Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 22 Mrt 2025, 06:21

Amersfow schreef:Ha dapper hoor, ik heb m rechtstreeks bij de werf laten bezorgen, aan inbouw durfde ik me niet te wagen https://photos.app.goo.gl/wjkcDUSzXYZjF9gi9

Valt mee hoor, dit wordt NR 3 in het bootje dus we krijgen er ervaring mee :lol:
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 22 Mrt 2025, 06:23

Oeverloos schreef:Jullie weten wel van aanpakken!
Leuk, man.

Noodzakelijkkwaad. :lol:

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Mrt 2025, 07:23

De kist van Pandora is geopend, gelukkig kwamen er niet de muiters van de Bounty uit maar deze blauwe schoonheid.

Inmiddels is de Centa Demperplaat gemonteerd en in de flens, die keerkoppeling en motor verbind, heb ik een inspectiegat geboord van 18mm.
Door het gat kan je met een endoscoop inspecteren of de demperplaat onderhevig is aan slijtage anders dient de keerkoppeling te worden verwijderd, het gat is afgedekt doormiddel van een kunststof plug.
Volgende stap is de keerkoppeling overspuiten in Nanni blauw en vervolgens monteren aan de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Mrt 2025, 19:39

Dapper en slim om een kijkgat te maken. Waarom zou de warmtewisselaar over 2 blokken verdeeld zijn? En dan ook nog een aparte voor de kk olie?

Ik heb over mijn Sole turbo ook zo'n verchroomde kap zitten. Dat nodigt blijkbaar uit om op te gaan staan. Is bij mij al 2 x afgebroken (en 2x gelast).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Mrt 2025, 20:16

Amersfow schreef:Dapper en slim om een kijkgat te maken. Waarom zou de warmtewisselaar over 2 blokken verdeeld zijn? En dan ook nog een aparte voor de kk olie?

Ik heb over mijn Sole turbo ook zo'n verchroomde kap zitten. Dat nodigt blijkbaar uit om op te gaan staan. Is bij mij al 2 x afgebroken (en 2x gelast).

Een warmtewisselaar is voor het intern koelwater te koelen, nummer twee, die in de breedte, is de laadluchtkoeler, deze koelt de lucht af met buitenboordwater voor deze in de turbo terecht komt.
En inderdaad de koeler van de keerkoppeling.

Op het beschermkapje van de turbo gaan staan is mij nog nooit overkomen, zit ook op de huidige motor,

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 25 Mrt 2025, 21:54

Amersfow schreef:Ik heb over mijn Sole turbo ook zo'n verchroomde kap zitten. Dat nodigt blijkbaar uit om op te gaan staan. Is bij mij al 2 x afgebroken (en 2x gelast).

Ik vraag me wat het voor nut heeft , een motor te gebruiken als opstap , cq erop te gaan staan.
Het nodigt mij nooit uit ,eerder nog , " hier is voorzichtigheid geboden", omdat het kwetsbare onderdelen zijn .
Nee , ik heb ik nog nooit op mijn motor gestaan.
Hetzelfde geld voor een keerkoppeling.
Die zit vaak met 6 bouten vast , om het gewicht van de kk vast te houden aan de motor,maar niet als afzet ,waar er nog een persoon van 90 kg er ook nog eens gebruik van wil maken .
Dat is vragen om problemen.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 25 Mrt 2025, 22:34

Fraaie compacte motor!
Nanni gebruikt Kubota, Toyota en andere blokken als basis en past deze aan voor maritieme toepassing. Welke is deze?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor pascall » 25 Mrt 2025, 23:08

Dit is een Kubota V3800 blok, 115pk, 3.8 liter. max 2600PRM.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 27 Mrt 2025, 09:47

Eerlijk gezegd,.. ik had 35 jaar terug mn sterk
e twijfels bij kubota motoren. Destijds werd een kleine 6 cilinder 60 pk geïntroduceerd. Ondertussen ben ik er echt een fan van, ondanks dat er een serie tussen zat die wel een demperplaatje lustte.
De kubota,s zijn echt erg mooi lopende en zeer betrouwbare motoren gebleken. (Ik heb geen aandelen hoor)
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 28 Mrt 2025, 06:12

sogna mi schreef:Eerlijk gezegd,.. ik had 35 jaar terug mn sterk
e twijfels bij kubota motoren. Destijds werd een kleine 6 cilinder 60 pk geïntroduceerd. Ondertussen ben ik er echt een fan van, ondanks dat er een serie tussen zat die wel een demperplaatje lustte.
De kubota,s zijn echt erg mooi lopende en zeer betrouwbare motoren gebleken. (Ik heb geen aandelen hoor)

Ja klopt, al was het wel dat onze eerste motor, ook de 6 cilinder 60 pk Nanni, na 6000 uur de compressie nog nihil was, versleten!
Maar verder heeft het karretje ons nooit in de steek gelaten en was super stil, ik denk dat we toch iets teveel gevraagd hebben van het karretje in verhouding gewicht boot en verlangde snelheid.
Ik dacht dat het een rating M4 motor was.

RATING
■Up to 3000 annual operating hours
■ Load factor up to 40%
■ Full power for no more than 1 hour out of
each 12 hours of operation. The
remaining operation time must be at or
below cruising speed

Diverse motorfabrikanten geven geen Rating, wat jammer is, want dit is eigenlijk wat de motor maximaal mag presteren gedurende een periode.
Een grove vuistregel is; de kubieke inhoud van de motor omrekenen in Inch gedeeld door drie, dat is het aantal pk wat de motor continu mag/kan leveren zonder dat de motor overbelast wordt.

Bijvoorbeeld onze nieuwe motor, 115 pk heeft een inhoud van 3.8 liter is 232 Inches gedeeld door 3 = 77 pk, de motor kan/mag continu 77 pk leveren zonder dat de motor overbelast wordt.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten