AIS ervaringen?

communicatie en navigatie apparatuur

AIS ervaringen?

Berichtdoor BertB » 06 Jun 2025, 19:46

Hallo allemaal,

Wij varen regelmatig op de grote rivieren (want thuishaven in Zuid-Holland) en overweeg om een AIS transponder aan te schaffen voor op de boot. Ik zal dus iets moeten kiezen en ben benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn voorkeuren zijn:

- liefst met ingebouwde splitter zodat ik geen extra antenne nodig heb en de marifoonantenne kan gebruiken (alhoewel vaak wordt aangeraden om een aparte antenne voor AIS te hebben).
- Liefst met goede GPS-ontvangst op stalen boot (binnenantenne?)
- Klasse B SOTDMA
- Niet duurder dan nodig, maar wel betrouwbaar.
- Wellicht mijn Garmin marifoon vervangen door een marifoon met ingebouwde AIS transponder.

Het gaat mij nu vooral om jullie ervaringsdeskundigheid. En ja; ik heb het lange topic over Chinese apparatuur helemaal gelezen. Ik heb geen probleem met Chinese apparatuur (bijna alles komt er toch al vandaan ook al staat het er niet op) maar het moet wel toegelaten zijn in Nederland.

Groeten,

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Re: AIS ervaringen?

Berichtdoor henkvd » 06 Jun 2025, 19:58

GPS binnen is een slecht plan, je mist nauwkeurigheid, stel je zou het wel doen, kijk dan eens als het spul aan staat op het aardig zwabberen van het vaartuig op de ligplaats. Niet doen.
Type wat je in je hoofd heb voor afhandeling is prima, je reserveert een timeslot, dat doet het andere type dus niet, dan kom je alleen in de lucht als er een gaatje valt, hoef je daar in ieder geval niet mee richting bv rotjeknor.
Afwijking met gps binnen is zo meer dan 100mtr, je track is dan zo iets als je naam schrijven.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 06 Jun 2025, 20:13

Ik heb al een paar jaar een Emtrak B953. Die heeft een ingebouwde splitter. En dat werkt goed.
Aanvankelijk heb ik geprobeerd om op mijn stalen boot de ingebouwde gps-antenne te gebruiken. Maar dat ging niet (kooi van Farraday). Dus toen heb ik een externe antenne erbij gekocht. Niet van Emtrak overigens. Die antenne zit tegen het zijraam in de stuurhut aan geklemd. En dat werkt feilloos.
Ik heb de transponder aan mijn laptop hangen waarmee ik Opencpn voorzie van zowel het gps-signaal als het ais signaal. Daarnaast heb ik mijn 2 DSC marifoons eraan hangen zodat die dus ook hetzelfde gps-signaal binnen krijgen. Deze opzet werkt prima. Je kunt de Emtrak ook in andere uitvoeringen kopen, maar ik vond dit voldoende.
Wat betreft de praktijk. Mijn ervaring is dat je eerder aangeroepen wordt door bijv. een verkeerspost of soms door een ander schip. Als je bijv. door Rotterdam heen vaart en je meldt je bij de eerste post dan volgen ze je helemaal en voorzien je ook vaak bij de volgende posten van informatie die voor jou van belang is. En dat zonder dat je je weer in de volgende sector hebt aangemeld.
Maar het mooiste van ais is om het te combineren met een plotter. Mijn vaargebied is groter dan alleen de rivieren. Ik maak ook reizen buitenom. En ik gebruik het dus om andere schepen met ais in de gaten te houden en om te bepalen of ze op een kruisende koers liggen en om dan te zien of er gevaar voor aanvaring bestaat. Deze laatste toepassing was voor mij ook de reden om een ais transponder aan te schaffen.
Mijn conclusie: er is wel een meerwaarde op het binnenwater, maar je kunt ook goed zonder omdat uiteindelijk iedereen toch in dezelfde richting vaart. Op zee is dat een ander verhaal en daar zou ik niet meer zonder willen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2025, 12:55

M;n Scherm op kanaal breedte (Windows 1/4 slag gedraaid 0,4m) en je ziet waar je, jezelf in de waterweg bevindt ten opzichte van je buren !
Het is een pracht, maar waarom nu alleen verplicht voor de beroepsvaart en niet voor alles groter dan 7m ?
In het donker, slechter zicht, om de hoek, je kan iedereen bij naam aanroepen om mee te overleggen.
Geen diploma's of buiten de aanschaf, extra kosten.
Kom alleen weer achterlijke watersporters tegen met telefoons of één of andere touristreceiver.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 07 Jun 2025, 16:05

Dag.

Wij hebben sinds vorig jaar een Em-Track B923 ais transponder + Quark-Elec A32 Wifi NMEA(2000) convector.
Dit koppel ik aan een IPAd met Cellular. 5G dus.ALs dat er is.
Ik zit momenteel nog met een splitter maar denkrover na een tweede antenne te zetten.Het nadeel van een splitter is dat als je lang marifoonverkeer hebt, bv in de haven van Antwerpen, de Ais het even niet meer weet.
Ik Koos voor een iPad systeem omdat een marifoon met Ais scherm en prijzig is maar vooral dat het Ais scherm klein uitvalt.
Voor de rest vind ik het gebruik van Ais erg waardevol. Zoals Wolf schrijft zie je wat er in de buurt is. Iedereen kan iedereen oproepen. Dit gebeurt meer dan je zou denken.
En vooral, het valt op dat er meer bruggenen sluizen voor je klaarstaan als je er aankomt.
Alleen op onze laatste reis in het niets van Frankrijk waar er zelf bijna geen 4G is viel de werking wat weg.

Moeten
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2025, 17:15

Patrick55 schreef:Alleen op onze laatste reis in het niets van Frankrijk waar er zelf bijna geen 4G is viel de werking wat weg.
Patrick

Patrick navigeren via een telefoon kaartje, mot je toch niet willen !
Waarom niet je TV scherm en Windows met een kabeltje ?
Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 07 Jun 2025, 20:15

Bedankt voor jullie nuttige reacties! Em-Trak hoor ik meer goede verhalen over.

Ik zou me een goed en veilig gevoel geven als ik zichtbaar ben op de schermen van anderen, en jullie reacties bevestigen dat. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, dat is hoe een en ander gekoppeld wordt. Mijn marifoon van Garmin heeft NMEA0183 (en die zeurt af en toe dat hij geen gps signaal heeft. En dat klopt), en ik gebruik naar volle tevredenheid de Vaarkaart App op mijn iPad. Die toont (tot nu toe) de AIS data vanuit een online database dacht ik, die dan niet real time is als ik het gpoed begrijp...
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 07 Jun 2025, 22:03

Een Emtrak B953 kan alleen overweg met nmea0183. Maar er is ook een versie die ook met de hogere nmea versie overweg kan. Bestudeer eerst maar welke versies Emtrak allemaal heeft.
Zoals ik beschreven heb in mijn eerdere bericht heb ik 2 dsc marifoons via de 2 nmea uitgangen van de transponder gekoppeld. Mijn laptop hangt aan een usb kabeltje. Daar zit overigens nog wel een galvanische scheider tussen. Dit omdat anders de usb poort in de laptop kapot zou kunnen gaan (zegt men).
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pieterse » 08 Jun 2025, 09:39

Ik heb hier een Emtrak B 922. Deze heeft een ingebouwde wifirouter. De Ipad maakt verbinding via dit wifinetwerk. Omdat de Ipad gebruikt maakt van de gps in de Emtrack heb je geen 4/5g netwerk nodig in de Ipad. Ik navigeer op de waterkaartapp en zie hier heel duidelijk alle vaarbewegingen op. Als antenne gebruik ik een kleine scout. Dit is niet de beste antenne blijkbaar maar ik zie boten op zes kilometer afstand, dit is voor mij ver genoeg. Een externe gps antenne is bij mij niet nodig, polyester boot.
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jun 2025, 10:21

Een Nuc kubusje met een HDMI kabeltje aan je scherm en een Space X schoteltje op het dak en €72 per maand, heb je alles wat je wilt, lijkt veel, maar is je telefoon, internet, TV, alles !
Je GPS aan je AIS, je AIS aan je vaarprogramma, je zet je route uit, download je stremmingen.
Als je vaart iedereen in beeld, en als je stil ligt, stream je wat je zien wil (ook buiten onze grenzen !)
Een beugeltje aan het plafon zodat je scherm een kwart slag kan draaien en er gaat een real time wereld voor je open.
Je positie via bleutooth/wifi naar je marifoon zal niemand storen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Elektronica