Idle hours

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Idle hours

Berichtdoor Romkes » 25 Feb 2025, 21:21

Maandag 12 september 2023 weer richting Duitsland, vanaf nu een stukje varend project, haha.

Aangekomen op de werf nog even de laatste dingetjes voor we te water gaan. De nieuwe thuishaven er op, proviandering, Reddingsmiddelen, etcetera. Helaas is er geen plekje meer om te kranen vandaag, en ook dinsdag is een drukke dag bij de kraan, dus we gaan uiteindelijk eind van de middag te water. Soll es schwimmen vraagt de werfbaas nog, ja naturlich!

Afbeelding

Nou, iedereen die ervaring heeft met houten boten weet dat het drijven dus tegen valt. Even kijken of die lekt, zo op het eerste gezicht niet, alle afsluiters gecontroleerd en geen gaten. Maar desondanks dat de boot van teak is, en kruislings gebouwd, komt er toch aardig water door de kieren. De hele nacht om de paar uur wakker om te pompen. Maar in de avond, nog in het kraangat met de banden er nog om, komt het water boven de vloerplaten in de machinekamer uit.
Op de sb hoofdmotor zit een extra pomp, met een slang en koppelstuk om die op verschillende lensleidingen te zetten. Met die pomp bleek het water zo weer weg, en ondertussen lijkt het ook al iets minder snel naar binnen te komen. De volgende morgen is het zowaar onder controle, en kunnen we helemaal uit de takels. Beide motoren starten en lopen als een zonnetje, tot verbazing van de werfbaas (die had ze al tijden niet horen lopen, maar ik wel :lol: ).
Dus, hop, de Bodden op. Heiligenhafen zou het doel moeten worden, maar tussen Rugen, waar we de oostzee opkomen, en Heiligenhafen liggen niet zo veel uitwijkmogelijkheden. We besluiten maar even te kijken, de wind trekt aardig aan naar een stevige 4, misschien wel 5, dan weten we gelijk hoe de boot zich gedraagt. Het tochtje over de nauwe geultjes in de bodden blijkt nogal een oefening, te weinig olie in het stuursysteem. Na een paar uur steken we eindelijk de oostzee op, en we krijgen gelijk met het eerste zeetje te maken. Recht op de kop, en we vinden het eigenlijk wel te doen, maar ja, straks moeten we het hoekje om, en dan liggen we dwars...
Ook blijkt de boot boven water nog niet zo goed dicht te zitten, voorin komt het water weer binnenstromen.
Met de beperkte vluchthavens en onbekende boot nemen we geen risico, we keren om, richting Barhoft.

In Barhoft is geen permanente havenmeester aanwezig, maar zo buiten het seizoen hebben we geen problemen een plekje te vinden.
Afbeelding

We maken van de gelegenheid gebruik om de olie bij te vullen, en nog een klein rondje in de beschutte bodden te doen. Helaas blijkt een van de startmotoren de geest te hebben gegeven. :cry:
Wat een tegenvaller. Maar ja, we hebben 2 motoren, dus maar eens kijken hoe dat gaat. We komen de haven uit, kunnen een rondje varen (vooral sb om...) en gelukkig werkt het stuursysteem wel naar behoren. We klooien nog wat de bende in de machinekamer, mijn maatje staat beneden en ik sta te sturen. Ik let even niet op, en jawel, vast....
Ik zet de hendel in zijn achteruit, en geef gas, maar er gebeurt niks. Morsekabel gebroken! :evil:
Met de hand op de brandstofpomp geven we wat gas bij en we schuiven langzaam maar zeker weer van de plaat af.
De haven in, en inmiddels is de havenmeester er ook die ons een plekje wijst.
Zo, eerst maar weer eens een biertje open en plannen maken.
We besluiten de morsehendel over te zetten en met mooi weer de overtocht naar Heiligenhafen te wagen op 1 motor. Als we onderdelen kunnen krijgen is het daar, niet in Barhoft, wat nogal in the middle of nowhere ligt.
Maar ja, als je er toch eenmaal ligt te wachten kun je wel een rondje doen.

Afbeelding

Het blijkt een oude haven te zijn van de oost duitse marine, compleet met uitkijktoren, die voor wat muntgeld te betreden is.
De toren geeft een mooi uitzicht over de omgeving, en er blijkt ook iets over een bunker op te staan.
Weer op de boot met een koud biertje google maps er bij. Het blijkt wat ontoegankelijk, maar we weten uiteindelijk de bunkers te vinden, die eigenlijk niet publiekelijk toegankelijk zijn. Maar ja, wanneer kom je hier nou weer?
We proberen ook het plaatselijke pizzarestaurantje uit, wat naast heel betaalbaar, ook onzettend goed blijkt te zijn. We komen een beetje in een vakantiesfeertje, en dat blijkt later ook wel nodig te zijn.

Afbeelding

Mijn toetsenvbord geeft even op, morgen vberder
Romkes

ligplaats: Lemmer
info: Idle Hours, een oude Engelse reddingsboot uit 1926

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Feb 2025, 10:52

Mag ik een brutale vraag stellen wat je voor de boot hebt betaald?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Oeverloos » 27 Feb 2025, 11:33

Ervaringen en avonturen blijven je bij.
Materiële zaken niet.
Die ben je veel later allang vergeten,
omdat ze uiteindelijk, in een mensenleven, niet van waarde blijken.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Romkes » 28 Feb 2025, 18:59

Hoewel barhoft wel goed uit te houden is zo, willen we toch ook wel eens in nederland geraken.
We krijgen een mooi gaatje in het weer, en over een zonovergoten en blakke oostzee gaan we richting Heiligenhafen.

Afbeelding

Met zo'n 5 graden tegenroer varen we met ongeveer 6,5 knoop naar het westen, op onze ene motor. Voor de rest gaat alles vlekkeloos, en zo is het toch wel erg leuk.
Zo tegen zonsondergang komt de haven in zicht.
Afbeelding

We varen door de geul als het echt donker wordt, maar met openCPN op de laptop, en de O-charts paketten kunnen we goed zien wat de bedoeling is. Met behulp van de 2 lichtenlijnen varen we zo de havenmonding in. Een plekje zoeken in een marina, met een 18 meter boot kan soms lastig zijn, helemaal als die vanuit stilstand maar 1 kant op wil. Wat zeg ik, maar 1 kant op gaat...
We weten een mooi plekje vlakbij de havenmond te bemachtigen, en gaan maar weer eens op zoek naar wat eten.
De volgende morgen even betalen bij het havenkantoor, en dan toch maar weer verder. Het enige probleem: de boot ligt verkeerd om, en we krijgen 'm op die ene motor zo het hoekje niet om. Niets wat een paar trossen niet oplossen, dus met een spring van de buitenzijde achter de kont langs naar de steiger draaien we de boot vrijwel op zijn plaats. Motor zachtjes achteruit tot de achtersteven bijna bij de steiger is, vervolgens weer vooruit zodat het een achtertros wordt, en we worden zo weg gezwiept, en in dezelfde draai komen we de havenmond uit.

De volgende bestemming is Kiel, en het is wederom prachtig weer. Er komt nog even een patrouillevaartuig op ons af gevaren omdat we een stukje oefengebied af willen snijden, en we snappen de hint dat het toch omvaren wordt.
Het is inmiddels zaterdag, en bij Kiel is het een grote verzameling van bootjes wat kris kras door elkaar vaart. Bij Laboe staat het monument en een onderzeeer, en dat vraagt ook een beetje aandacht , dus we houden koers door de geul en alles en iedereenhoudt rekening met elkaar. Hoewel we voorang hebben verleggen we af en toe onze koers omdat het beter uit komt voor een kruisend zeilbootje, en een kustwachtvaartuig scharrelt ook weer keurig om ons heen. Op de wachtplaats voor de sluis is het aardig rustig, dus we kunnen een plekje uitzoeken.

Afbeelding

Maandags kunnen we de sluis in, en op een of andere manier duurt het erg lang voor er pleziervaart meegeschut wordt. Als dat eenmaal zo is, gaan eerst de groten. We blijven een beetje achter hangen, met de hoop zo een plekje achterin tegen de kade te kunnen pakken. Helaas blijft de zooi allemaal een beetje verspreid liggen, waardoor we naast een rijtje knappe witte jachtjes aanschieten. het overgebleven water is me te nauw om doorheen naar vooren te kruipen. De duitser naast ons is alleen, en behoorlijk in de stress. Hij neemt onze beslissing niet zo goed, haha, maar ja, we liggen en met een fendertje er tussen gaat alles wel ok. Hij vind het maar slecht zeemanschap. Gelukkig hoort mijn maat, die de hele reis mee is, het niet. Hij is maritiem officier van beroep . Als ik het later wel zeg is die in staat om de marifoon te pakken :lol: .

