Het is even stil geweest maar ondertussen wel al wat dingetjes aangepakt. Beurtje gedaan aan de motor, bestaande elektra rommel eruit en nieuw gemaakt en fatsoenlijk vastgelegd. Nieuwe metertjes en verse sensoren erin, startschakelaar en dynamolampje (nu laadt hij ook weer). Op dit moment allemaal op 12V maar alles wat erin gekomen is kan uiteindelijk ook op 24V. Verder het stuursysteem ontlucht/bijgevuld, stuurwiel en gashendel vastgezet met een constructie aan de achterzijde.
Zo ziet het er nu uit;

Volgende zaken staan als volgende op de planning;
- Motorstop, is nu nog met een hendel maar wil deze graag via het contactslot stoppen. Nu heb ik daar de bekende motorstop-solenoïdes die de hendel omzetten voor gevonden maar ik vind dat een wat lompe manier en bovendien óf erg duur, óf een heel goedkoop chinees ding. Zou liever een elektrisch bediend magneetklepje tussen de dieselleiding monteren maar ik weet niet of de pomp dat wel lekker vindt, weet iemand dat misschien? Kan me namelijk voorstellen dat je met de hendel de slag van de plunjers terugbrengt maar er blijft tijdens die actie wel diesel aanwezig om dat laatste stukje te smeren. Als je hem gewoon geen diesel meer geeft loopt hij misschien droog.
- Toerenteller aansluiten, wilde eerst weten of de dynamo het nog deed, deze heeft namelijk geen W aansluiting. Nu hij het blijkt te doen en ik er geen nieuwe op hoef te schroeven moet ik nog ergens een inductiesensor tussen moffelen.
- Oliedruk, is misschien wel een dingetje. Zoals gezegd zat er geen enkele meter in toen we de boot kochten. Nu die er wel op zit geeft hij nét 1,5 / 2 bar aan, blijft wel constant als de olie warm wordt daarom vermoed ik dat er ergens een drukregelaar tussen zit maar daarvoor weet ik te weinig van deze motoren. Mogelijk start ik daar even een apart topic over.
- Nadat ik het stuurwiel degelijk gemonteerd had en ontlucht/opgetopt vond ik hem nog steeds een vreemd stuurgevoel geven. Uiteindelijk een positie gevonden om naar de hennegatskoker te kijken én tegelijkertijd met een voet te kunnen sturen. Stuurcilinder reageert zoals je mag verwachten maar hij drukte eerst de hennegatskoker opzij. Zodra die er genoeg van had veerde hij terug. Erg verdrietig, nog verdrietiger zou zijn als hij aan de wortel af zou breken en heel de bende afblubt. Heb hem nu ook aan de bovenkant tussen de spanten gefixeerd, beweegt nu helemaal niks meer tijdens het sturen maar hoor nu wel bij elke stuurbeweging een soort knarsend geluid. Ik zie er geen vetnippel op zitten, wel een soort groter kapje. Is deze om de boel te smeren en hoe werkt dat dan?

- Verder nog de brandstof-gever en niveaumeter voor het schoon water monteren. Maar daar moet ik aardig wat voor slopen om erbij te kunnen en omdat er ook peilglaasjes aanwezig zijn had dat nog even geen prioriteit.
Groetjes weer, Wouter