Welke pechhulp?

Re: Welke pechhulp?

Berichtdoor ErikH2 » 13 Mei 2025, 16:41

Op mijn boot ligt meer gereedschap dan er thuis in de schuur ligt. Als er een winterklusje gedaan is dan gaan de overgebleven bruikbare spulletjes in 1 van de kratjes aan boord. Zo is er in de loop der jaren van alles verzameld; Stukken slang, slangenklemmen, schroeven/bouten/moeren, stukjes hout, klein grut etc. Er is ook een kratje aan boord met van reservezekeringen, silconenspray, ty-raps, vet. Als er motoronderhoud is gedaan gaan de restjes olie en snaren op reserve. Motorfilters liggen ook op reserve. Meer dan eens heb ik mezelf kunnen redden bij een klein ongemak en 1x met een defecte impeller midden op de Nederrijn. Anker uit en sleutelen maar, binnen 1,5 uur weer onderweg. Marifoon vind ik een must op groot en druk vaarwater.

Als je technisch niet onderlegd bent koop dan eens een boek over motortechniek. Handig om te weten hoe je koelsysteem werkt en waar je je brandstoffilter kunt vinden. De meeste problemen onstaan door slecht onderhoud en aan zaken rondom de motor. De motor zelf geeft zelden problemen. Kijk mee en stel vooral veel vragen als de monteur je motor komt onderhouden. Voor je het weet vervang je zelf een impeller en vervang je zelf de motorolie. Het meeste is geen Rocket Science.

Preventief onderhoud helpt ook, gewoon goed kijken hoe alles eruit ziet. Als je sommige motorruimtes ziet springen de tranen in je ogen. Uitgedroogde rubbers, oliesporen, bloemkolen op de accupolen, bilgewater, elektraspaghetti. Die mensen sluiten hun ogen en gaan liever varen. Dat is smeken om problemen.

Natuurlijk kun je ergens in de Middle of Nowhere stil komen te liggen. Op een relatief veilige plek, geniet ervan en los het op. Op plekken met drukke beroepsvaart zorg dat je in je hoofd een draaiboekje klaar hebt.

Gr.

Erik
ErikH2

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 13 Mei 2025, 17:06

Ik begrijp TS Bert wel. Hij heeft de boot nog maar net en kent hem nog niet zo goed. De boot heeft enige tijd nodig om naar je toe te komen en vertrouwen op te bouwen. Het vaarseizoen is al begonnen en weinig tijd om de boot overhoop te halen om hem te leren kennen.
Soort koudwatervrees dus eigenlijk.
Hij kan in het begin maar beter eerst een beetje aantutten in de Biesbosch en de grote reizen bewaren voor later.
Of misschien heeft Bert wel een goede ervaren kennis die ook een boot heeft en met hem samen een tocht wil maken. Geeft veel rust en vertrouwen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Mei 2025, 20:32

Pfff al die negatieve reacties en dat je het zelf maar moet kunnen regelen. GROTE ONZIN.
Zowel de botenwacht als vaarzeker zijn goeie instanties die je echt wel helpen bij pech. Voordeel is dat je binnen 24 uur (dat is gegarandeerd) een monteur aan boord hebt. Nou zie dat in het seizoen zelf maar eens voor elkaar te krijgen. Ieder bedrijf heeft het razend druk. Nadeel van de botenwacht is dat je aan een plaats moet liggen die bereikbaar is voor een monteur met de auto. En de botenwacht sleept je niet. Bij vaarzeker is dat tegen extra betaling wel bij te verzekeren zodat, als je op een plaats ligt die niet voor de monteur met de auto is te bereiken, zij je in ieder geval naar een plaats slepen die voor een monteur dan weer wel met de auto is te bereiken. Aan allebei de diensten hangt een prijskaartje. Maar de boothobby kost nu eenmaal geld. Ikzelf ben verzekerd met pechhulp via mijn pechhulpmodule op mijn allrisk watersportverzekering bij Unigarant (ANWB). Ik heb daar ook sleephulp bij in zitten. En de pechhulp besteden zij weer uit aan de botenwacht. Ik heb zelf de hulp één keer moeten inroepen. Een startprobleem. Had binnen de beloofde 24 uur de monteur aan boord. Ik ga daar niet voor tobben.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Mei 2025, 21:13

Hooveld960 schreef: Ikzelf ben verzekerd met pechhulp via mijn pechhulpmodule op mijn allrisk watersportverzekering bij Unigarant (ANWB). Ik heb daar ook sleephulp bij in zitten. En de pechhulp besteden zij weer uit aan de botenwacht. Ik heb zelf de hulp één keer moeten inroepen. Een startprobleem. Had binnen de beloofde 24 uur de monteur aan boord. Ik ga daar niet voor tobben.