Maar goed, de deuren gaan open en voor in is bijna alles vrij. Voor het gemak heeft het zeeschip voor ons, waar we langs moeten, de schroef er nog op staan waardoor er toch aardig wat stroming in de kolk staat. Ik had al gezien dat ons rijtje daardoor wat naar voor en naar achter aan het wiegen was, dus met een goede timing gooit mijn maat de voortros los en ik de achtertros, met een beetje hulp van onze duitse buurman die hem om zijn kikker weg haalt. De boot stond al in zijn vooruit, dus we varen met een beetje gang langs het zeeschip waardoor die invloed ook weg viel.
Met onze snelheid houden we mooi de maximum snelheid in het kanaal aan, dus het duurt niet lang voor we een hele rij pleziervaart passeren. De zeeschepen varen iets langzamer, dus opkomers hebben we geen last van. We komen wel een aantal schepen tegen, maar gelukkig niets zo groot dat we moeten wachten.
Om de schepen te seinen staan er aan de zijkant van het kanaal daarvoor lichten opgesteld, en hoewel er seinen worden gegeven, is het niets voor ons.
Mijn maat vaart vaker door het NOK kanaal, dus ik kreeg nog wat uitleg ook.

Afbeelding

Een van de bezienswaardigheden is toch wel de hangende pont, een pont die aan de brug hangt die over het kanaal gaat. Iets later komen we de 'Cap San Diego' nog tegen, een museumschip welke Hamburg als thuishaven heeft. We waren met kerst met wat vrienden naar hamburg geweest, naar het maritiem museum, en dit schip. Ook de Rickmer Rickmers bekeken, een zeilschip. Ook nog het marinemuseum in Wilhelmshaven bekeken toen, allemaal aanraders.

Afbeelding

Inmiddels wordt het verhaaltje alweer lang, ik probeer het stuk van Brunsbuttel tot Nederland snel te plaatsen

Ik reageer weinig op jullie berichten, maar vind het leuk om ze te lezen!

Hooveld960 schreef:Mag ik een brutale vraag stellen wat je voor de boot hebt betaald?

Ongeveer de prijs van de diesel die er nog in zat, ruim 3 kuub :D
Daar zijn natuurlijk inmiddels wel de nodige kosten bij gekomen, en nog lang niet klaar. Al is het meeste daarvan toch begerigheid :roll:
Romkes

Berichtdoor chaea » 28 Feb 2025, 23:11

Prachtig dit, blijf vooral posten/schrijven.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor stefan » 03 Mrt 2025, 12:37

Wat een mooi verhaal !
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor Romkes » 14 Mrt 2025, 20:20

Gedurende de dag houden we op onze ene motor de maximum snelheid in het kanaal aan, en we berekenen dat we dan rond een uur of 9 in brunsbuttel zijn. In het kanaal mag niet gevaren worden zonder daglicht, maar we mogen een half uurtje smokkelen als we vlak bij de haven zijn, in overleg met de sluis. Het blijkt niet nodig.
De haven in Brunsbuttel is voornamelijk voor passanten van de sluis. Het is niet zo druk meer, en we zijn de enige boot die in een stuk het kanaal heeft doorgevaren. Het is een krap haventje, en we steken eerst de kop maar even door het havenhoofd om te kijken of er een plekje is. Alles ligt ver uit elkaar, waardoor er aan de steiger geen plek is. Ook aan de meerboeitjes achterin de haven, voor mediteraanse stijl aanleggen, zijn we te groot voor.
Op de drijvende steigers die de haven afsluiten, staat groot "VERBOTEN".
Met een beetje creativiteit leggen we dus de boot met de kont aan de vaste steiger, en de voorkant aan een paal die voor de rondvaartboot bestemd is.
Het blijkt dat er een bootje kan verhalen zodat we alsnog de haven in kunnen, maar met het drukken op de startknop gebeurt er niets. Startmotor nummer 2 heeft het opgegeven, en we gaan even nergens heen. Stroomkabel er in prikken en maar een biertje open dan. Helaas heb ik geen foto's meer van deze positie :D
De volgende morgen de havenmeester, die weet even niet wat ie met ons aanmoet. Ik vermoed dat het een oud zeeman is, met z'n baard en zeilschepen op zijn arm. Grappig vind ie het we lgelukkig. Waarom we niet aan de buitenkant zijn gaan liggen vraagt ie, tja, daar staat een bordje meneer, en hier niet. Het had voor hem niet uitgemaakt, en we spreken af de boot alsnog zo neer te leggen, als de wind is gaan liggen. Die staat natuurlijk net uit de verkeerde hoek. Als de wind besluit te draaien zouden we de boot ook nog wel de haven inkrijgen, maar dat gebeurt niet.
Ondertussen vind ik op het internet nieuwe startmotoren met een levertijd van enkele dagen, en die bestel ik ondanks het grote prijsverschil met startmotoren uit engeland.
Vervolgens komt de volgende instantie langs, de havendienst van brunsbuttel, waarom we zo liggen is de vraag wederom. Het is een jonge kerel die goed engels spreekt, beter dan ik duits, dus dat helpt. Hij legt uit dat de achterkant het probleem van de jachthaven is, de voorkant aan een paal van de gemeente ligt, en hij niet weet wat ie er mee moet omdat het waarschijnlijk wel zijn probleem is. Ik geef hem mijn gegevens en krijg een email adres met de vraag dagelijks een update te sturen. Er is voor de rest weinig te doen, dus we lopen maar wat door brunsbuttel heen. Er is weinig om te zien, maar met een half uurtje lopen sta je bij de bouwmarkt en een action. Je loopt vanaf de kade zo het centrum in, en we besluiten dan ook maar eens het lokale cafeetje met een bezoek te vereren.
Ondertussen is ook de buurman uit de sluis bij Kiel aangekomen, en hij is een stuk relaxter en vriendelijker. Hij vraagt waar we liggen, want hij had ons nog niet gezien. Ik zeg nou dat moet bijna wel, en wijs naar de boot. Hij barst in een lachen uit, en vraagt hoe we daar terecht zijn gekomen. We hebben een leuk praatje op de steiger. Later die dag komt het schip waar mijn maat als marof op vaart voorbij, en in brunsbuttel is dat zo dichtbij dat je wat heen en weer kan schreeuwen. Zijn fillipijnse bemanningsleden vinden het leuk om hem even te zien, maar hij zit toch op de verkeerde boot. We lopen nog even naar het uitzichtpunt op de sluis om te kijken. Ondertussen kijkt onze sluisbuurman het geheel wat verbaasd aan :)

Afbeelding

Als de wind even afneemt trekken we de boot tegen de drijvende steiger aan, en voor de rest gaat het leven z'n gangetje in brunsbuttel. We proberen de lokale restaurantjes uit, wat goed te doen is, qua kwaliteit en prijs, en het lokale cafeetje heeft ook goede klanten aan ons. Het is een kleine wereld, want we spreken een nederlander die voor een plaatsgenoot op een sleepboot werkt, en een loods van het kanaal, die geregeld de schepen van de rederij beloodst waar mijn maat vaart, al hebben ze elkaar nog niet eerder getroffen. Hij blijkt uit Barth te komen. Geregeld komt dan ook de vraag of we varen, nou ja, maar (nu) niet op de manier die ze denken, haha.

Afbeelding

We bezoeken het kanaal museumpje wanneer het open is, en ondertussen komt de Cap San Diego ook in de buurt, waarvoor we een mooi plekje op het terras uitzoeken. Hoewel het september is, blijkt het toch geregeld dorstig weer.

Afbeelding

Ondertussen hebben we de startmotoren los en een stuk kajuit in de primer gezet. Wat onderzoek leert ons dat het een bekend euvel is van dit type startmotoren, de bendix blijft op de startkrans hangen, en dan brand de startmotor door. Ik heb het nieuwe type uit duitsland, niet het oude type uit engeland besteld gelukkig.
Als er een witte bus stopt op de kade, en de telefoon over gaat, blijkt dat het de pakketbezorger is. Met 2 nieuwe startmotoren naar boord, en dan het volgende probleem, want ze zijn van een nieuwer type, en dus zomaar draadjes overzetten gaat niet. De hulplijn ingezet, een maat die electrotechnicus is, die weet wel raad met draadjes. Met de oude startmotor er naast weten we de onderdelen wel aan te wijzen, en zo ook waar stroom op moet. We blijken nog even de polariteit omgedraait te hebben op het relais, maar al snel zit alles op zijn plek.
Je rolt van het ene in het andere met zo'n boot, de startmotor krijgt de motor niet rond... Er blijkt water op een zuiger te staan :cry:
tja, tot nu toe gaat het wel ok op 1 motor, dus we komen wel in nederland, maar het beperkt ons wel in route.
Gelukkig draait de andere motor nog als een zonnetje, en zodra ik naar het achterschip loop staan daar de vrienden van de havendienst, en ook die zijn blij dat alles weer werkt. Ik spreek met ze af de boot in de haven neer te leggen, en hoef dan ook niet meer de dagelijkse statusupdate te mailen.
Er is een plekje vrij, dus we leggen de boot gelijk maar neer.
(plekje waar we nog bij de stroomkast kunnen komen, de buitenste steiger heeft geen stroomvoorziening)

Afbeelding

We liggen nog dichter bij de schepen die de sluis in komen zo.
Afbeelding

Het oorspronkelijke voornemen was om een klein tochtje naar Cuxhaven te doen, en vervolgens op mooi weer te wachten om naar Delfzijl dan wel Terschelling te doen. Ik had eerder als een ruwe meting gedaan om te kijken of bij slecht weer het eems-jade kanaal ook een optie zou kunnen zijn, en we meten de boot nog eens na. Met het weer zou misschien een lange overtocht boven de waddeneilanden mogelijk zijn, en zo niet dan steken we bij Willemshaven naar binnen. We hebben geen tijdsdruk, en op een motor zo'n stuk tuffen, heeft ook niet zo onze voorkeur. Willemshaven wordt plan A.
Na nog een dag of 2 draait de wind naar het zuiden, maar wel toenemd naar 5 beaufort in de middag. Laat in de middag kentert het tij ook weer, maar dan hopen we aardig in de luwte van de vaste wal te zitten.
We maken 's morgens vroeg los om de eerste schutting mee te kunnen. Brunsbuttel heeft een eigen sluis beschikbaar, dus met een ander jachtje liggen we in een vrij grote sluis.
Afbeelding

Aan de buitenkant zien we gelijk een gaatje in het verkeer om de geul over te steken. We volgen de geul, maar dan aan de 'verkeerde' kant. Dat scheelt later een breed vaarwater met mogelijk veel grote schepen oversteken. Met het uitgaande tij worden we met ruim 10 knopen langs Cuxhaven de duitse bocht in gespoeld. Langs , en om het eiland Neuwerk. We komen al snel uit de luwte, en er staat een klein zeetje. We schommelen rustig verder, en bespreken waar we richting wilhelmshaven willen steken. De diepte neemt rap af, maar te ver omvaren geeft weer stroom tegen. We bestuiten het ongeveer in het midden te laten, waardoor we beide een beetje krijgen. Het zeetje wordt ontzettend knobbelig wat een ontzettend onaangename beweging in de boot geeft. Het is alsof de boot zelf ook twijfelt welke kant die op wil, wat af en toe nogal abrupte korte slingers geeft. De koffiepot stond nog op tafel, maar die pakken we er toch maar af. Er wordt nog een glas uit de houder geslingerd wat kapot valt op de vloer. De boot zelf voelt vertrouwd, houdt goed koers, en ondanks dat het een lange dag wordt sturen we richting willemshaven.
Ook hier komen we weer een vaargeul tegen, en hier is wel verkeer. Van 2 kanten nog wel. Ik besluit rigoreus mijn koers te wijzigen naar parallel aan de geul. Je kan maar duidelijk zijn. Na een minuut of 5 is de scheepvaart weer gepasseerd en kunnen we oversteken.
Langzaamaan begint de golfslag wat af te nemen in de luwte, maar de tegenstroom neemt toe. We varen op een gegeven moment amper 3 knopen :|
Om Willemshaven, een grote duitse marinehaven binnen te komen, moet je je aankomst aankondigen, minimaal een half uur van te voren. Als we ongeveer een uur van de sluis liggen bel ik ze op, we kunnen de bakboord kolk pakken.
Voor de sluis aangekomen, is het inmiddels alweer donker, en staat de deur al open en de lamp op groen, naar binnen dan maar. Het blijken de grootste sluizen van Duitsland te zijn, en we liggen er moederziel alleen in. We kunnen hier wel rondjes varen. 390 bij 60 meter.
De deur schuift achter ons dicht, en bij gebrek aan verdere aanwijzingen, leggen we hem maar ongeveer in het midden vast. Na een kwartier of zo schuift de andere deur open, en springt de lamp op groen. We varen onder de kaiser Wilhelmbrucke door, richting de jachthaventjes van willemshaven, langs het marinemuseum

Afbeelding

Met de schijnwerper weten we een mooi plekje te vinden, en de havenmeester komt de touwtjes aanpakken.
Inmiddels is het al vrij laat op de avond, en zijn vrijwel alle restaurantjes al dicht. we lopen de stad in en vinden nog een hamburgertentje. Als we weer aan boord komen is het na twaalven. We zijn kapot van die nare zeegang, en slapen prima.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer weer verder, het Eems-Jade kanaal in. Maar eerst liggen we nog een paar dagen langer in willemshaven dan verwacht :roll:
Romkes

Berichtdoor Oeverloos » 14 Mrt 2025, 21:15

Mooi verhaal, man.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 14 Mrt 2025, 22:08

Wederom een mooi reisverslag.