Heb na 25 jaar de manchet vervangen: De oude kwam er prima af! Dik gewapend rubber, zag er aan de waterzijde wat verweerd uit, maar er zijn verscheidene lagen.. Heb de oude bewaard voor later; nooit gebruikt. Ik zou me er in eerste instantie niet druk om maken.
Waarom wel:
Olies en filters. Let op: in het Lowerhouse mag Geen gewone Staart-olie!! Ivm de elektrische spoelen voor de twee (veer)koppelingen hoort hier speciale zg.Type C gear oil (van Sierra. Kohout Marine Parts).
Er hoort slechts Een anode te zijn: Een grote zinkstrip, tegen de transom geboord, onder de manchet, en middels een kabeltje aan Een van de doorgaande boutjes verbonden met het Intermediate house. (Sierra).
Impeller. Groot ding, zit halverwege de staart in een kunststof huis. De vertical driveshaft bestaat hier uit twee stukken, die met splains inelkaar steken. Als hier waterlekkage is geweest, roesten (rotten) de splain-tantjes weg..
Waarschuwing! De staart verdraagt absoluut niet Snel van Vooruit naar Achteruit schakelen!! (de schroefas breekt, of een koppelingsveer). Omdat te voorkomen is er een sper in de bedienkast gebouwd, die het inschakelen van de Achteruit blokkeert, en met een knop moet worden deblokkeerd. Neem een sekonde pauze om dat te doen.
Vaar altijd met de staart geheel in de onderste stand; dan maken de twee centreerpennen kontakt. Indien niet, dan slijt de kruis(?)koppeling zeer snel. In ondiep water mag de staart omhoog, maar alleen met stationair toerental..
Gr, Eagle