Wolfrat Sportcraft met een OMC 2.5 revisie advies

bougie contactpunten bobine startmotor laadlampje

Re: Wolfrat Sportcraft met een OMC 2.5 revisie advies

Berichtdoor eagle » 27 Feb 2025, 22:18

Heb na 25 jaar de manchet vervangen: De oude kwam er prima af! Dik gewapend rubber, zag er aan de waterzijde wat verweerd uit, maar er zijn verscheidene lagen.. Heb de oude bewaard voor later; nooit gebruikt. Ik zou me er in eerste instantie niet druk om maken.

Waarom wel:
Olies en filters. Let op: in het Lowerhouse mag Geen gewone Staart-olie!! Ivm de elektrische spoelen voor de twee (veer)koppelingen hoort hier speciale zg.Type C gear oil (van Sierra. Kohout Marine Parts).
Er hoort slechts Een anode te zijn: Een grote zinkstrip, tegen de transom geboord, onder de manchet, en middels een kabeltje aan Een van de doorgaande boutjes verbonden met het Intermediate house. (Sierra).
Impeller. Groot ding, zit halverwege de staart in een kunststof huis. De vertical driveshaft bestaat hier uit twee stukken, die met splains inelkaar steken. Als hier waterlekkage is geweest, roesten (rotten) de splain-tantjes weg..

Waarschuwing! De staart verdraagt absoluut niet Snel van Vooruit naar Achteruit schakelen!! (de schroefas breekt, of een koppelingsveer). Omdat te voorkomen is er een sper in de bedienkast gebouwd, die het inschakelen van de Achteruit blokkeert, en met een knop moet worden deblokkeerd. Neem een sekonde pauze om dat te doen.

Vaar altijd met de staart geheel in de onderste stand; dan maken de twee centreerpennen kontakt. Indien niet, dan slijt de kruis(?)koppeling zeer snel. In ondiep water mag de staart omhoog, maar alleen met stationair toerental..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Basden » 27 Mei 2025, 13:35

Dank je wel Eagle voor de tips. Onderhand heb ik de manchet (voor de zekerheid) vervangen en het staartstuk opnieuw voorzien van de originele kleur verf. Uiteindelijk ervoor gekozen om het staartstuk met de hand te schuren en een kleine korrel aluminium gebruikt hiervoor. Zie foto's. Ik begreep van de vorige eigenaar dat de impeller in 2021 nog is vervangen, deze heb ik dus met rust gelaten.

Wel alle olie in het staartstuk vervangen (inclusief de type C blend). Tevens de antifouling volledig vervangen. Volgende week vrijdag gaat hij het water in en gaan we kijken of hij nog loopt. Ben benieuwd. Ook onderhand in het bezit van de service manual, inderdaad een aardig boekwerk.

Dank nogmaals voor alle tips en hulp. Erg mee geholpen. Nu gaan we hopelijk genieten van het seizoen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Basden

ligplaats: Loosdrecht
info: Eigenaar van een Wolfrat Sportcraft 1979.

Berichtdoor EricS » 27 Mei 2025, 18:50

Ik heb nog een nieuwe manchet liggen.
EricS

ligplaats: Alphen a/d Rijn
info:

Berichtdoor Basden » 27 Mei 2025, 21:51

Hoi Eric,

Dank voor je bericht. Ik heb net een nieuwe manchet van Sierra erop gezet. Ik hoop dat deze in ieder geval weer 5-10 jaar mee gaat. Mocht het toch anders zijn, dan laat ik het zeker weten!

Groet en fijne avond,

Bas
Basden

ligplaats: Loosdrecht
info: Eigenaar van een Wolfrat Sportcraft 1979.

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Benzine inboard