Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Re: Ligplaatsen / motorboot size / vaargebied

Berichtdoor Stootwil » 18 Jul 2025, 11:18

Wat zitten google’n op “luxe motor schip” en “dutch/piper” barge.
Interessant. Geen snelle boot, maar dat zoek ik ook niet. Geschikt (te maken) voor semi-permanent bewoning. Door de relatief lage opbouw gunstig mbt bruggen etc. Dat betekent wel dat tgv mijn wensen qua ruimte het een lange uitvoering zou moeten worden. Zit je zo (gezien mijn ruimte wensen) boven de 18 meter. (Friesland????) Geen rocket science qua techniek dus weinig issues te verwachten rond onderhoud/storingen. Weinig tot geen aanbod van relatief jonge schepen. Dus veel doordachte aankopen / tevreden gebruikers. Dat zou nieuwbouw betekenen met een doorlooptijd van tenminse 1 jaar (denk ik). Da’s wel een dingetje.
Naast het overtuigen van mijn zonen dat het niet altijd over het water flitsen ook leuk varen kan zijn.
Overigens is een keer met zo’n schip naar de UK of Zweden varen een uitdaging. Dat betekent denk ik wel tenminste een B classificatie.

We puzzelen verder!
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2025, 12:45

Stootwil schreef:Wat zitten google’n op “luxe motor schip” en “dutch/piper” barge.
Geen rocket science qua techniek dus weinig issues te verwachten rond onderhoud/storingen. Dat zou nieuwbouw betekenen met een doorlooptijd van tenminse 1 jaar (denk ik). Da’s wel een dingetje. Dat betekent denk ik wel tenminste een B classificatie.

Zou dan wel voor een Cees Cornelissen (Euroschip) ontwerp gaan, kan je de werf waar je het meest vertrouwen in hebt en de beste deal mee kan maken zelf, uitzoeken ! Heb zelf goede ervaringen met Linzen Maasbracht, niet de goedkoopste !
Vindt dat je heel ligt denkt over de technische eisen, zou nog wel een waslijstje weten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 18 Jul 2025, 13:43

Probeer onder de 20m te blijven, anders wordt het een "groot schip" met dienovereenkomstige extra eisen.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stootwil » 18 Jul 2025, 16:53

Fijn dat jullie met mij meedenken. Is er ergens een handzaam overzicht met de eisen voor >= 20 meter? Ergens las ik de verplichting voor een CVO, weer ergens anders las ik wat over het ‘rijnpatent’. Wellicht zijn er nog veel meer eisen.
De verschillen qua uitrusting tgv de classificatie A, B en C etc. begrijp ik.
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Stootwil » 18 Jul 2025, 17:11

Wolf1 schreef:[quote=
Zou dan wel voor een Cees Cornelissen (Euroschip) ontwerp gaan, kan je de werf waar je het meest vertrouwen in hebt en de beste deal mee kan maken zelf, uitzoeken ! Heb zelf goede ervaringen met Linzen Maasbracht, niet de goedkoopste !
Vindt dat je heel ligt denkt over de technische eisen, zou nog wel een waslijstje weten.
Gr. Wolf1

Ik denk zeker niet makkelijk over de technische eisen.
Mijn wensen pakket qua comfort/leefruimte/langdurig verblijf tesamen met het vaargebied geven richting aan de technische eisen (en de eisen aan schipper/bemanning. Maar er is natuurlijk een verschil tussen een staken 60 voeter waar max 2/3 van de rompsnelheid meegevaren wordt dan een polyester schip dat 30 knopen haalt.
Als techneut heb ik geleerd eerst de praktische wensen scherp te krijgen en pas daarna naar de technische invulling/uitwerking. En ja, techniek is zeker belangrijk.
Stootwil

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2025, 18:33

We gaan het lezen als je weet wat je wilt, daar kunnen wij je niet bij helpen !
Elk metertje meer, welke kant op ook, geeft consequenties en daar moeten jullie compromissen mee sluiten.
Of jij bereid bent b.v. diploma's te gaan halen voor vaarbewijzen ? Elke 7 jaar een CvO keuring te ondergaan, of een kaptein in te huren voor een stukje over de Rijn, zijn allemaal vragen waar jullie het antwoord op weten !
Ik kan je alleen helpen een boot te construeren waarmee je zonder problemen in alle omstandigheden van kunt genieten.
Gr. Wolf1
P.s. ligt nog een redelijk mooie 18M te koop in België
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 19 Jul 2025, 07:51

tja regeltjes ,maar er zijn de laatste tijd veel schepen langer dan 20 meter recreatie in de aan bieding waarom nou aan sommige schepen moet dan veel vernieuwd worden en aangepast voor veel zaken keuringen en ga maar door .
veel eigenaren willen dat niet meer laten hun schip inkorten tot 19.80 meter of kopen liever een kleineren om dat de kosten te hoog word.
het is jammer dat het zo is gegaan maar er voeren vaak wel,,,(wrakken) rond,, die maar een enkele keer rond voeren
helaas zie ik het straks gebeuren dat die 20 meter dan 15 meter gaat worden de politiek vind steeds meer uit om de kleine man te treiteren en op kosten te jagen ,maar men doet er vrijwillig al heel veel aan om de zaken te verbeteren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Jul 2025, 11:20

Op mijn werf hebben ze ook een 20+ meter schip ingekort tot 19,90. Het is niet te zien, ongelooflijk vakwerk. Een luxe motor. Je moet dan een Engelse wals hebben (op 2 manieren gebogen). Ze gebruikte 6mm staal, das niet handig als het de eerste keer niet past. Klop je niet ff in vorm. Dan moet je m weer vlakken en dan overnieuw.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jul 2025, 13:53

Amersfow schreef: Een luxe motor. Je moet dan een Engelse wals hebben (op 2 manieren gebogen). Ze gebruikte 6mm staal, das niet handig als het de eerste keer niet past. Klop je niet ff in vorm. Dan moet je m weer vlakken en dan overnieuw.

Zoals altijd, de klok horen luiden, maar die verrekte klepel ? Een luxe motor, heeft een "stijlsteven" (dus geen waaiersteven) heeft alleen ronde kimmen !
En die worden gewoon gewalst. Er zijn er zelfs nog veel, knikspant uitgevoerd (goedkopere versie).
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 19 Jul 2025, 15:18

nou die ronde kimmen tja de meeste nieuw gebouwde motortjes hebben al heel lang geen ronde kimmen meer ,voordeel deze drijven minder af vaak vrij vierkant maar in vele vormen zoals wolf meld .
spitsen hebben dus meestal vierkante kimmen zoals men zegt .
zelf hebben we 2 motorschepen omgebouwd tot passagiers schepen dit bij de werf van Teun vd belt in westgrafdijk in die tijden heel wat gezien hoe ze kotters(rondspant) bouwden ervaren gasten die rondingen er met de persen in drukten vaak ook nog gejoggeld en hoe je stond verbaast die turkse lassers het laste met grote snelheid en z zuiver als maar kon tja bij ons lasten ze het plat halfrond af al wij het deden was het niet om aan te zien .
en oja het woord luxe motor komt nergens voor in de vroeger scheeps bouw .
en ja wij hadden een 5 puntige ster op de voorsteven dat aangaf dat het schip hypotheek vrij was .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Hints en tips