Spanning valt al weg bij 90%

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Spanning valt al weg bij 90%

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jul 2025, 17:58

Go, we zijn het samen eens !
Wat heb je dan tegen de energie explosie van de condensator, dat is toch wat we willen om te starten via lifepo4
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 09 Jul 2025, 16:46

Op verzoek van Wolf1, post aangaande OM.636. verplaatst naar nieuw topic OM.636.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rob Art » 04 Aug 2025, 16:17

Wolf1 schreef:3V-3300 Farad is aardig dik voor mij.
Je hebt helemaal gelijk, Ik zei al dat wordt een hutje op de "hei" en zelfs dat is niet zonder gevaar !
Het is een waarheid als een koe hoe groter de capaciteit hoe groter het vermogen, is dat met een accu anders dan ?
Ik geniet van de vliegens vlugge start, van de oer oude DAF met lithiumbatterij en de zon die alles bij houdt, ook als hij dagen afwezig is.
kom jij niet uit het land van, wat een boer niet kent ......... ?
Maar natuurlijk ieder zijn keuze.
Gr. Wolf1[/size][/i][/color]

Interessant draadje Wolf, ik zal mij ook eens in gaan verdiepen in het starten op de Elco’s en ook eens kijken of dit een meerwaarde zou zijn voor mijn proportioneel geregelde Cupa CP90 boegschroef.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 16:36

Rob Art schreef:Interessant draadje Wolf, ik zal mij ook eens in gaan verdiepen in het starten op de Elco’s en ook eens kijken of dit een meerwaarde zou zijn voor mijn proportioneel geregelde Cupa CP90 boegschroef.

Voor je Cupa verwacht ik niet, maar mijn grote voordeel is 1 set accu's waar ik ook op kan starten met een 100A BMS en niets er onder lijdt !
Lijkt allemaal prachtig, kan alleen nog niets over de levensduur zeggen, draait nu 3 maanden en de DAF start elke morgen nog net als in het begin, tik en lopen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 04 Aug 2025, 16:51

Ben bang dat de boegschroef gauw uitgedraaid is met een elco setje. En dat opnieuw laden te lang duurt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 17:25

heuvels schreef:Ben bang dat de boegschroef gauw uitgedraaid is met een elco setje. En dat opnieuw laden te lang duurt.

Weet niet hoe jij met je boegschroef omgaat, kan makkelijk meer dan 10 sec starten en herstel is enkele minuten !
Spanningsval tijdens starten is nihil.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 04 Aug 2025, 18:17

Dat is de info die Rob nodig heeft, ik heb geen boegschroef...
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 04 Aug 2025, 18:31

heuvels schreef:Dat is de info die Rob nodig heeft, ik heb geen boegschroef...

Wie er wat mee kan, moet het zelf bepalen, maar het was n.a.v. jouw opmerking ! !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 04 Aug 2025, 20:55

Condensatoren zijn verdraaid ingenieuze dingen. Ik zag in een filmpje dat een electromotortje gewoon veel beter en sneller ging draaien door er een elco bij te plaatsen. Mijn vader had een (veevoeder) machine fabriek die een 400 amp (krachtstroom) aansluiting had. Dat was eigenlijk veel te kort, heel vaak raakte die de 400 ampere en moesten we productie terugschroeven. Toen heeft die van Siemens blindstroom condensatoren (oid) voor een paar ton laten installeren, en die gebruikte de faseverschuiving oid wel, daarmee was het probleem helemaal opgelost en kwam de fabriek op vol vermogen niet meer boven de 360 ampere.
In de toren zat in elke TL per verdieping ook een condensator. Daar spatte er weleens 1 uit elkaar. De elektricien liet hem er dan gewoon uit, "was om het telwerk het juiste verbruik aan te laten geven oid." Wellicht leuk om me er eens in te verdiepen. (Thuis heb ik meer last van teveel stroom dan tekort, op de boot ga ik gewoon voor lood accu's, die ik om de 8-10 jaar vervang, zie geen reden eea te verfijnen). If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Aug 2025, 00:06

Mooi verhaal maar dit gaat over een geheel andere eigenschap van condensatoren namelijk faseverschuiving bij wisselstpanning.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra