Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

algemene discussies

Re: Aankoop diesel motorkruiser nog verantwoord?

Berichtdoor kajoe » 22 Feb 2025, 15:21

nou dat waterstof aangedreven schip die var niet af en toe maar vaart het water dun .zit in de zout transporten van Delfzijl naar Rotterdam en passeert hier2 tot 3 keer per week
misschien wel meer maar nachts heb ik mijn oogjes gesloten .
toch ben ok wel benieuwd wat hij op zo een reis verstookt aan waterstof in verhouding met gasolie .
maar die vraag heb ik al uitgezet op het binnenvaart forum .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 22 Feb 2025, 20:06

kajoe schreef:nou dat waterstof aangedreven schip die var niet af en toe maar vaart het water dun .zit in de zout transporten van Delfzijl naar Rotterdam en passeert hier2 tot 3 keer per week
misschien wel meer maar nachts heb ik mijn oogjes gesloten .
toch ben ok wel benieuwd wat hij op zo een reis verstookt aan waterstof in verhouding met gasolie .
maar die vraag heb ik al uitgezet op het binnenvaart forum .

Kajou wat heb ik nu aan dit verhaal ? Moet ik nu de DAF ombouwen voor het gebruik op waterstof ?
Kom eens met een betaalbaar idee, want iedereen in mijn omgeving stuurt me naar de geraniums, heb net weer een jaar vignet voor Frankrijk gekocht !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 22 Feb 2025, 20:25

Ach, heb net mijn Yanmar laten reviseren.
Die gaat weer de volgende 50 jaar mee.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor kajoe » 23 Feb 2025, 10:05

nou WOLF ik zou dat niet doen ombouwen tja wat een gedoe .
maar dat was een reactie op dat men schreef een enkele keer vaart een waterstof aangedreven schip hier ,
zelf ach ik zou het best willen proberen op waterstof maar ik heb wel met schippers van de rondvaart in amsterdam gesproken daar is van alles al geprobeerd lng/lpg aardgas waterstof enz .
het probleem voor bootjes sneuveld in mijn ogen word het dan een groot probleem om aan die waterstof te komen .
de maatschapijen willen wel maar het word dan weer tegen gehouden vanwege gevaar /ontploffingen en noem maar op .
dit waterstof schip wisseld containers met waterstof waar ???.
maar hij vaart vrijwel dagelijks langs mijn woning op een 30/40 meter .
kajoe

info:

Berichtdoor bert888 » 01 Mrt 2025, 09:08

Ik hoop dat tegen die tijd de e-fuel betaalbaar is en ook overal in Nederland als schoon erkend wordt.
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor Sergio » 11 Feb 2026, 09:56

Inmiddels gaat de Merwede over van Rijkswaterstaat naar de gemeente, ook daar na 2030 geen brandstof meer. Dus idd alleen nog ARK om Utrecht te passeren. Ik was in een ver gevorderd stadium tot aanschaf van een mooie boot van 20K met recente diesel. Ik deed een bindend bod maar de makelaar wees het af om er later op terug te komen. Het ligt nu open voor mij. Ik twijfel met deze laatste berichtgeving. Over 4 jaar niet meer te gebruiken, behalve de grote waterwegen en enorme afschrijving omdat je nog geen derde van het bedrag terug krijgt, als je het al verkoopt.Ik baal enorm dat milieu drammers zonder kennis van zaken dit weten op te leggen. We hebben wat betreft waterwegen de mooiste infrastructuur van Europa vind ik. En dan dit. Het water alleen nog voor rijke mensen met een elektrische sloep voor een dagje. Een complete cultuur wordt om zeep geholpen.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 11 Feb 2026, 13:05

Sergio schreef:Inmiddels gaat de Merwede over van Rijkswaterstaat naar de gemeente, ook daar na 2030 geen brandstof meer. Dus idd alleen nog ARK om Utrecht te passeren.

Neem aan dat je het Merwede kanaal benoorden de Lek bedoeld, is iets anders als de "Merwede".
Het zijn alleen een paar grote steden in Nederland, heel Europa blijft gewoon bevaarbaar !
Wil je toch de stad door dan zal je moeten investeren in hybride, met een ideaal vermogen toeren regeling en voldoende Lithium om de stad door te komen !
Kost meer als de aanschaf van je bootje, maar met een dieseltje alleen, blijft er nog zat te beleven in Europa.
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 11 Feb 2026, 13:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 11 Feb 2026, 13:10

tja die linkse groen partijen willen gewoon weer dat we gaan roeien /zeilen trekken ev met paarden maar dat zal van de partij voor de dieren wel niet mogen.
en dan alles Electra tot het daar mis gaat door stroom te korten hele hoge prijzen vanwege uitbesteding op werk uren geen bootje laden en over de grens word moeilijk geen laad plaatsen dus verplicht vlieg vakanties houden ach ja dat is totaal niet vervuilend hartstikke schoon maar alles hangt af van die vriendelijke kiezers in ons land waarvan er veel blijkbaar niet door hebben dat ze belazerd worden .
kajoe

info:

Berichtdoor Sergio » 12 Feb 2026, 08:24

.[/quote]
Neem aan dat je het Merwede kanaal benoorden de Lek bedoeld, is iets anders als de "Merwede".
Het zijn alleen een paar grote steden in Nederland, heel Europa blijft gewoon bevaarbaar !
Wil je toch de stad door dan zal je moeten investeren in hybride, met een ideaal vermogen toeren regeling en voldoende Lithium om de stad door te komen !
Kost meer als de aanschaf van je bootje, maar met een dieseltje alleen, blijft er nog zat te beleven in Europa.
[/quote]

Klopt Wolf, Merwede kanaal heb ik het over.

Een paar? Nee het worden er steeds meer en kopieer gedrag. Niet een paar helaas.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Feb 2026, 09:05

Sergio schreef:.Een paar? Nee het worden er steeds meer en kopieer gedrag. Niet een paar helaas.

Valt wel mee.
Als je de ideaal constant toeren hybride te duur vindt, hebben we ook nog de fiets hybride.
je vaart met je boot naar de stad, en gaat op de fiets door de stad !
Werkt prima, en schijnt nog gezond te zijn ook.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat