Anodes bevestigen

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Anodes bevestigen

Berichtdoor vayreda » 20 Jul 2025, 21:00

Beste leden,
Een vraag mbt tot het bevestigen van aluminium anodes(gezocht op het forum, maar kon het niet vinden)
Ik heb een stalen schip en daar zitten schroefdraden opgelast, maar er zijn een aantal die er niet meer zitten.
Nu wil ik graag weten wat voor schroefdraad/type ik hier het beste voor kan gebruiken om dit te laten lassen. De paar schroefdraden die er zitten zijn M8
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
vayreda

ligplaats: Haarlem
info: Succes Motorkruiser

Re: Anodes bevestigen

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2025, 21:24

Oude, weg slijpen !
En gewoon M10 x 25 RVS zeskant bouten in de zinkstukken met moer monteren.
Tegen de romp hechten, demonteren, en aflassen.
Gr. en succes Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2025, 21:37

RVS is een slechte geleider. M8 is wel heel dunnetjes. Gebruik las anodes of M10 stalen bouten. Met RVS doe je wel lekker lang met je anodes :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 20 Jul 2025, 21:51

vayreda schreef: De paar schroefdraden die er zitten zijn M8
Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Ik weet niet of je een kielbalk onder je boot hebt, maar die had ik wel.
Gaten 10 mm erdoorheen geboord ,draadeinden erdoor,beide kanten een verering met een moer erop.
Door de anodes 10 mm gaten geboord ,deze op de draadeinden (M10 gebruiken) bevestigd met een dopmoer.
In de dopmoer deed ik een beetje vet , krijg je het altijd weer los.

Geen kielbalk ,las dan stalen bouten( geen rvs ) ,op de huid ,en pas hetzelfde principe toe.
RVS is een slechte geleider. En vooral geen 316Ti. :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jul 2025, 00:02

Amersfow schreef:RVS is een slechte geleider.
Ja dat klopt, Het is wel een hele M10 kop tussen de anode strip en de scheepshuid, dat zal me een weerstand geven !
Maar dat komt dan goed uit, hij gaat er 1x in de 5jaar uit groot onderhoud, gebeurd tegelijk de vlak dikte meting, dan zijn alle 10 Anodes voor meer dan 80% weg, dus mooi verdeelt over die 5 jaar.
Hoeft hij er niet tussen door uit voor anode wissels, al hoewel dat nu een fluitje van een cent is, met die RVS bouten !
Gr. Wolf
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 21 Jul 2025, 12:26

Hier ook gewoon Rvs M10. Zeskant aan de het onderwaterschip gelast. Makkelijk monteer / demonteerbaar.
Anodes doen gewoon goed hun werk.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor Calidris » 21 Jul 2025, 13:34

Gewoon doen wat Wolf1 en Blacktoppie schrijven. Gaat prima. Wij hebben dat 18 jaar zo op de schokker gehad, geen centje pijn en je anodes werken toch!

Het argument dat RVS een slechte geleider is klopt, maar zoals Wolf1 al aangeeft, rust de anode op de kraag onder de 6-kantkop van de bout. 1 kopdikte verder zit die gelast aan de romp.
Er lopen kleine stromen met lage spanningen, daar vormt de inwendige weerstand van het RVS geen rol in.

Op het holle roer had ik gewoon M6 getapt in de plaat, neopreen pakking tussen roer en anode tegen lekken. Je wilt dat je holle roer niet volloopt. Het enige contact tussen anode en roer was dus de RVS M6 bout. Anode werkte zichtbaar goed.

Bij een volgende werfbeurt heb je erg veel plezier van je RVS boutjes en je hele leven ook nog!
Laatst gewijzigd door Calidris op 21 Jul 2025, 13:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor kajoe » 21 Jul 2025, 13:38

hier ook alles aan de werfbaas overgelaten maar ook m10 of 12 moest in ieder geval met 14/15 boren prachtig roest,vrij ,van de monteurs(rijswaterstaat) hier zijden dat beste is er keramische pasta op de moeren te doen vanwege wat hun noemde invreten tegen te gaan maar meer om de moeren makkelijk los te krijgen of het waar is vogelen we volgend jaar uit dan mag het bootje weer het water uit .
Laatst gewijzigd door kajoe op 21 Jul 2025, 13:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Calidris » 21 Jul 2025, 13:41

kajoe schreef:hier ook alles aan de werfbaat overgelaten maar ook m10 of 12 moest in ieder geval met 14/15 boren prachtig roest vrij van de monteurs hier zijden get beste is er keramische pasta op de moeren te doen vanwege wat hun noemde invreten tegen te gaan maar meer om de moeren makkelijk los te krijgen of het waar is vogelen we volgend jaar uit dan mag het bootje weer het water uit .

Onder water nog nooit last van vreten gehad, mini likje vaseline. De RVS bouten en moeren wel in de antifouling mee nemen. Bij wisslen van de anodes wel het draad even schoon maken met een snijplaat.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Het Sluizenfront » 21 Jul 2025, 15:48

kajoe schreef:...keramische pasta op de moeren te doen vanwege wat hun noemde invreten tegen te gaan.

Dat invreten bij rvs vindt plaats bij het stevig vastdraaien van rvs op rvs. De wrijving kan er voor zorgen dat de schroefraad van bout en moer elkaar beschadigen. Daarom altijd een smeermiddel ertussen.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen