door R.C.Grootveld » 11 Jun 2025, 23:25
In principe niets op tegen, behalve:
- De eerste investering
- De laadmogelijkheden
Ik verstook nu (gemiddeld) op kruissnelheid ca 4L per uur, ofwel ca 45 Kw
Bij een E-Aandrijving, zou dat ca 15 Kw zijn.
Stel ik maak vaardagen van 6 uur, dan moet je dus een accupakket van min 90 Kw hebben (reserve cap niet meegerekend).
Dat komt overeen met een accupakket van een flinke SUV
So far, zo good.
Nu het laden . . .
Uitgaande van een 16A walstroom (ca 3.6 Kw) heb je al snel 90 / 3.6 = 25 uur nodig om te laden, geen rekening houdend met teruglopende laadstroom naarmate je de 100% nadert.
Ofwel, als je 's middags rond 15:00 je plekje voor de nacht zoekt, kun je de volgende dag pas om 16:00 weg.
In de praktijk zal het dus neerkomen op 1 dag varen, 1 dag liggen (lees: laden)
En dan ga ik nog uit van 16A, in Duitsland op de Rijn/Moezel/Lahn regelmatig maar 10 of zelfs 6, soms met gebruik van 60 verlengkabel waardoor de spanning vaak ook nog inzakt.
Ofwel, technisch geen probleem, de techniek is er, en qua rendement is er geen betere aandrijving dan een 3~ AC motor.
Alleen infrastructuur is er nog (lang) niet. Ja, voor sloepen waar je een paar uurtjes me rond vaart.
Maar voor lange tochten met schepen van 10+ Ton zie ik het voorlopig nog niet echt gebeuren.
En 3~ laders zie ik zo 1,2,3 nog niet op de steigers komen, veel havens hebben niet eens voldoende capaciteit om 1 of 2 11Kw laadpalen voor een gewone e-auto te plaatsen.
Rob