huiddoorvoer plaatsen.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: huiddoorvoer plaatsen.

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2013, 23:26

Bericht door klaas » zo 28 okt 2012, 20:28

let wel op met afschot dat je het water niet te snel laat aflopen, dit is ter voorkoming dat water weg is voordat het vuil mee gaat.
dan is het het ook geen afschot meer overigens.
maar als het water dus te snel weg is en vuil steeds laagje bij laagje kan aankoeken je leiding ineens na een paar jaar, of sneller, niet meer afvoerden dat is knap vervelend. dus water moet snel weg, maar niet te snel.
ook in een afschot leiding graag haakse bochten vermijden, maar kies dan voor 2x 45graden.
dit ter voorkoming dat vuil de kans krijgt op ophoping.
het water moet de kans krijgen om al het vuil mee te nemen maar het vuil mag ook niet de kans krijgen om neer te dalen.
zo lekker duidelijk, maar dat is de werking ongeveer.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 20 Dec 2013, 23:26

Bericht door Jan Huibers » zo 28 okt 2012, 22:41

Klaas, ik dacht altijd dat als water te langzaam wegloopt het vuil juist de kans krijgt te zinken/bezinken.

Mijn gootsteen aan boord heeft na de zwanehals een verticaal afschot zeg maar :D met onderin een haakse bocht en gelijk naar buiten... Juist door de vaart die het water maakt blijft er niks in die bocht liggen onderin..

Maar qua afschot heb je meestal weinig te kiezen. De huiddoorvoer moet vlak boven de waterlijn, je wilt tenslotte niet jou afwaswater of douchewater ect tegen een ander schip laten lopen of op een lage steiger laten lopen.
Vlak boven de waterlijn dus... En het verschilt per schip hoe hoog de onderkant van de gootsteen boven de waterlijn is... Maar die afstand is je afschot.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:26

Bericht door vuuren1 » zo 28 okt 2012, 23:10

Ik zou dan de electronisch gestuurde afschotregelaar adviseren, dan ben je overal vanaf.
Google maar eens op O.P. Lichter afschotsystemen BV.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 20 Dec 2013, 23:26

Bericht door klaas » zo 28 okt 2012, 23:28

op zich klopt dat ook wel enigsinds, maar de praktijk laat zien dat te veel afschot het water te snel weg is en de zwaardere vuil onderdelen dan kan krijgen om achter te blijven, water is nl sneller als de materialen welke er in mee gaan.en indd te langzaam mag ook niet omdat het dan dus ongewenst bezink tijd krijgt.
daar zit een tussen weg in. maar ik heb al menig zelf aangelegd afvoersysteem kunnen opknappen daar de afwas onderdelen of andere onsmakelijke onderdelen langzaamer waren dan het water.
ook haakse bochten is beter te vermijden dan te plaatsen, en er is ook nog altijd een regel dat waar een wil is een weg gevonden kan worden om dit soort zaken te voorkomen.
en ja ik weet ook wel dat je op een schip of boot afhankelijk bent van de waterlijn, maar in huizen ben je afhankelijk van waar en op welke hoogte de gemeente de invoer van de afvoer heeft zitten.
en ja ik probeer dan ook altijd haakse bochten te voorkomen 2x 45 is ook haaks en dan maar fff eerder beginnen aan de bocht. tis knap vervelend en lastig als alles verstopt zit in zoon hoek en je mag gaan slopen. kost ook meestal veel meer dan een extra 45 bochtje.
maar ook ik kom wel eens in een situatie van oke het kan niet anders, wat ik dan wel vaak doe is een maat in pijp vergroten dus van bijvoorbeeld 45 naar 80 voor de bocht zodat de weg heel makkelijk wordt.maar ook dat moet wel kunnen want daarna kun je niet meer kleiner.
en kan het echt niet anders ja, dan wel met mededeling dat niet het optimale bereikt kan worden gemonteerd, maar dat heb ik nog nooit aan de hand gehad.
en de zwanehals is er niet voor vuil, maar als stankafsluiter bedoeld.

zoals jij het schetst is het ook geen goede manier. Heet ook geen afschot, maar het water komt na een vrijval dus je haakse bocht tegen, elke keer als jij water loost dan krijgt deze een tik, en water is zwaar, waardoor de verbinding, gelijmd en hopelijk ondersteund, meer en meer op zijn kop krijgt dan dat je het begeleid met 2 keer 45.
En dat verlengd de levens/gebruiksduur aanzienlijk, en dat doe je dan voor een prijs van ongeveer 4,50€.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Dec 2013, 23:27

Bericht door vuuren1 » ma 29 okt 2012, 00:39

Een afvoer op een boot met vrije val is gevaarlijk omdat de vaste componenten zich actief aanhechten aan de wand van de afvoerbuis en/of slang.
Nog naast de electronische afschotregelaar zou ik ook de anti-aanhechtingsslang aanraden.
Deze slang is samengesteld uit materialen uit de ruimtevaart en de essentie daarvan is met name de toepassing van de epibrerende laag in de slang.
Deze laag geeft een resonantiefrequentie af die overeenkomt met de eigenschappen van afvalwater waardoor dit niet zal aanhechten.

Andere watersporters passen gewone slang toe en hebben nooit last van verstoppingen :D
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 20 Dec 2013, 23:27

Bericht door Popeye » ma 29 okt 2012, 09:42

Afvoerbuizen die nagenoeg waterpas moeten lopen zijn bedoelt voor het toilet. De drol moet dan drijvend op het water richting gemeenteriool gaan. Dat is voor de afvoer van een gootsteen niet aan de orde. De kleine vaste bestanddelen spoelen dan echt wel weg. Vet kan dan wel een oorzaak zijn van verstopping, maar als je af en toe heet water met eventueel een afwasmiddel door de afvoer spoelt zal dat ook wel meevallen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2013, 23:27

Berichtdoor quichot » ma 29 okt 2012, 10:48

vuuren1 schreef:
Ik zou dan de electronisch gestuurde afschotregelaar adviseren, dan ben je overal vanaf.

Wéér iets wat stuk kan en stroom gebruikt. Mooi als je van gadgets houdt, maar echt overbodig als je een afvoer maakt met voldoende afschot, en zonder teveel bochten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Pallieter » 20 Dec 2013, 23:28

Bericht door Pallieter » ma 29 okt 2012, 12:38

@quichot: volgens mij is het toch wel wat meer (of minder) dan een gadget. Heb je wel gegoogled op de firma die Hans aangaf?
Kijk ook is naar die anti-aanhechtingsslag met epibrerende werking. Zoek anders eens op het werkwoord epibreren.

:D :D :D :D
Klaverviervlet: geluk op het water!
Gebruikers-avatar
Pallieter

ligplaats: Akkrum
info:

Berichtdoor Wim Niessen » 20 Dec 2013, 23:28

Bericht door Wim Niessen » ma 29 okt 2012, 13:58

Pallieter schreef:
Zoek anders eens op het werkwoord epibreren.

:D :D :D :D

Pallieter, jij epibreert ook lekker :lol: :lol:
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 20 Dec 2013, 23:28

Bericht door quichot » ma 29 okt 2012, 14:56

OK, OK, OK! Got the message! :oops: Maar ik neem @Hans altijd heel serieus in dit soort zaken! :D
Bovendien is het nog geen 1 april!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639