simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

communicatie en navigatie apparatuur

simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

Berichtdoor LTOS » 02 Mrt 2025, 13:14

Hallo allemaal.
Ik heb een andere boot gekocht en hier is een simrad shipmate rs 8300 geïnstalleerd en ook geregistreerd.
Nu wil ik de marifoon overzetten naar mijn naam.
Volgens mij gaat dat.
Maar ik heb bij deze marifoon geen idee hoe ik die ATIS uitgelezen krijg, is er iemand die weet hoe dit gaat?

gr, loek
LTOS

ligplaats: Venlo
info: Kompier 10.50 Motor:Mercedes OM321

Re: simrad shipmate rs8300 ATIS code uitlezen

Berichtdoor Oeverloos » 02 Mrt 2025, 13:38

Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2025, 14:40

LTOS schreef:Maar ik heb bij deze marifoon geen idee hoe ik die ATIS uitgelezen krijg, is er iemand die weet hoe dit gaat?
gr, loek

Waarom zou je de oude ATIS uit willen lezen? Je neemt de Marifoon mee naar een dealer en laat even jouw eigen ATIS erin zetten.
Dit kan bijvoorbeeld bij https://atis-brand.com/
Helaas is het zo dat ATIS een beetje in onbruik is geraakt. Niemand doet er nog iets serieus mee. Vroegah had je de roepnamenlijsten elk uur van Scheveningen radio. Volgens mij worden gesprekken inclusief ATIS nog wel opgeslagen bij de grotere bedienposten maar voor dagelijks gebruik is het inmiddels verouderd. Het is nog wel wettelijk verplicht. Als je het zelf wilt uitlezen kan een centrale bedienpost bij je in de buurt je misschien helpen. Het is in ieder geval niet meer zo dat ze het in beeldschermen kunnen zien heb ik begrepen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 02 Mrt 2025, 17:13

waarom zou je een atis uit willen lezen ,zover ik weet is dit alleen voor de overheden mogelijk .
wij hadden het maar dan op de sluizen bruggen en verkeers posten en de toezichthoudende boten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Mrt 2025, 17:38

kajoe schreef:waarom zou je een atis uit willen lezen ,zover ik weet is dit alleen voor de overheden mogelijk .

Nee dit is niet alleen voor overheden, het is geen geheime code ofzo. Je heb een decodeer programmaatje nodig.
Iedereen kan het uitlezen. Het kan met een laptop en een programmaatje in de programmeertaal python3. Je hebt wel een geluidsingang nodig.
Je moet wel een beetje technisch zijn en de programmeertaal een beetje in de vingers hebben. Voor de liefhebbers heb ik wel een url.
aadbloem

info:

Berichtdoor LTOS » 02 Mrt 2025, 20:18

Beste mensen,
Fijn dat er zoveel en snel wordt gereageerd op een vraag.
Ben nog pas bij dit forum maar dit bevalt mij wel.
Over de marifoon vraag.
Uitlezen bij deze marifoon is dus best lastig.
Ik denk dat het meest gunstige is dat ik gewoon een nieuwe atis code vraag bij RDI.
En vervolgens naar George kniest ga die deze erin zet, dit doet hij gratis!
Moet ook nog een nieuwe antenne kopen dus dat past wel.

Gr, loek
LTOS

ligplaats: Venlo
info: Kompier 10.50 Motor:Mercedes OM321

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Mrt 2025, 00:18

LTOS schreef:Ik heb een andere boot gekocht en hier is een simrad shipmate rs 8300 geïnstalleerd en ook geregistreerd.
Nu wil ik de marifoon overzetten naar mijn naam.
Volgens mij gaat dat.
Maar ik heb bij deze marifoon geen idee hoe ik die ATIS uitgelezen krijg, is er iemand die weet hoe dit gaat?

Volgens mij is het nergens voor nodig om die atis-code te achterhalen. Die code hoort bij de boot en blijft dat ook zolang er betaald wordt.
De vorige eigenaar moet zijn registratie opzeggen en jij moet zorgen dat jij je binnen 3 maanden na opzegging weer aangemeld hebt. Dan loopt alles naadloos door. Jij moet wel een geldig marifooncertificaat overleggen en de kosten voor overschrijving voldoen. Zo is het bij mij tenminste gegaan, maar dat is wel al weer 5 jaar geleden.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Mrt 2025, 10:01

Het Sluizenfront schreef:Volgens mij is het nergens voor nodig om die atis-code te achterhalen. Die code hoort bij de boot en blijft dat ook zolang er betaald wordt.
De vorige eigenaar moet zijn registratie opzeggen en jij moet zorgen dat jij je binnen 3 maanden na opzegging weer aangemeld hebt. Dan loopt alles naadloos door. Jij moet wel een geldig marifooncertificaat overleggen en de kosten voor overschrijving voldoen. Zo is het bij mij tenminste gegaan, maar dat is wel al weer 5 jaar geleden.

Ik heb dit afgelopen jaar nog gedaan. Alleen was ik de verkoper. Het werkt nog steeds zoals je beschrijft. Alles online via de website van de RDI. Het is wel zaak dat de verkopende partij de registratie ook daadwerkelijk afmeldt. Zolang dat niet gebeurt kan ts niet verder.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 05 Mrt 2025, 11:43

Het is veel simpeler om je eigen ATIS code erin te laten zetten bij Kniest. Ik ben met een tweedehands handheld Icom bij Kniest geweest en ATIS was in 5 minuten geregeld en gratis. Geen gedoe met overzetten, navragen bij de vorige eigenaar etc etc. In tegenstelling tot wat ik hierboven bij Jan Sluizenfront lees hoort een ATIS code niet bij een boot maar bij een eigenaar. Ik heb mijn vaste Marifoon al 2x meegenomen naar de volgende boot. Wel even de scheepsnaam veranderen bij de RDI.
aadbloem

info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 05 Mrt 2025, 12:16

@Aadbloem Als jij dat zo zegt zal dat wel zo zijn. Ik baseer mijn uitspraak op het feit dat in de beginjaren van Atis nogal werd gehandhaafd of de marifoon bij het juiste schip zat. Dit omdat wij destijds in IVS95 alle scheepsgegevens (cascogegevens) konden binnenhalen mbv. die Atis-code. Die waren in onze databases aan elkaar gekoppeld. Kwam er een ander casco naar voren dan wist je dat e.e.a. niet in orde was. Maar inderdaad,daar zat ook de naam van de scheepseigenaar bij.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Elektronica