Route app water?

Re: Route app water?

Berichtdoor bert888 » 18 Mrt 2025, 15:29

[/quote]Waterkaarten app heeft de functionaliteit dat je locatie en route wordt doorgegeven aan centrales, de brugwachters zien je dan als het ware aankomen. Direct de bruggen bedienen heb ik nog niet meegemaakt met de app, wel gewoon een nummer bellen.
In de waterkaarten app zit ook de gegevens van de wateralmanak deel 2. Het boekwerk kun je ook gewoon aanschaffen, zelfs verplicht aan boord. In deel 1 staan de reglementen etc en in deel 2 praktische gegevens.
Veel praktische informatie ook op varendoejesamen.nl[/quote]

Voor mijn boot niet verplicht.
Ga het wel regelen :D
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor bert888 » 18 Mrt 2025, 15:32

Ik ga de waterkaarten.app aanschaffen.
En eventueel Waterkaart.net als backup of extra.
bert888

ligplaats: Dordrecht
info: Nog in aankoop.
Motorkruiser 11 tot 15m

Berichtdoor Renegade » 18 Mrt 2025, 16:05

bert888 schreef:Voor mijn boot niet verplicht.
Ga het wel regelen :D

Is het BPR verplicht aan boord?
Het is voor elk schip (met uitzondering van open schepen) verplicht om in het werkingsgebied van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) een bijgewerkt exemplaar aan boord te hebben.
https://www.varendoejesamen.nl/nieuws/d ... e%20hebben.
Voor "open boten" geld dit niet.
Open boten zijn boten zonder kajuit of mogelijkheid waar je binnen kunt zitten.
Een sloepje met overnachtingsmogelijkheid is geen open boot.
Het is verstandig om het BPR in papieren vorm bij je te hebben,want als je deze alleen in pdf vorm bij je hebt,en bij controle kun je die niet tonen ( batterij smartphone leeg bv ) ben je in overtreding.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 19 Mrt 2025, 09:54

heuvels schreef:Waterkaarten app heeft de functionaliteit dat je locatie en route wordt doorgegeven aan centrales, de brugwachters zien je dan als het ware aankomen.

Hoe doen ze dat, hoe werkt dat? Locatie en route doorgeven aan centrales?
Dit lijkt mij een broodje aap verhaal.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2025, 12:22

aadbloem schreef:Hoe doen ze dat, hoe werkt dat? Locatie en route doorgeven aan centrales?
Dit lijkt mij een broodje aap verhaal.

Broodje aap verhaal?
Ergens zal er iets van waarheid in zitten.

Als het zou moeten werken ,dan is dat op dezelfde basis als waarmee TomTom en Google Maps de files op de weg meet.
En dan moet RWS een programma hebben waarmee ze alle voortbewegende stipjes op hun kaart moeten kunnen zien van de gebruikers van de Waterkaarten.app.
Een andere optie zie ik vooralsnog niet.
Een voorwaarde is wel ,er MOET een GSM-card het toestel zitten,want een dergelijke rij voertuigen wordt via het gsmsignaal gemeten.
Veel gsmmetjes op en rij die langzaam van plaats komen, duid op een file.

Maar vooralsnog zie ik niet hoe dan anders de Waterkaarten app mijn positie zou moeten kunnen doorgeven aan een centrale.
Als dat wel zo zijn, dan denk ik dat deze app in strijd handeld met de privacywetgeving
Je prive is dan niet meer gewaarborgd.
Leuk verkopen met die optie ,en in werkelijkheid je volgen tot op de meter nauwkeurig.
Lekker sneaky bezig zeg. :o :oops:

Voor mij dus geen Waterkaarten app.
Er zitten mij teveel "open eindjes" aan. :roll: :roll:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 19 Mrt 2025, 13:43

Ik heb het zien werken op mijn smartphone met waterkaarten app. Je kunt de functionaliteit uit- en aanzetten. Je ziet op de kaart ook (alleen) andere waterkaarten app gebruikers die het aan hebben staan. Werkt dus niet met ATIS.
Het werkte op het Noordhollands Kanaal met die vlotbruggen. Je moet wel je doorvaarthoogte in de instellingen hebben staan.
Geen garantie dat elke brugwachter er goed mee omgaat.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 19 Mrt 2025, 14:14

heuvels schreef:Ik heb het zien werken op mijn smartphone met waterkaarten app. Je kunt de functionaliteit uit- en aanzetten. Je ziet op de kaart ook (alleen) andere waterkaarten app gebruikers die het aan hebben staan. Werkt dus niet met ATIS.
Het werkte op het Noordhollands Kanaal met die vlotbruggen. Je moet wel je doorvaarthoogte in de instellingen hebben staan.
Geen garantie dat elke brugwachter er goed mee omgaat.

ATIS is identificatie van je Marifoon gebabbel, dat is geen positie signaal. In de ATIS piepjes staat alleen je Marifoon roepletters.
In een real-time AIS signaal staat je MMSI code, geen ATIS code.

Verder toch een broodje aap verhaal, een verkooppraatje.
De bedienposten kijken op een groot scherm met ECDIS kaarten van RWS. Op deze kaarten worden (echte) AIS transponders van schepen in de omgeving getoond.
Ik ben op bezoek geweest in bedienpost Steekterpoort en bedienpost Maasvlakte en Waterweg en die jongens zitten echt niet op TomTom of Vaarkaartenapp of Googlemaps te kijken waar jachtjes zichzelf aan kunnen melden. Die bedienposten hebben een AIS ontvanger/transponder waar de schepen met (echte) AIS in de omgeving te zien zijn. Verder is het alleen de coordinator die naar het grote scherm kijkt op zijn bureau, de eerste call aanneemt en de call dispatched naar de operator en die kijkt alleen maar naar de camera's van het object dat hij voor jou gaat bedienen. Vraag met je verenging eens een rondleiding aan bij de bedienpost in je buurt.

Ik weet dat die vaarkaarten apps een soort van pseudo AIS tonen. AIS dat ze verzamelen bij Shipfinder, Marinetraffic en wat eigen servers maar het blijft gebakken lucht want het is niet real-time. De beroepsvaart kijkt daar niet op, die kijken gewoon op hun plotter die aangesloten is op de eigen AIS transponder. Vaar je veel op groot/beroeps water dan is een eigen transponder aan te raden. Die kan je meestal ook aansluiten/koppelen op die vaarkaarten apps en dan heb je real-time data.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 19 Mrt 2025, 15:14

heuvels schreef:Ik heb het zien werken op mijn smartphone met waterkaarten app. Je kunt de functionaliteit uit- en aanzetten. Je ziet op de kaart ook (alleen) andere waterkaarten app gebruikers die het aan hebben staan.

Met identificatie erbij, zoals bv airplanes op Flight radar?
Het werkte op het Noordhollands Kanaal met die vlotbruggen.
Je moet wel je doorvaarthoogte in de instellingen hebben staan.

De goede doorvaarthoogte in de instellingen bij vlotbruggen,altijd handig. :lol:
Ik denk dat het een verkoopstunt is ,en verder fake.
Leuke gadget voor de goedgelovige ,en een tracking functie voor de uitgever van de app,om te zien waar hun gebruikers varen.
Big Brother is watching you.
Je privacy is daarmee letterlijk en figuurlijk overboord gegooid .

Toekomst.
Lig je aan een steiger ,komt er een boot bij je liggen,stapt de varensgast van boord en begint te babbelie babbelie, " ook gebruiker van de vaart kaart app?
Vraagt de ander , " hoe weet jij dat?
De eerste weer , " kan ik zien op de kaart in de app op mijn smartphone".
:o :o

Moet je dat willen?
Veel Vaarkaart app gebruikers op een kluitje bij elkaar?
Met de groeten van de crew van de Vaarkaart app. :lol: :lol:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor TijmenB » 19 Mrt 2025, 16:41

De goede doorvaarthoogte in de instellingen bij vlotbruggen,altijd handig. :lol:
Ik denk dat het een verkoopstunt is ,en verder fake.
Leuke gadget voor de goedgelovige ,en een tracking functie voor de uitgever van de app,om te zien waar hun gebruikers varen.
Big Brother is watching you.
Je privacy is daarmee letterlijk en figuurlijk overboord gegooid .

Toekomst.
Lig je aan een steiger ,komt er een boot bij je liggen,stapt de varensgast van boord en begint te babbelie babbelie, " ook gebruiker van de vaart kaart app?
Vraagt de ander , " hoe weet jij dat?
De eerste weer , " kan ik zien op de kaart in de app op mijn smartphone".
:o :o

Moet je dat willen?
Veel Vaarkaart app gebruikers op een kluitje bij elkaar?
Met de groeten van de crew van de Vaarkaart app. :lol: :lol:

Gebruik je een mobiele telefoon, computer of tablet? Zo ja dan deel je al veel locatiegegevens met allerlei commerciële partijen. Mogen ze deze informatie gebruiken voor bijvoorbeeld commerciële doeleinde? Nee, in Europa zijn daar strikte regels voor. Wordt daar ook aan gehouden? Nee..niet altijd... blijft een gevecht met de controlerende instanties.
Als je compleet anoniem wil blijven moet je niet verbinden met welk netwerk dan ook, internet, GSM, bluetooth etc.

Dus de waterkaartenapp is hier niet uniek in, storm in een glas water. En zoals gezegd kan je locatie delen ook uitzetten, eventueel op OS niveau als je de app hierin niet vertrouwt.
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor TijmenB » 19 Mrt 2025, 17:05

ATIS is identificatie van je Marifoon gebabbel, dat is geen positie signaal. In de ATIS piepjes staat alleen je Marifoon roepletters.
In een real-time AIS signaal staat je MMSI code, geen ATIS code.

Verder toch een broodje aap verhaal, een verkooppraatje.
De bedienposten kijken op een groot scherm met ECDIS kaarten van RWS. Op deze kaarten worden (echte) AIS transponders van schepen in de omgeving getoond.
Ik ben op bezoek geweest in bedienpost Steekterpoort en bedienpost Maasvlakte en Waterweg en die jongens zitten echt niet op TomTom of Vaarkaartenapp of Googlemaps te kijken waar jachtjes zichzelf aan kunnen melden. Die bedienposten hebben een AIS ontvanger/transponder waar de schepen met (echte) AIS in de omgeving te zien zijn. Verder is het alleen de coordinator die naar het grote scherm kijkt op zijn bureau, de eerste call aanneemt en de call dispatched naar de operator en die kijkt alleen maar naar de camera's van het object dat hij voor jou gaat bedienen. Vraag met je verenging eens een rondleiding aan bij de bedienpost in je buurt.

Ik weet dat die vaarkaarten apps een soort van pseudo AIS tonen. AIS dat ze verzamelen bij Shipfinder, Marinetraffic en wat eigen servers maar het blijft gebakken lucht want het is niet real-time. De beroepsvaart kijkt daar niet op, die kijken gewoon op hun plotter die aangesloten is op de eigen AIS transponder. Vaar je veel op groot/beroeps water dan is een eigen transponder aan te raden. Die kan je meestal ook aansluiten/koppelen op die vaarkaarten apps en dan heb je real-time data.

Hoeft geen broodje aap te zijn en is het ook niet. Dit is simpelweg gewoon een goed ICT platform bouwen en aanbieden. Blijkbaar is er steeds meer belangstelling voor vanuit gemeenten.
Volgens de website: * Dat geldt nu al voor 56 bruggen. De komende tijd sluiten steeds meer (vaar)wegbeheerders hun bruggen en sluizen aan op het brugmanagementsysteem (BMS).

Hoe denk je dat RWS de locaties van de schepen bepaald? Dat doen ze met de GPS gegevens. De AIS stuurt dit samen met gekoppelde informatie zoals scheepsnaam, opvarende, enz door naar een AIS station met daarbij de GPS positie.
De waterkaartenapp maakt ook gebruik van GPS en die sturen ze naar een centrale server. Dan kan een gemeente of andere overheidsinstantie die bruggen of sluizen bediend besluiten om deze gegevens te gebruiken als ze dat handig lijkt. Wie weet bieden de makers van de app wel kosteloos een webportal aan waar ze deze informatie kunnen inzien. Alleen ontbreekt dus het stukje "AIS; automatic identification system".

Jij noemt ook een aantal bedienposten op dat niet echt gericht is op pleziervaart...beetje appels en peren vergelijken. Tevens is de AIS+ data die in de waterkaarten app getoont wordt wel degelijk redelijk realtime (dus als je zelf geen AIS transponder gekoppeld hebt). Misschien maar een paar seconden vertraging, maar ik heb de ervaring dat dit bijzonder actueel is. Ik vind dat dit de veiligheid ten goede komt, ook al heb je zelf geen AIS. Want je kan sowieso al grote schepen zien varen en daar rekening mee houden. Ook al kunnen ze jou niet zien omdat je geen AIS locatie deelt.
TijmenB

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips