AIS ervaringen?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: AIS ervaringen?

Berichtdoor BertB » 08 Jun 2025, 10:04

Dank voor de duidelijke aanvullingen! Hier kan ik wel mee verder. Er zal nog wel een poosje overheen gaan voordat ik alles geregeld heb, maar ik zal hier (ooit) wel het resultaat neerzetten!

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor Patrick55 » 08 Jun 2025, 10:09

Pieterse schreef:Ik heb hier een Emtrak B 922. Deze heeft een ingebouwde wifirouter. De Ipad maakt verbinding via dit wifinetwerk. Omdat de Ipad gebruikt maakt van de gps in de Emtrack heb je geen 4/5g netwerk nodig in de Ipad. Ik navigeer op de waterkaartapp en zie hier heel duidelijk alle vaarbewegingen op. Als antenne gebruik ik een kleine scout. Dit is niet de beste antenne blijkbaar maar ik zie boten op zes kilometer afstand, dit is voor mij ver genoeg. Een externe gps antenne is bij mij niet nodig, polyester boot.

Zo werkt het bij ook. Alleen zal ik blijkbaar beter een extra wifi antenne plaatsen. Dan heb ik inderdaad geen 4/5 g nodig. Nu krijg ik nog teveel het bericht dat er geen wifi netwerk voorhanden is.

Weer wat bijgeleerd.

mag
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor aadbloem » 08 Jun 2025, 13:48

Patrick55 schreef:Zo werkt het bij ook. Alleen zal ik blijkbaar beter een extra wifi antenne plaatsen. Dan heb ik inderdaad geen 4/5 g nodig. Nu krijg ik nog teveel het bericht dat er geen wifi netwerk voorhanden is.
Weer wat bijgeleerd.
mag
Patrick

Regelmatig bericht geen wifi netwerk voorhanden? Waar is dat voor nodig dan?
Wat gaat de extra wifi antenne dan doen wat nu door 4/5 G wordt gedaan?
Als je een eigen AIS transponder hebt dan heb je toch geen wifi antenne of 4/5G nodig?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor aadbloem » 08 Jun 2025, 13:53

SimondeDanser schreef:Een Emtrak B953 kan alleen overweg met nmea0183. Maar er is ook een versie die ook met de hogere nmea versie overweg kan. Bestudeer eerst maar welke versies Emtrak allemaal heeft.
Zoals ik beschreven heb in mijn eerdere bericht heb ik 2 dsc marifoons via de 2 nmea uitgangen van de transponder gekoppeld. Mijn laptop hangt aan een usb kabeltje. Daar zit overigens nog wel een galvanische scheider tussen. Dit omdat anders de usb poort in de laptop kapot zou kunnen gaan (zegt men).

Alle Emtrak transponders hebben NMEA0183 en NMEA200 weliswaar bekabeld opde veeldradige stekker dus geen NMEA2000 network koppeling die moet je er zelf tussen zetten.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Jun 2025, 21:48

aadbloem schreef:Alle Emtrak transponders hebben NMEA0183 en NMEA200 weliswaar bekabeld opde veeldradige stekker dus geen NMEA2000 network koppeling die moet je er zelf tussen zetten.

Je hebt inderdaad gelijk. Het zijn bij mij de marifoons die alleen met nmea0183 overweg kunnen. Dat had ik even door elkaar gehaald.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2025, 22:10

Ik gebruik al enige jaren een WatchEye transponder met ingebouwde GPS en eigen antennen, ingebouwd in de stuurstand van stalen kruiser.
Via de USB op de laptop met daarop OpenCPN
Werkt en bevalt prima
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 16 Jun 2025, 09:33

Ik heb mijn AIS vanaf 2012 leren kennen als een verrekte handige aanvulling. Meld ik me voor bijv. de Kreekrak, dan krijg ik lengte en breedte van ze terug plus een indeling.
Maar ook op de stille Franse kanalen bleek het een handig hulpmiddel. Geladen spitsen gaan niet veel sneller dan 5 km/h. Daar wil je niet een dag achter hangen en oplopen is meestal uitgesloten. Dan kijk ik voor vertrek op m'n AIS of er iets mijn kant opkomt, zodat ik het vóór kan blijven.

Maar ook andersom kwam voor: een passagiersspits achter me riep me beneden Reims op of ze voor mochten schutten ivm met hun vaarschema. Uiteraard stemde ik daarin toe. Eenmaal langszij riep de kok ons aan: hun reisje zat er op, en ze hadden nog het een en ander in de koeling, of wij dat wilde overnemen. Graag! Drie met folie afgedekte schalen met het heerlijkste eten werden ons aangereikt als dank voor mijn medewerking.

Maar nu het volgende: ik ben digibeet in die zin, dat ik wel met apparaten kan omgaan, maar geen idee heb hoe ik ze aanelkaar kan knopen, zoals Wolf hierboven omschrijft.
Mijn AIS-schermpje is noord-georienteerd, wat ontzettend onhandig is als je zuid-, oost-, of westwaarts vaart. Nu heb ik nog een laptop over die ik zou kunnen formatteren om er een beeldscherm van te maken met real time vaargegevens.
Kan iemand mij in Jip en Janneketaal uitleggen hoe ik dat moet aanpakken?
Mijn AIS moest worden gekeurd voor mijn CBB en ik stelde deze vraag aan de keurmeester. Die ging gelijk los in vaktermen die mij duizelden, onder de toevoeging dat het 'heel simpel' was.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor bas » 16 Jun 2025, 11:45

Mijn AIS-schermpje is noord-georienteerd, wat ontzettend onhandig is als je zuid-, oost-, of westwaarts vaart.

Bedoelt u het schermpje van de AIS zelf of van de plotter? Geen idee welk apparaat u heeft maar door de bank genomen zou dat gewoon een instelling in het apparaat moeten zijn. Meestal noemen ze dat Head-up of North-up waaruit je kunt kiezen, net even in onze manual gekeken, daar hebben ze er ook een andere kreet aan gegegeven om het makkelijk te houden :roll:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Jul 2025, 17:13

henkvd schreef:GPS binnen is een slecht plan, je mist nauwkeurigheid

Mijn GPS voor de AIS zit ook binnen, maar herken dat niet.

Daarbij ben ik benieuwd naar je redenering hoe dit dan zou komen.

GPS is een vooral een berekeningszaak.
De nauwkeurigheid van je positie wordt bepaald door de nauwkeurigheid van je processor, het aantal satellieten wat je ziet en of je DGPS hebt.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 12 Jul 2025, 15:02

R.C.Grootveld schreef:Mijn GPS voor de AIS zit ook binnen, maar herken dat niet.

Als je GPS dicht i de buurt van een raam zit , kan het meevallen.
Anders ben je een buitenantenne nodig.

Ik weet nog toen we een MAUT kast in de trucks kregen,dat we konden kiezen uit 2 soorten.
Eentje direct achter het voorraam op het dashboard met ingebouwde antenne of eentje boven het raam onder de kastjes.
Bij de laatste kreeg je dan een antenne op het dak.
Dat had te maken met de kooi van Farady, wat in feite een stalen cabine is, en de mautkast dan geen verbinding kon leggen met de satellieten voor plaats bepaling.
Wat Henk dus zegt ,kan ik mij wel in vinden.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica