Nieuwe 12V koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nieuwe 12V koelkast

Berichtdoor Renegade » 21 Mrt 2025, 18:48

heuvels schreef:Bij de Isotherm moet je wel oppassen dat je de klep van het vriesvakje sluit voordat je de deur dicht doet, anders.....

... is het krak krak krak ,weg klepje. :mrgreen:
Renegade

ligplaats: Noord Nederland
info:

Berichtdoor Robby2 » 21 Mrt 2025, 19:47

heuvels schreef:Ik heb al weer een paar jaar deze koelkast
https://www.dewitschijndel.nl/isotherm- ... NsQAvD_BwE
Geen moment spijt van gehad. Ze zijn er ook in andere formaten.
Veel beter geïsoleerd dan mijn vorige 230 volt koelkast en veel zuiniger met stroom.

Die hebben wij ook sinds vorig jaar en bevalt prima.
De koelkast was helaas beschadigd afgeleverd maar dat heeft de Wit naar tevredenheid opgelost.

Hiervoor een c90i vitrifrigo, na 5 jaar een koelmiddellek die niet te repareren was en dus geen aanrader voor dat geld.

Gr. Robby
Robby2

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 22 Mrt 2025, 11:29

onze 23 jaar oude Dometic begon na te laten. Vriesvak deed het nog prima maar het bier was niet meer "je dat". Waarschijnlijk de deurrubber die scheuren had en zo goed was verlijmd dat verwijderen/vervangen vrijwel onmogelijk was. Tijd voor een nieuwe en als je dan een mooi ingetimmerd werfschip-interieur hebt waaraan je niet wilt gaan breken, ben je gehouden aan de vaak "exotische" maten die je tegenkomt. Al zoekende kwam ik deze koelkast tegen van Vitrifrigo die dezelfde maten had. Mooie bijkomstigheid was dat deze een losse compressor had waardoor de inhoud van de koelkast van 105 naar 130l. ging. Ik heb de ruimte om dat compressorgedeelte naast de koelkast vrijwel op de scheepshuid (lekker koel) te plaatsen. De prijs was wel effen slikken maar daar ben ik inmiddels overheen. Vorige week heb ik hem aangezet en wat pilsjes en enkele flessen fris erin. Ik had hem op advies van de gebruiksaanwijzing op stand 3 (van 5) gezet. Enkele dagen later wilde ik eeen colaatje inschenken maar bleek de fles nadat ik hem had geopend, in een mum van tijd helemaal te bevriezen. Hij koelt dus uitstekend. Ik moet goed luisteren om de compressor waaraan ook nog een ventilatortje zit, te horen. Volgens de specificaties is deze koelkast ook 25% zuiniger dan de oude Dometic.
Het zijn nog maar eerste ervaringen maar zie de zomer met alle vertrouwen tegemoet.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor quichot » 23 Mrt 2025, 16:10

Peterl schreef:Mijn grote omvormer begint al snel met de fan te werken en die maakt veel lawaai en daar komt ook bij dat een omvormer OOK stroom verbruikt wat vaak niet meegenomen wordt in het totaal verbruik. Maar met 2 x 230Amp kunnen de accu's het wel aan. Ik wil alleen een koelkast die wat prettiger werkt en volgens mij is Demetic toch de nieuwe Weaco?
YouTube, zwerven met Juki ga daar ook naar kijken. Die Hykes is wel heel goedkoop, stroomverbruik is wel iets hoger.

Tafelmodel 230v met zuinigste energielabel plus 800/1600 zuivere sinus Victron met zeer laag eigengebruik zijn samen goedkoper dan de goedkoopste (dus niet erg beste) 12v koelkast. Je accucapaciteit is ruim voldoende voor die combi.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Peterl » 29 Jun 2025, 19:55

Ik heb inmiddels een nieuwe koelkast die me zeer goed bevalt, het is de IndelB Cruise 100 geworden en deze loopt gelukkig aan een stuk en stopt dan. Is ook een stuk zuiniger dan de Waeco die ik had, heeft helaas wel mijn accu's gemold dus nu ook aan 2 nieuwe lichtaccu's toe.
Gebruikers-avatar
Peterl

ligplaats: Hattem
info:

Berichtdoor TijmenB » 02 Jul 2025, 15:38

Ik was gisteravond even op de boot en bij binnenkomst was het 38 graden. Maar de koelkast was heerlijk koud 8-) Betref een Dometic Crx
Veel plezier met je nieuwe koelkast Peterl. Dat is sowieso een hele stap vooruit t.o.v. de 30 jaar oude Waeco.
TijmenB

ligplaats:
info:

Berichtdoor Peterl » 02 Jul 2025, 19:10

Ja deze verbruikt heel wat minder maar mijn licht accu's waren wel gesloopt, dus ook nieuwe gekocht. Rib uit je lijf.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peterl

ligplaats: Hattem
info:

Berichtdoor Jorisss » 07 Jul 2025, 16:42

Hebben sinds 2 maanden de IndelB 130 en vind deze erg vaak aanslaan de laatste 2 weken.
In begin sloeg deze 3 tot 4 keer per uur aan en draaide dan een minuut of 5.
Laatste 2 weken slaat hij elke 3 minuten aan en loopt dan anderhalve minuut. Ik vind het belachelijk vaak. Aangezien hij dit in het begin niet deed vermoed ik een defect.
Isotherm en IndelB komen beide uit dezelfde fabriek overigens. Ook de IndelB heeft hetzelfde klepje voor het vriesvak als de Isotherm (ook oppasen dus).
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 07 Jul 2025, 17:40

Het kan op de boot heel wat warmer worden dan een gewone kamertemperatuur. Valt voor de koelkast dan ook niet mee om de eigen warmte af te voeren...
Mijn Isotherm 85L heb ik de thermostaat op stand 1 staan. Koelen gaat prima, vriezen een stuk minder maar dat hoeft niet.
Mijn paneeltjes houden het fluitend bij.
Zo weing mogelijk de deur open- en dichtzetten helpt ook.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Jorisss » 07 Jul 2025, 18:05

Dat begrijp ik, echter de temperatuur aan boord vanochtend was 19 graden.
Het feit dat ie het de eerste 6 weken “normaal” doet en nu elke 3 minuten aanslaat (ook dus bij een temperatuur van 19 graden) doet mij toch iets anders vermoeden.
Heel koud wordt het drinken ook niet (stand 3)
Jorisss

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra