Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Renegade » 28 Mrt 2025, 13:00

pascall schreef:Een grove vuistregel is; de kubieke inhoud van de motor omrekenen in Inch gedeeld door drie, dat is het aantal pk wat de motor continu mag/kan leveren zonder dat de motor overbelast wordt.

Bijvoorbeeld onze nieuwe motor, 115 pk heeft een inhoud van 3.8 liter is 232 Inches gedeeld door 3 = 77 pk, de motor kan/mag continu 77 pk leveren zonder dat de motor overbelast wordt.

Ik vraag me af ,of deze vuistregel klopt.
Want dat zou betekenen dat de Nanni N4.140 die dezelfde cilinder inhoud heeft ,ook maar 77 pk continu zou mogen leveren.
Nog frappanter wordt bij mijn nieuwe torretje,een Craftsman CM4.42 ,die een cilinderinhoud heeft van 1758 cc.
Als je daar die berekening op los laat ,kom je 107 inches : 3 = plusminus 36 pk continu.
Resume : bij 2 x grotere nanni''s gebruk je circa 40 en 65pk minder ,en bij de CM maar amper 7 pk minder.
Een groot verschil is dat.

Jouw reken formule is, inhoud van metrisch naar cub.inches ( 2.54 x 2.54 x 2.54 = 16,387 )
Jouw Nanni is 3769 cc :16,387= 230 : 3 = 76,76 pk continu.
Renegade
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 28 Mrt 2025, 16:52

Dat verschil tussen die N4,115 of N4.140 is verkaarbaar, dat is precies het zelfde blok dus daar verandert niet veel.
Als je dat zelfde blok volledig uitkleed is dit 78 pk (V3800 Kubota) rating1, dus zit er zeer dicht bij.
Kijk je bijvoorbeeld naar Rating 1 motoren en je laat daar de formule op los is het behoorlijk nauwkeurig.
Het is trouwens niet mijn formule hoor, heb het ook maar van iemand meegekregen. ;)

Ik had het voorbeeldje van onze nieuwe motor niet op de tiende uitgerekend, maar mijn dank voor de correcte berekening.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 28 Mrt 2025, 17:19

[/quote]
Ik vraag me af ,of deze vuistregel klopt.
Want dat zou betekenen dat de Nanni N4.140 die dezelfde cilinder inhoud heeft ,ook maar 77 pk continu zou mogen leveren.
Nog frappanter wordt bij mijn nieuwe torretje,een Craftsman CM4.42 ,die een cilinderinhoud heeft van 1758 cc.
Als je daar die berekening op los laat ,kom je 107 inches : 3 = plusminus 36 pk continu.
Resume : bij 2 x grotere nanni''s gebruk je circa 40 en 65pk minder ,en bij de CM maar amper 7 pk minder.
Een groot verschil is dat.

Jouw reken formule is, inhoud van metrisch naar cub.inches ( 2.54 x 2.54 x 2.54 = 16,387 )
Jouw Nanni is 3769 cc :16,387= 230 : 3 = 76,76 pk continu.[/quote]

Renegrade,

Die Graftsman CM4.42 (Mitsubishi) is een prachtige motor zonder toeters en bellen, dus geen opgefokte motor., een top keuze die je hebt gemaakt!
Daarom komt je volgens de formule op 36 pk continu terwijl de motor 42 pk kan leveren, de verschillen zijn kleiner, waarschijnlijk een rating 3 of zelfs 2!
Hoe meer de motor opgefokt is hoe minder je hem continu vol kunt belasten, dat verklaart ook de grote verschillen bij de twee genoemde Nanni motoren.
Ze zijn in de basis 78 pk maar opgefokt tot 140 pk.
Even uit het hooft, dacht dat de rating van 1 tot en met 6 loopt, 1 continu 24x7 vol belasting, 6 daar in tegen is het tegenovergestelde.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor RuudM » 30 Mrt 2025, 20:20

Pascal,

Een algemene vraag, waarom heb je gekozen voor een 4 cilinder met turbo?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 331
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 30 Mrt 2025, 21:27

RuudM schreef:Pascal,

Een algemene vraag, waarom heb je gekozen voor een 4 cilinder met turbo?


Goeie vraag Ruud want deze heb ik mij ook meerdere keren gesteld.
De eerste motor, 60 pk, 6 cilinder Nanni was er zo een , volledig zonder toeters en bellen.
De huidige 100 pk Nanni zit alles op wat je er niet op wil hebben maar draait wel al bijna 7000 uur probleemloos terwijl de 60 pk volledig versleten was.
Ik heb gekeken naar een kale motor maar tussen de 80 en 100 pk passen ze niet, of erg krab in de motorruimte.
Het laatste wat ik wil is een motor waar je niet met goed fatsoen aan kunt sleutelen.
De de Sole (Mitsubishi) SM-103, 103 pk, 6 cilinder, 5 liter blok is een schitterende motor voor een zeer schappelijke prijs.
Ik ben aan het meten geweest, met diverse aanpassingen zou deze er in kunnen maar kan ik de inpeller van de waterpomp niet vervangen. :lol:
Maar aangezien de ervaring met de huidige motor ben ik niet bang meer voor die toeters en bellen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Amersfow » 31 Mrt 2025, 11:01

Een turbo lijkt een goedkope uitbreiding op een atmosferische motor om "voor weinig" meer PK's te krijgen. Scheelt best veel, de M4.45 heeft 42pk en mijn mini-55 (met een turbootje) 51 (ofzo). Dus om sneller te kunnen acceleren heb je in een boot niks aan een turbo natuurlijk, maar om wat meer PK te hebben is het wellicht gewenst.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Renegade » 31 Mrt 2025, 13:26

pascall schreef:De de Sole (Mitsubishi) SM-103, 103 pk, 6 cilinder, 5 liter blok is een schitterende motor voor een zeer schappelijke prijs.
Ik ben aan het meten geweest, met diverse aanpassingen zou deze er in kunnen maar kan ik de impeller van de waterpomp niet vervangen.

Mede gelet op de toekomst ,je wordt een dagje ouder ,minder leniger,wil je niet dat je je in allerlei bochten moet wringen ,om zaken te moeten vervangen,en dan is een geblazen motor beter.
ik vind de pk's van een diesel minder interessant dan het koppel.
De kracht van de motor zit in zijn hoogste koppel ,niet in zijn hoeveelheid pk's .
En een motor met 130 pk uit een 5 liter blok zonder turbo is echt niet sterker dan eentje met een 3,5 liter blok met turbo.
Ik vind dat je een goede keuze hebt gedaan met je Nanni.
Betrouwbaar merk .
Kubota motoren zitten in veel kleinere graafmachines waar ze onder zwaardere omstandigheden ook continu moeten werken dan in een motorboot.
Kortom , Nanni i.c.m Kubota ,is een goede keuze.
Renegade
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 31 Mrt 2025, 18:38

Dat hoop ik ook Renegade, dat het de juiste keuze is.
Maar ik zeg maar zo, hoe meer er op zit hoe meer er stuk kan gaan :roll:
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Amersfow » 03 Apr 2025, 19:58

Ha, hier ook een set turbos, en daarna een inlaatkoeler. https://youtu.be/0bbvJixWtuQ?si=2JwBi7Ies1pE4s5g
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 04 Apr 2025, 03:25

De koppeling is gemonteerd nu de oliekoeler nog monteren, de hydrauliek slangen zijn besteld, en het zaakje in Nanni blauw spuiten.

Afbeelding
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast