Gebrek aan snelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Flupke » 31 Mei 2025, 23:22

Beste mensen,

nu heb de volgende situatie en lijkt mn vaarseizoen te gaan vernaggelen.

• Boot: Eista Arthur Nova, 9,30 m
• Motor: Peugeot Indenor DT166 , 6 cilinder diesel.( die ik deze winter overweeg te vervangen)

• Keerkoppeling: Paragon 780-R, verhouding 2.5:1 ) type plaatje is niet goed leesbaar maar chatgpt komt hier mee

het enige wat ik niet weet is de schroef.
wel een 3 blad, maar de boot ligt in het water… en duiken kan ik niet.

Nu vaart mn boot met 2200 toeren rond de 7 km per uur op gps ( op log 5,5) wat echt slakkengang is.
Pas bii 3000 toeren gaat hij naar 9km per uur…. Maar dat durf ik ook niet lang te doen met deze oude motor, plus de herrie is dan niet te harden.

geen aangroei.

Boot ligt redelijk waterpas..

Ik denk dat de schroef de boosdoener is
Nu ligt de boot in Mol Belgie, en daar zouden ze hem afgelopen vrijdag uit het water halen.
maar nu blijkt dat ze geen tijd hebben en gaat wrs een paar weken duren.
had mn vakantie wel ingeplanned om te gaan varen.

iemand ideeen zodat er toch enigszins aangenaam gevaren kan worden
Jullie hulp gewaardeerd!
Flupke

ligplaats: Mol
info:

Re: Gebrek aan snelheid

Berichtdoor Oeverloos » 01 Jun 2025, 00:05

Er zijn 2 uitvoeringen van deze Indenor:
DT166 65@3000 tpm
DT166 85@4000 tpm
De MK1 van 9.30m werd met beide uitvoeringen geleverd.
Bron:
https://eistawerf.nl/eista-werf-nederhe ... ista-werf/

Maak om de motor een geïsoleerde motorkist is het meest voor de hand liggend en dan meer toeren draaien.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 00:28

Het probleem is dat ik niet kan zien welke variant ik heb.
ik zie tig nummers

url=https://postimg.cc/vx8MJGPg]Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu komt Chatgpt met:

Samengevat:

Voor jouw DT166 65 pk is het ideale kruistoerental 2200–2400 tpm.
Dat levert bij een normale schroef/keerkoppeling-combinatie in een waterverplaatsende boot zoals de Arthur Nova een kruissnelheid op van rond 7 km/u, met acceptabel verbruik en belasting.

Laat me weten wat je schroefmaat en keerkoppeling zijn, dan kan ik het nog exacter inschatten.

Dat is toch wel heel langzaam?
Flupke

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 01 Jun 2025, 09:47

Ik zou je adviseren om je bij het uitzoeken van de juiste geinstalleerde zaken te richten op de informatie die de fabrikanten daarover geven en niet blind te varen op chatgpt. Van Paragon is gewoon alle informatie te vinden o.a. op varen4u.nl.
Het type keerkoppeling waar je nu op uitgekomen bent bestaat volgens mij helemaal niet. Die moet een type aanduiding hebben van bijv. P23R oid.
Voor je motor zal je toch op zoek moeten naar een typeplaatje. Al die andere nummers die je nu gefotografeerd hebt zijn partnumbers, geen typenummers.
Ik ben het wel met je eens dat de snelheden niet erg hoog zijn. Maar hier geldt dat je dit eerst goed moet meten om er conclusies aan te kunnen verbinden. Dus ga in een kanaal varen met voldoende diepte en kilometerpalen. Meet dan met de stopwatchfunctie van je telefoon de tijd die je bijv. over een afstand van 5 km doet. En doe dit bij verschillende toerentallen. Pas dan krijg je waarden waar je iets mee kunt. Nu heb je waarden die erg ver uit elkaar liggen, dus daar kan je geen goede conclusies uit trekken.
Ik kan mij nl. niet voorstellen dat Eista zo dom is geweest om een voortstuwinginstallatie in te bouwen die dergelijke waarden laat zien. De enige andere mogelijkheid is dat er met de schroef gerotzooid is en dat er op de één of andere manier een veel te lichte schroef onder zit. Maar dat zou je toch zelf moeten weten? Ik mag toch aannemen dat je het weet als de schroef vervangen is?
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 11:08

Dag Simon,

Allereerst bedankt voor je reactie en suggesties.
Dit is mijn eerste “ echte” boot en ben echt onervaren nog.
De boot heb ik van iemand overgenomen, gelukkig voor een symbolisch bedrag, en die was meer bezig geweest met mooie bankjes, kussens, vulwatertank etc. En die moest m wegdoen.. En ik heb dus ook maar 2 echte vaarten met de boot gedaan.

1. Mbt typeplaatje motor.
ik heb werkelijk onder, boven achter etc gekeken maar de nummers op de afbeeldingen zijn de enige die ik kan vinden.

Mbt keerkoppeling: Ik kan het typeplaatje niet lezen..
Vandaar dat ik hoopte dat Chatgpt er iets van kon maken, zie ook afbeelingen.

url=https://postimg.cc/QBy2D7xZ]Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

ok nu de grote stommiteit die ik onervaren als ik ben heb gemaakt.
de boot is op het droge geweest, we hebben geschilderd, antifouling , complete electra vernieuwd.
maar, en nu kan ik me voor mn kop slaan, niet gekeken naar de diameter of spoed van de schroef.

bij 3000 toeren of meer ( er van uitgaande dat de toerenteller correcte waardes aangeeft, maakt hij snelheid van 9,5-10 km . maar dat maakt een herrie en ik ben ook bang om
Met zoveel toeren met zo’n oude motor te varen.

Thanx
Flupke

info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Jun 2025, 11:12

Die keerkoppeling lijkt een mooie Velvet hydraulische koppeling te zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 01 Jun 2025, 11:59

Even voor de beeldvorming... dit schip zal een rompsnelheid hebben van zo'n 8,5 km/uur. Boven die snelheid gaat hij serieuze golven maken. Als je met 7 km/uur vaart maakt hij dan ook golven of alleen maar rimpels?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 12:23

bij het hek wat golfjes maar voor de rest bijna niks..
Flupke

info:

Berichtdoor heuvels » 01 Jun 2025, 12:30

Flupke schreef:bij het hek wat golfjes maar voor de rest bijna niks..
Dat ziet er normaal uit. Dan kunnen we andere factoren uitsluiten, het zit puur in de aandrijving.
De schroef is toch wel schoon? Met wier of plastic er in is de boot soms ook niet vooruit te branden.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Flupke » 01 Jun 2025, 12:35

dag Heuvels, bedankt ook jij voor het meedenken.
zeg nooit nooit… maar zover ik heb kunnen zien zit er geen weer of plastic in of tussen de schroef.

chatgpt kan volgens mij ook de vuilbak in, want
Die geeft aan

Stap 2: Berekening

\text{Rompsnelheid} = 2{,}43 \times \sqrt{8{,}5} \approx 2{,}43 \times 2{,}92 \approx 7{,}1 \text{ knopen}

Resultaat

De rompsnelheid van een Arthur Nova van 9,30 meter is ongeveer 7,1 knopen (ca. 13,2 km/u).

Let op: Dit is een theoretische waarde. In de praktijk ligt de kruissnelheid vaak iets lager, bijvoorbeeld rond de 5,5 tot 6,5 knopen, afhankelijk van motorvermogen, rompconditie en belading.
Flupke

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard