Op mijn boot ligt meer gereedschap dan er thuis in de schuur ligt. Als er een winterklusje gedaan is dan gaan de overgebleven bruikbare spulletjes in 1 van de kratjes aan boord. Zo is er in de loop der jaren van alles verzameld; Stukken slang, slangenklemmen, schroeven/bouten/moeren, stukjes hout, klein grut etc. Er is ook een kratje aan boord met van reservezekeringen, silconenspray, ty-raps, vet. Als er motoronderhoud is gedaan gaan de restjes olie en snaren op reserve. Motorfilters liggen ook op reserve. Meer dan eens heb ik mezelf kunnen redden bij een klein ongemak en 1x met een defecte impeller midden op de Nederrijn. Anker uit en sleutelen maar, binnen 1,5 uur weer onderweg. Marifoon vind ik een must op groot en druk vaarwater.
Als je technisch niet onderlegd bent koop dan eens een boek over motortechniek. Handig om te weten hoe je koelsysteem werkt en waar je je brandstoffilter kunt vinden. De meeste problemen onstaan door slecht onderhoud en aan zaken rondom de motor. De motor zelf geeft zelden problemen. Kijk mee en stel vooral veel vragen als de monteur je motor komt onderhouden. Voor je het weet vervang je zelf een impeller en vervang je zelf de motorolie. Het meeste is geen Rocket Science.
Preventief onderhoud helpt ook, gewoon goed kijken hoe alles eruit ziet. Als je sommige motorruimtes ziet springen de tranen in je ogen. Uitgedroogde rubbers, oliesporen, bloemkolen op de accupolen, bilgewater, elektraspaghetti. Die mensen sluiten hun ogen en gaan liever varen. Dat is smeken om problemen.
Natuurlijk kun je ergens in de Middle of Nowhere stil komen te liggen. Op een relatief veilige plek, geniet ervan en los het op. Op plekken met drukke beroepsvaart zorg dat je in je hoofd een draaiboekje klaar hebt.
Gr.
Erik