Planeren

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Planeren

Berichtdoor Kunichika » 15 Jun 2025, 17:08

Hallo leden, ik ben vrij nieuw met varen en bbm. Nu zou ik graag wat informatie willen over een johnson 4,5pk 2takt. Nadat ik jullie wat informatie geef over mijn huidige bootje en motor.

Op het moment hangt er achter mijn 310cm en 340cm een suzuki df4 uit 2015. Als ik alleen vaar dan komt dat ding redelijk makkelijk in plané. Maar zodra er een 2de persoon bij komt geraakt hij daar net niet in(balen) een maatje van mij heeft dezelfde set-up en hem lukt dat wel. Naar mijn weten is het motortje gewoon in orde. Alleen heeft hij een andere schroef, zou het net dat beetje stuwkracht verschillen om in plane te geraken met 2 persone? Of zal zijn motertje stiekem een 5 of 6pk zijn? Zijn topsnelheid is 24km

Nu zag ik de johnson 4.5 2stroke voorbijkomen vrij cheap. Kan iemand mij vertellen of deze motor met een half pktje meer wel krachtiger genoeg is om 2personen mer bootje in plané te geraken. En wat zou de topsnelheid zijn. Ik weet dat je maar 20km mag varen, zal de lange arm der wet moeilijk over doen als je met 2man iets sneller vaart 23 ofzo. Nu is dit natuurlijk niet 100% zeker te zeggen. Maar ik vroeg me af of iemand hier wat over weet. Dan vooral hetbin plané geraken met 2personen?

En hoop vragen en ik ben niet zo'n held met typen. Ik heb dan weer andere kwaliteiten, denk ik ghehe. Ik hoor graag van jullie!

Gegroet kuni
Kunichika

ligplaats: Limburg
info: Zodiac 310 +340cm

Re: Planeren

Berichtdoor Renegade » 15 Jun 2025, 17:42

Kunichika schreef: Maar zodra er een 2de persoon bij komt geraakt hij daar net niet in(balen) .een maatje van mij heeft dezelfde set-up en hem lukt dat wel.

Als van beide set-ups het gewicht van de personen ook dezelfde is ,kom dan eens terug.
Ik weet dat je maar 20km mag varen, zal de lange arm der wet moeilijk over doen als je met 2man iets sneller vaart 23 ofzo.

Daarover gaan we hier geen uitspraken over doen.
Je weet wat er in de vaarweg staat ,en 20 is geen 20+.
Als je sneller wil ,dan rest je ,vaarbewijs halen.
Maar dat niet alleen ,ook de toegestane snelheid op het betreffende vaarwater dient gerespecteerd te worden.
Succes en veel plezier verder.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kunichika » 15 Jun 2025, 17:59

Daar gaan we hier geen uitspraken over doen. Woww uhh wat is dit voor iets. Ik vroeg niet om de ethiek van het varen. Ik ben een veteraan ik houd me altijd aan de regels, ghehe!!!
Kunichika

Berichtdoor Renegade » 15 Jun 2025, 18:12

Kunichika schreef: Ik ben een veteraan .

Kunichika schreef:Hallo leden, ik ben vrij nieuw met varen en bbm.

Zo te lezen in de wereld van het "varen" , een rookie. :mrgreen: :mrgreen:

Als je sneller wilt varen dan 20 km/h ,dan zijn daarvoor "snelvaargebieden aangewezen in Nederland.
Daar kun je "uit je dak gaan wat snelheid betreft".
https://www.varendoejesamen.nl/kennis/b ... argebieden
Varen doe je samen , je bent niet de enige die plezier beleeft op het water.
Houd het voor iedereen plezierig.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kunichika » 15 Jun 2025, 18:59

Hier Bobby Sixkiller, ik heb me goed ingelezen renegade. Maar net zoals op de weg kijken ze niet na paar km sneller.
Kunichika

Berichtdoor Kunichika » 15 Jun 2025, 19:23

Wat vaar je zelf renegade?
Kunichika

Berichtdoor heuvels » 15 Jun 2025, 19:33

Als de politie het vermoeden heeft dat je bootje sneller kan dan 20 km/u dan kunnen ze je aanhouden en vragen om vaarbewijs etc.
Er hoort dan ook een registratienummer op je boot te staan.
Om je boot te testen kan een agent je boot lenen en testen hoe hard dat-ie kan.
Want het gaat er niet om hoe hard die gaat maar hoe hard die kan...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 15 Jun 2025, 19:42

Kunichika schreef:Hier Bobby Sixkiller, ik heb me goed ingelezen renegade. Maar net zoals op de weg kijken ze niet na paar km sneller.

Je hebt op de weg 3% speling op je snelheid wanneer ze gaan bekeuren.
Ik hou me op de weg dan ook aan de snelheid, en voor degenen die dat niet snel genoeg gaat ,gaat er maar voorbij.
ik weet dat je maar 20 km/h mag varen, zal de lange arm der wet moeilijk over doen als je met 2man iets sneller vaart 23 ofzo.

Als je ervan toch op wilt doorgaan, en een voor jouw welgevallig antwoord wilt hebben,kan ik je feitelijk maar éęn antwoord geven.

Ik vind het namelijk niet kies dat je een positief antwoord vraagt aan een forum ,voor het doen van strafbare feiten,hoe marginaal die ook zijn.
Dit terwijl je zelf aangeeft ,dat je weet dat 20km/h de max toegestane is.
Als iemand hier op een "openbaar forum" daar een positief uitspraak over zou doen ,dan is niet de poster daar verantwoordelijk voor ,maar de site beheerder.
Je zult moeten begrijpen ,dat het vragen naar antwoorden die ver van de wetgever af staan ,dat die niet kunnen.
Je wilt voorkomen dat het doen van uitspraken die de wetgever tarten ,niet tegen je gebruikt kunnen worden.
Waarom? Dit is een openbaar forum.
Iedereen ,ook degene die niet is ingelogd kan hier ook alles lezen. Dus ook de hermandad.
Dit is mijn mening ,en daar moet je het mee doen.

En iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten,ook al is dat buiten de wettelijke kaders.
Kunichika schreef:Wat vaar je zelf renegade?

Noord Groningen op "slootjes" waar 6 km/h is toegestaan ,met een kleine sloep met een 8 pk high trust motor ,lekker rustig pruttelend ,vaak een zondagmiddag een rondje Marenland.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 15 Jun 2025, 20:12

Als je wisselt van bootje, heb je dan hetzelfde euvel? de ene persoon is de andere niet.
En anders kun je eens proberen of je het schroefje kunt wisselen met die van je maat en kijken of dat het verschil maakt.

V.w.b. dat andere, dat moet je lekker zelf weten maar als je met 2 personen al 23 gaat dan kan je in je uppie al veel harder. Weet niet hoe goed de hermandad vertegenwoordigd is in je vaargebied, maar je valt wel in DE doelgroep waar voornamelijk op gecontroleerd wordt. Of en hoe je er mee wegkomt zal van de agent afhangen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Kunichika » 16 Jun 2025, 12:43

De Doelgroep, ik wil gewoon op de maas wat sneller van a naar b varen waar dit mag. Van de ene maasplas naar de andere. De doelgroep waar jij op doelt zijn 18jarige jochies waar de hersenpan nog niet volgroeid is. Maar goed dank
Kunichika

Volgende

Terug naar Outboard motoren