Als je zoiets aanprijst ,prijs het dan ook correct aan.

Geen hulp als je op een eigen plek ,danwel in een jachthaven ligt.
Sleephulp tot 1000 euro kosten. Kost het meer ,dan betaal je zelf bij.
Wat het kost ,vertellen ze je niet op de site erbij.
Zal wel een stevig prijskaartje aan hangen zeker?

https://www.anwb.nl/verzekeringen/bootv ... n/pechhulp
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mei 2025, 00:08

heuvels schreef: 100% is een utopie. Wat niet wegneemt dat je er wel naar moet streven.
Ik hoor voetbalverslaggevers ook wel praten over 100% kansen. Die bestaan ook niet.

Het zal wel, maar vertrouw m'n oude DAFje volledig.
Vaar er nu 26 Jaar mee en heeft nog nooit een verkeerde klap gegeven, heeft ook geen hele omwenteling voor nodig om winter en zomer aan te slaan !
Oliedruk, warm en met ruim 8600 uur nog steeds 2.5 bar stationair.
Bij laatste controle zuigerveren in sponning 0.08 tot 0.12 mm speling, lager schalen nog steeds geen loopbrons zichtbaar.
Stootrand 0.38 mm geen olie verbruik dus een hone door getrokken en met nieuwe veren weer in elkaar gezet.
Gr. Wolf1.
[
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 14 Mei 2025, 08:36

tja wat voortstuwingen motoren betreft heb ik nog nooit pech gehad al die gevallen bleven maar draaien .
en ik heb met heel wat merken gedraaid en mijn dafjes zijn ruim 11 jaar nooit een sleutel op geweest zelfs nooit kleppen gesteld .
maar ook mee gemaakt dat binnen een half jaar mensen aan splinternieuwe motoren zelf gingen sleutelen en daarna dat beestje het niet zo goed meer deed.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Mei 2025, 10:23

Mijn ervaring is dat na een jaar of 15 het probleemloze er wel vanaf gaat. S4S in ~ 2003 aangeschaft, eerste jaren geen enkel probleem. En na ~ 15 jaar de injectiebocht (Blokland) doorgerot. Het is mijn oudste motor nu en het "zorgenkindje." Op zich prima motor maar is erg grof (en grootverbruiker qua filters, impellers en olie ;-)). (Ouder dan 2000 vervang ik zowieso).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mei 2025, 11:29

Wat wil je nu hiermee vertellen ? Dat een motor onderhoud nodig heeft ?
Of nog veel belangrijker, jij hoort te weten hoe de zaak er bij staat en niet afwachten tot dat het kapot is !
Was jij het niet, die hier vertelde, "als je het zelf niet kan moet je daarvoor de mensen inhuren ".
En daar hoort dus groot serve bij !
En als je dat niet wil, koop je elke 25 jaar een nieuwe, was voor de inspectie van de DAF nog geen €500 kwijt, het is maar wat je wilt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Mei 2025, 12:09

Een beetje praktijk bij mij is als de motor op ~ 6000 uur staat verkoop ik de boot en koop er 1 met nieuwe motor.

Vroeger was de motor bij mij het probleem. Toen dat opgelost was, werd electra de volgende uitdaging. Toen dat geregeld was, is nu het teak-deck op mijn kotter de volgende headache. Zwaar onderschat en ben er nog steeds niet. En ik ga geen 40 kEur investeren in een nieuw teakdek. Advies: boten met een teakdek laten liggen ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 14 Mei 2025, 12:51

Amersfow schreef:Een beetje praktijk bij mij is als de motor op ~ 6000 uur staat verkoop ik de boot en koop er 1 met nieuwe motor.

Vroeger was de motor bij mij het probleem. Toen dat opgelost was, werd electra de volgende uitdaging. Toen dat geregeld was, is nu het teak-deck op mijn kotter de volgende headache. Zwaar onderschat en ben er nog steeds niet. En ik ga geen 40 kEur investeren in een nieuw teakdek. Advies: boten met een teakdek laten liggen ;-)

Helemaal mee eens, vergeet je stand pijpen niet ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips