Contactslot vervangen Yamaha 9.9

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Contactslot vervangen Yamaha 9.9

Berichtdoor Ruudjo1980 » 20 Apr 2025, 10:02

Beste watersporters,

Afgelopen winter heb ik een boot overgenomen. Nu zit er bij deze boot een witte Yamaha 9.9. viertaktmotor elektrisch gestart. Alles aangesloten en toen startte de motor direct met het contact. Hierna niet meer aan kunnen krijgen met de sleutel. Wel als je de contacten op het startrealis direct met elkaar verbind. Nu had ik het vermoeden dat het contactslot aan vervanging toe was. Dus een nieuwe besteld. Ik krijg deze helaas niet werkend. Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Draadkleuren op de boot: geel/rood, groen, rood, bruin, wit, zwart. Draadkleuren op het oude contactslot: geel, 2 maal zwart, wit, bruin, rood. Draadkleuren aanwezig op het nieuwe slot: 2 maal rood, 2 maal zwart, wit, geel, blauw, paars.

Je zou me hier echt enorm mee helpen. Ik heb al wat uurtjes er in zitten maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,

Ruud
Ruudjo1980

ligplaats: Almere
info: Waterland 6.40 met 9.9 Yamaha.

Re: Contactslot vervangen Yamaha 9.9

Berichtdoor henkvd » 21 Apr 2025, 10:05

Dat wordt puzzelen. geen orginele kleuren.

maar punt 1, staat de motor in zijn vrij ? zit een neutraal schakellaar in het systeem ( in het schema links van het contact slot connector, ) vervolgens kom je bij een zekering uit is die heel.

Dan de multimeter er maar bij pakken.

positie, om te starten, sleutel moet doorgedraaid worden naar de start positie ( handje extra ) om de laatste draad te vinden, deze moet verbinding maken naar de startmotor relais.

sleutel in off positie, dan moet je draad combinatie uitvinden die kortsluiting geeft, schakelaar van positie veranderen dan moet de verbinding open zijn

On positie is verder niet van belang, al lijkt het in het schema wel zo.

Hier onder een afbeelding van het schema van de motor, ja andere kleuren.

https://postimg.cc/TLbrPjsH
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Re: Contactslot vervangen Yamaha 9.9

Berichtdoor Ruudjo1980 » 22 Apr 2025, 08:17

Beste Henk,

Dank voor het meedenken.

Ik heb het nu zover dat ik het contact aan kan zetten en dan door stroom op de bruine draad van het startrelais te zetten (vanaf de accu) start de motor en ik kan de motor uitzetten met het contact.

Dus inderdaad uitzoeken welke draad door het contactslot geschakeld wordt in de startpositie en dan zorgen dat die stroom zet op de bruine draad. Heb wel het vermoeden dat er een draadbreuk zit in de bruine draad. Dus die moet ik nog even doormeten.

Lekker puzzelen.

Groetjes,

Ruud
Ruudjo1980

ligplaats: Almere
info: Waterland 6.40 met 9.9 Yamaha.

Terug naar Scheepselektra