Elektrisch varen, hoe kijken jullie hier tegenaan?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Elektrisch varen, hoe kijken jullie hier tegenaan?

Berichtdoor bas » 05 Jun 2025, 20:45

Elektrisch is vooralsnog niet interessant. Leuk voor een kleine bbm, daar kan het nog enigszins qua prijs concureren. Grotere installaties zijn gewoon een stuk duurder, daar kun je heel wat litertjes diesel voor kopen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Schuit01 » 10 Jun 2025, 04:06

We hebben sinds vorig jaar een torqeedo motortje achter de whaly 2.70. Ik had er eerst een nieuwe 8 PK Tohatsu achter, maar iemand in de haven hat een Torqeedo en daar hebben we mee proefgevaren. Uiteindelijk besloten om ook een Torqueedo aan te schaffen. Complete set gekocht met twee accus van 900 watt. Voordeel: weinig gewicht in de davits, geen benzine aan boord, geen lawaai, je kunt gewoon met elkaar praten.
Nadeel, je moet geen haast hebben. Als je onder de 5 km/pu blijft kun je uren met het motortje varen. Geef je volgas is de accu in een half uur half leeg. Heb je vaarwater met waterplanten, is er niet te varen. Ligt er een klein stukje plastik in het water, bijvoorbeeld een boterhamzakje, en komt dit bij de motor merk je dit direct door trillingen. Ben er eigenlijk zeer positief over. Wij gebruiken de bijboot voor bootschappen halen, maar ook varen we wel eens een hele middag. Heb 2 accu's maar heb de 2e nog nooit nodig gehad. Als je onder de 5 km/h blijft kun je er wel ruim 4 uur op varen. ligt natuurlijk ook aan wind en golven.
Schuit01

ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2025, 23:25

In principe niets op tegen, behalve:
- De eerste investering
- De laadmogelijkheden

Ik verstook nu (gemiddeld) op kruissnelheid ca 4L per uur, ofwel ca 45 Kw
Bij een E-Aandrijving, zou dat ca 15 Kw zijn.
Stel ik maak vaardagen van 6 uur, dan moet je dus een accupakket van min 90 Kw hebben (reserve cap niet meegerekend).
Dat komt overeen met een accupakket van een flinke SUV

So far, zo good.

Nu het laden . . .
Uitgaande van een 16A walstroom (ca 3.6 Kw) heb je al snel 90 / 3.6 = 25 uur nodig om te laden, geen rekening houdend met teruglopende laadstroom naarmate je de 100% nadert.
Ofwel, als je 's middags rond 15:00 je plekje voor de nacht zoekt, kun je de volgende dag pas om 16:00 weg.
In de praktijk zal het dus neerkomen op 1 dag varen, 1 dag liggen (lees: laden)
En dan ga ik nog uit van 16A, in Duitsland op de Rijn/Moezel/Lahn regelmatig maar 10 of zelfs 6, soms met gebruik van 60 verlengkabel waardoor de spanning vaak ook nog inzakt.

Ofwel, technisch geen probleem, de techniek is er, en qua rendement is er geen betere aandrijving dan een 3~ AC motor.
Alleen infrastructuur is er nog (lang) niet. Ja, voor sloepen waar je een paar uurtjes me rond vaart.
Maar voor lange tochten met schepen van 10+ Ton zie ik het voorlopig nog niet echt gebeuren.

En 3~ laders zie ik zo 1,2,3 nog niet op de steigers komen, veel havens hebben niet eens voldoende capaciteit om 1 of 2 11Kw laadpalen voor een gewone e-auto te plaatsen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jun 2025, 11:33

Mijnheer Grootveld, wel een beetje met de tijd meegaan !
Als je de loodaccu eens vervangt voor een Lithium lifepo 4 batterij ?
Kan je met een 16A voeding 12V - 250A laden.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jun 2025, 15:17

Al kun je die accu met 800A laden, als je aan de primaire kant maar 16A tot je beschikking hebt, blijft er secundair bij 12V maar 300A over

230V x 16A = 3.7 kW, ofwel 15-20 min varen met een 10tonner op kruissnelheid.

Als het om het laden gaat, is het soort accu in deze in feite ook niet relevant, moderne accu's kunnen dan grotere laadstromen aan, de grootste beperking zit aan de primaire kant.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jun 2025, 14:37

Natuurlijk is de primaire kant het grootste probleem, maar het maakt een wereld van verschil in tijd of je een accu set gebruikt, die gretig absorbeert of een set die heftig verzet biedt.
En ja, de duur van de reis zal in zijn geheel gebruikt dienen te worden om secties te laden, zoals je nu al ziet in de vorm van containers met accu’s op verschillende plaatsen te wisselen.
Om dat alles dan nog enige zin te geven moeten die containers wel met groene stroom geladen worden (en dat is ook nog steeds een heel grijs gebied)!
Ik zal het in ieder geval met mijn bootje niet meer meemaken, “dus de DAF blijft gewoon roken en de BBQ ook”.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 14 Jun 2025, 17:41

Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Outboard motoren