Nieuw hier

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Tuschmann » 31 Okt 2024, 14:37

Goedemorgen allemaal,

Het is even stil geweest maar ondertussen wel al wat dingetjes aangepakt. Beurtje gedaan aan de motor, bestaande elektra rommel eruit en nieuw gemaakt en fatsoenlijk vastgelegd. Nieuwe metertjes en verse sensoren erin, startschakelaar en dynamolampje (nu laadt hij ook weer). Op dit moment allemaal op 12V maar alles wat erin gekomen is kan uiteindelijk ook op 24V. Verder het stuursysteem ontlucht/bijgevuld, stuurwiel en gashendel vastgezet met een constructie aan de achterzijde.

Zo ziet het er nu uit;

Afbeelding

Volgende zaken staan als volgende op de planning;
- Motorstop, is nu nog met een hendel maar wil deze graag via het contactslot stoppen. Nu heb ik daar de bekende motorstop-solenoïdes die de hendel omzetten voor gevonden maar ik vind dat een wat lompe manier en bovendien óf erg duur, óf een heel goedkoop chinees ding. Zou liever een elektrisch bediend magneetklepje tussen de dieselleiding monteren maar ik weet niet of de pomp dat wel lekker vindt, weet iemand dat misschien? Kan me namelijk voorstellen dat je met de hendel de slag van de plunjers terugbrengt maar er blijft tijdens die actie wel diesel aanwezig om dat laatste stukje te smeren. Als je hem gewoon geen diesel meer geeft loopt hij misschien droog.

- Toerenteller aansluiten, wilde eerst weten of de dynamo het nog deed, deze heeft namelijk geen W aansluiting. Nu hij het blijkt te doen en ik er geen nieuwe op hoef te schroeven moet ik nog ergens een inductiesensor tussen moffelen.

- Oliedruk, is misschien wel een dingetje. Zoals gezegd zat er geen enkele meter in toen we de boot kochten. Nu die er wel op zit geeft hij nét 1,5 / 2 bar aan, blijft wel constant als de olie warm wordt daarom vermoed ik dat er ergens een drukregelaar tussen zit maar daarvoor weet ik te weinig van deze motoren. Mogelijk start ik daar even een apart topic over.

- Nadat ik het stuurwiel degelijk gemonteerd had en ontlucht/opgetopt vond ik hem nog steeds een vreemd stuurgevoel geven. Uiteindelijk een positie gevonden om naar de hennegatskoker te kijken én tegelijkertijd met een voet te kunnen sturen. Stuurcilinder reageert zoals je mag verwachten maar hij drukte eerst de hennegatskoker opzij. Zodra die er genoeg van had veerde hij terug. Erg verdrietig, nog verdrietiger zou zijn als hij aan de wortel af zou breken en heel de bende afblubt. Heb hem nu ook aan de bovenkant tussen de spanten gefixeerd, beweegt nu helemaal niks meer tijdens het sturen maar hoor nu wel bij elke stuurbeweging een soort knarsend geluid. Ik zie er geen vetnippel op zitten, wel een soort groter kapje. Is deze om de boel te smeren en hoe werkt dat dan?

Afbeelding

- Verder nog de brandstof-gever en niveaumeter voor het schoon water monteren. Maar daar moet ik aardig wat voor slopen om erbij te kunnen en omdat er ook peilglaasjes aanwezig zijn had dat nog even geen prioriteit.

Groetjes weer, Wouter
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Berichtdoor Beemer » 01 Nov 2024, 12:51

Tuschmann schreef:- Motorstop, ............
- Toerenteller aansluiten, .......
- Ik zie er geen vetnippel op zitten, wel een soort groter kapje. ................

Ik heb al jaren motorstop-solenoïdes van Alie in gebruik, werken naar behoren. Let op de verschillende modellen: intrekken naar bekrachtiging of juist intrekken nadat spanning er af gaat. Ik heb zelf gekozen voor het type dat bij bekrachtiging de stophandel intrekt. Bij het andere type zou het kunnen zijn dat motor spontaan stopt als -onbedoeld- de spanning van de solenoïde afvalt (voordeel is hier weer wel de makkelijk aansluiting op je contactslot). Op internet is verder voldoende meer te vinden over de werking van een solenoïde (aantrekken en kracht van ‘vasthouden’)

Wat betreft de toerenteller/dynamo is het wellicht goedkoper en eenvoudiger om bij een autodemontage bedrijf een (zwaardere) dynamo met W-aansluiting te scoren.

Het potje (met het soort kapje) op de hennegatskoker is een een zogenaamd 'Stauffer' vetpotje). Ik betwijfel of jet hiermee de hele koker echt goed kunt smeren (na jaren verhard dat vet nog wel eens in de koker). Dit vetpotje is eenvoudig te vervangen voor een klassieke vetnippel. Met een echte grote vetpomp kun je de koker dan zeer waarschijnlijk veel beter smeren dan met dat vetpotje.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 02 Nov 2024, 00:10

Tuschmann schreef:- Oliedruk, ....... geeft hij nét 1,5 / 2 bar aan, ....

Deze druk houd niet over. Is dit op de dashboard-meter en weet je zeker dat deze juist aangeeft?
Anders even checken met een mechanische meter direct op het blok. Eventueel de tester zelf in elkaar knutselen met willekeurige manometer met een bereik tot zo’n 6 of 10 atm en enkele verloopjes.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 02 Nov 2024, 00:39

[quote="Beemer"][quote="Tuschmann"]
- Oliedruk, ....... geeft hij nét 1,5 / 2 bar aan, ....

Deze druk houd niet over. Is dit op de dashboard-meter en weet je zeker dat deze juist aangeeft?
Anders even checken met een mechanische meter direct op het blok. Eventueel de tester zelf in elkaar knutselen met willekeurige manometer met een bereik tot zo’n 6 of 10 atm en enkele verloopjes

Op het onderwerp geen bijdrage.

Maar Beemer spreekt kennelijk in de toekomst, tijd van posten is op 2 november 2024 10 minuten over middernacht.
Ik kijk nu op mijn internetklok en het is 1 november 2024 23.39 :D

Wil graag de toto met je invullen :lol:

Edit, ook mij posting loopt behoorlijk voor op de werkelijkheid zie ik nu.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor heuvels » 02 Nov 2024, 11:09

chaea schreef:Edit, ook mij posting loopt behoorlijk voor op de werkelijkheid zie ik nu.

Heeft met zomer/wintertijd te maken. Je kunt in je profiel (gebruikerspaneel) instellen dat het geen zomertijd meer is.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Tuschmann » 04 Nov 2024, 17:21

Beemer schreef:Deze druk houd niet over. Is dit op de dashboard-meter en weet je zeker dat deze juist aangeeft?
Anders even checken met een mechanische meter direct op het blok. Eventueel de tester zelf in elkaar knutselen met willekeurige manometer met een bereik tot zo’n 6 of 10 atm en enkele verloopjes.

Tsjah, zeker in de zin van dat alles nieuw is maar dat geeft natuurlijk nog geen 100% garantie. Meter, gever en bedrading zijn allemaal vernieuwd. Wat ik ook nog zou kunnen checken is de weerstand van de sensor t.o.v. de minpool op de accu, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd het probleem niet.
Komend weekend dat Stauffer potje maar eens inwisselen voor een smeernippel dan, dan kan ik hem in elk geval goed volpompen hoop ik :)
Tuschmann

ligplaats: Biesbosch
info:

Vorige

Terug naar Even voorstellen