Om636 rookt , vermogen verlies

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Om636 rookt , vermogen verlies

Berichtdoor Marceljanssenrotje » 23 Mei 2025, 11:04

Drinkwaard is een goeie ,maar ik probeer eerst hier wat antwoorden te vinden, misschien is het zelf op te lossen,,hoop ik..
Marceljanssenrotje

ligplaats: Rotterdam
info: Mercedes om636

Berichtdoor Marceljanssenrotje » 23 Mei 2025, 11:08

Ik wil eerst weten of de motor goed stationair kan lopen als de pomp niet op tijd zou staan.mijn monteur zei dat ie dan niet eens aan zou gaan en van andere lees ik dat dat wel kan.
Marceljanssenrotje

Berichtdoor heuvels » 23 Mei 2025, 11:51

Marceljanssenrotje schreef:Ik wil eerst weten of de motor goed stationair kan lopen als de pomp niet op tijd zou staan.mijn monteur zei dat ie dan niet eens aan zou gaan en van andere lees ik dat dat wel kan.
AI even laten zoeken.
https://gemini.google.com/app/a15ee47cb89f27a5
Ik zou ook vertrouwen op de antwoorden van Wolf1, als iemand het weet is hij het wel

Mijn boerenverstand zegt dat de timing bij hogere toerentallen vroeger moet zijn dan lage toerentallen. Zoals Wolf1 zegt komt de inspuiting te laat om op tijd tot ontbranding te komen. Het feit dat jouw monteur niet eens bereid is om nog even e.e.a. te checken lijkt me een teken dat hij niet serieus te nemen is.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 23 Mei 2025, 17:10

Marceljanssenrotje schreef: ik probeer eerst hier wat antwoorden te vinden, misschien is het zelf op te lossen,,hoop ik..

Dat wil je helemaal niet, want als ik je uitleg hoe te werk te gaan, vertel je geen monteur te zijn !
En neem nu maar van mij aan dat hij als een benzinemotor loopt, keurig glad, zonder dieselnok, wanneer de inspuiting te laat is .
Maar vermogen kan er niet uit komen, de uitlaatklep gaat al open voor dat de brandstof verbrand is.
En via de uitllat verdwijnt
En deze onverbrande brandstof vormt witte /grijze rook !
Maar als je bang bent voor vieze handen kan je er beter afblijven, afhankelijk van het watergekoelde spruitstuk en de inbouw zal blijken hoe makkelijk je er bij kunt.
Ik ben opgevoed met de stelling een mens is nooit te oud om te leren, en dit is nu typisch z'n karweitje wat je uit kan voeren, als je het doet zoals omschreven zonder enig speciaalgereedschap, of misschien voor jou, naar ik aanneem, geen enkel gevoel in je handen en geen idee hoeveel 5kg/m is, leen even een momentsleutel bij de buurman, om de persklephouder weer vast te zetten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marceljanssenrotje » 23 Mei 2025, 19:20

Ik zal dit weekend proberen wat je zei,je zei ook 1e cilinder neem aan bij vliegwiel kant. Bedankt voor de uitleg.
Marceljanssenrotje

Berichtdoor Renegade » 23 Mei 2025, 23:03

Marceljanssenrotje schreef:.......,je zei ook 1e cilinder, neem aan bij vliegwiel kant.

Ik denk dat je beter met je tengels van die dingen af kunt blijven ,als je al niet weet waar de 1ste cilinder zit.
Zorg maar voor een goede monteur ,als je nog langer plezier van je torretje wilt hebben.
Renegade

ligplaats: Noord Nederland
info:

Berichtdoor Amersfow » 24 Mei 2025, 07:51

Ja klopt; "verwijderen van verstuiverleiding" klinkt al simpeler dan het is; je kunt daar zo een afdichting mee stuk maken. Afblijven. (letwel, het is een drama, zeker nu, er iemand bij te krijgen. Maar als de brandstofpomp verkeerd staat zou ik er maar niet teveel mee varen).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 24 Mei 2025, 09:37

De MB - OM636 is een 4 cilinder 4 tact met een inspuit volgorde 1 - 3 - 2 - 4 .
Dat geeft dus een werk cyclus van 720°, hetgeen resulteerd in elke 180°een arbeid slag .
Dat gegeven verteld je dat het voor het merkteken op het vliegwiel niet uitmaakt of je cil. 1 of 4 gebruikt voor de afstel procedure
En laat je niet bang maken aan verstuiverleidingen zitten geen dichtingen dat is gewoon een conisch !
Werk netjes en schoon, als de OM vuil is begin je met hem schoon te wassen voor dat je hem met een sleutel aanraakt en let goed op de volgorde van alles wat je loshaald en leg dit netjes weg .
En wat je niet snapt "vragen" en niet gaan proberen ! ! ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marceljanssenrotje » 24 Mei 2025, 18:31

Ik ga het proberen
Marceljanssenrotje