Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor Renegade » 29 Aug 2025, 16:00

eagle schreef:Over vapourlock: De oude 1 cilinder VolvoPenta types MD1 hadden een stalen dieselleiding strak langs de cilindervoet. Dat was bedoeld als diesel voorverwarming. Dat ging goed. Die motoren waren buitenwater gekoeld; na jaren vervuilden de koelkanalen, vooral onderin. Gevolg: cilindervoet werd erg heet; als je erop spuugde, kookte het! en de diesel in die leiding ook.. Warm starten ging niet meer..
Gr, Eagle

Oke, maar dan zijn de condities er ook voor gecre-eerd om dat mogelijk te maken.
Daarom vroeg ik ook ,hoe e.e.a. eruit ziet ,d.m.v. een foto of meerdere, hoe zijn configuratie eruit ziet.
Als bv de motor compleet ingekapseld zit ,met veel geluids isolerende beplating etc ,dan kan het zijn dat het binnen die "kast" ontzettend warm word,en dat er op die manier dampvorm in de leidingen ontstaat.
Bij de Indenor zitten de leidingen ook tegen het onderblok op een rail.
Het zou dus kunnen dat ,indien men daarvoor (onwetende) de condities schept,dat vapourlock zou kunnen ontstaan.

Maar threadstarter reageerd nergens op ,plaatst niks ,gaat alleen over in een andere kannonnade van verwijten.

Hij heeft een unieke Indenor die na 2 seconden al start.
De mijne moet ik eerst 50 seconden voorgloeien ,en heb je snelgloeiers,dan duurt het altijd nog 15 seconden.
Maar bij hem zijn het maar 2 seconden.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 29 Aug 2025, 16:13

Wolf1 schreef:Renegade, niet doen je hebt er energie en tijd in gestoken dat maakt je benieuwd naar de uitkomst !
Het probleem met zijn lange tenen negeren en mee lezen of we het "Indunor" probleem opgelost krijgen.

Nou ,ik lees dat dan wel een keer.
Als we het hier al lezen ,want er zijn maar weinigen die ondanks de vele adviezen ,of ze er al of niet iets mee kunnen, terugkomen melden dat hun probleem is opgelost. Men denkt grosso modo toch aan zichzelf en hun probleem ,en het maakt velen niet uit ,dat hun oplossing bij kan dragen aan het oplossen van problemen bij anderen. Iets met ikke ikke ,de rest kan ........
En nee ,ik ga niet eindeloos trekken aan een dood paard .
Dat is veel te vermoeiend.
6 pagina's zonder enige vorm van resultaat zijn mij genoeg.

Ik heb hier nog een "leuk klusje".
Effe een nieuwe velg van een fiets voorzien van 36 spaken en een Shimano Alfine 8v naaf.
Ben je zo een dagje zoet mee . :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Aug 2025, 17:20

benE schreef:Heeft TS nu al iets getest na alle adviezen die gegeven zijn?

Nog niet dat wij het hebben kunnen lezen. Dat is ook het probleem. Hij wimpelt iedere mogelijke oorzaak op voorhand af en komt tegelijkertijd niet terug met "ik heb dit of dat gemeten of gecontroleerd en dit of dat was mijn bevinding".
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Aug 2025, 17:30

Renegade schreef:En nu ook nog een gewaardeerd forumlid met veel kennis van zaken op deze manier wegzetten ,wordt hier niet op prijs gesteld
.

Hilarisch :D Door wie gewaardeerd? 1% van de normale leden? :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 29 Aug 2025, 19:03

Amersfow schreef:Hilarisch :D Door wie gewaardeerd? 1% van de normale leden? :D

Ha, ha, ik miste Amersfow hier al. Maar hij is nog steeds dezelfde in zijn bijdrages op dit forum:D :D

Verder wat betreft het eigenlijke probleem van dit draadje: o.a. "5 jaar geleden alles vernieuwd", daar kan ik natuurlijk niets mee.
Wat Wolf ook al adviseerde: haal nu eindelijk eens iemand kennis van zaken aan boord. Mijn idee, zoals velen al opperden betreft het hier een overgangsweerstand ergens in de bedrading.
Mijn idee nog concreter: check de poolklemmen op je accu's eens goed. Te vaak alleen maar enkel vast op de accupool geduwd en niet klemvast aangedraaid. Dit kan verrassende resultaten opleveren: - soms wel starten en dan weer niet, tot zelfs geheel weg gesmolten accupolen (ok toegegeven, zelf ook mee gemaakt :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: ).
Verder allen SUCCES met dit draadje :D :D :D :D :D :D :D :D.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 29 Aug 2025, 20:38

En weer door, topic gerelateerd!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 29 Aug 2025, 20:45

Denk dat het over 2 problemen gaat, het niet starten na tijd draaien lijkt het meest op vapor lock. En het electra issue most likely slecht contact inderdaad en/of niet zuiver meten.

Ik kan er ook weer aan geloven, mijn broer had dat de 95kgf boegschroef het heel af en toe niet deed, er aan toegevoegd dat het ledje in de bediening ook flikkerende. Alle verbindingen na gaan lopen en te lijf gaan met schuurpapier en contactspray. Vervelende storingen als die maar af en toe optreden.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 30 Aug 2025, 11:23

Zo heeft het weinig zin om hier een discussie van te maken, zou zeggen trek de stekker uit de lader als de boot afgemeerd ligt, denk dat hij dan ook niet start.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Katwijk
info:

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2025, 18:04

henkvd schreef:Zo heeft het weinig zin om hier een discussie van te maken, zou zeggen trek de stekker uit de lader als de boot afgemeerd ligt, denk dat hij dan ook niet start.

Nog beter is de stekker uit de topic te trekken, starter is te eigenwijs om geholpen te worden !
Daarom krijgen we ook nooit de uitslag te lezen. lange tenen en een klein pikkie.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor markdekker » 02 Sep 2025, 13:00

Ik heb lang getwijfeld of ik wel of niet zou reageren op dit topic maar laat ik ten eerste beginnen met mijn excuses te maken aan Wolf1. Mijn reacties waren fel en ik begrijp dat we alle 2 andere personen zijn en anders in het leven staan en op een andere manier reageren op dingen.

De boot die mijn schoonvader en ik onderhouden is nu 30 jaar oud, en dit is de 2de motor die erin zit, we zijn niet continu aanwezig op deze boot, dat kan soms 1 x per week zijn maar ook vaak 1 x per maand.
Tijdens Corona is de huidige motor geplaatst, ik weet persoonlijk niets van motoren maar weer wel van electriciteit, mijn schoonvader weer meer van motoren, hij heeft op zijn oude leeftijd ook het meest gedaan aan deze boot.

toen we 5 jaar geleden begonnen aan deze motor, wisten we beide niets hoe we hem moesten starten, we hadden geen gebruiksaanwijzing en geen voorbeeld, door trial & error hebben we hem aan de praat gekregen, nogmaals, beiden wisten niets van deze motor, alleen wat oppervlakkige kennis. Mijn schoonvader wordt vaak geholpen in de haven maar wil ook veel zelf doen, zie het als hobby die hem even weghaalt uit een hectisch leven.
Als ik hem kan helpen, help ik hem, ik ben voornamelijk aanwezig als dingen niet goed gaan ivm electriciteit. Ik kan dingen sneller uitzoeken (online en offline) en zo hebben we uiteindelijk een werkende motor en complete electra opgebouwd.

Of het de schoonheidsprijs krijgt weet ik niet maar het werkt, maar dus niet altijd goed.
Paar jaar geleden is de dynamo compleet gereviseerd, of dat goed is gegaan, dat weet ik nooit 100%, het is door een gerenomeerd bedrijf gebeurd en dan mag je er van uitgaan dat alles werkt zoals het doet.
We hebben vorig jaar de carterbak vervangen ivm olie lekkage, daarvoor moest de motor eruit en het kan zijn dat er dingen zijn beschadigd die we niet opgemerkt hebben.

We hebben fijn verder geknutseld en zijn er van overtuigd dat we dat goed hebben gedaan, zoals ik eerder heb uitgelegd, mijn schoonvader hangt de accu aan een druppelaar, niet altijd maar wel vaak.
Soms is hij alleen op de boot en kan/mag hij niet varen omdat ik er niet bij ben, hij start dan meerdere keren op de dag de motor, wat altijd goed gaat, hij geeft dan wat gas bij terwijl de motor stationair draait, hij kan dit meerdere keren doen op een dag, zonder dat de accu dan opeens leeg is.

Op dagen dat ik erbij ben, is de accu net zo veel opgeladen, dit kan dus een week zijn nadat hij er is geweest, en de accu heeft dan ook aan de druppelaar gehangen. Dan starten we ook, alles gaat als normaal en dan varen we rondjes 1-2 uur lang.
Als we dan terug komen in de haven, en aanleggen, zetten we de motor uit. Dan proberen we hem vaak binnen 1 minuut te starten maar dan gaat het dus niet.
In mijn vorige bericht vertelde ik dat ik de motor in 2 seconden start, ik bedoel daarmee NA het voorgloeien.
Proberen we na het varen en de motor uit te hebben gezet, opnieuw te starten, dan horen we de startmotor even een slag draaien en dan niets.

In de eerste instantie dachten we dat dit kwam door de accu, de accu lijkt ook leger volgens de voltmeter. Dus zoals ik al las in de vorige berichten kan het zijn, dat de boot veel verbruikt tijdens het starten, wat ook zo is en dat hij niet oplaad tijdens het varen. Maar we begrijpen dus niet waarom we op sommige dagen de motor de hele dag door kunnen starten zonder dat de accu leeg gaat en op andere dagen als we varen de accu wel leeg gaat.

Dan kom ik op het volgende, de voltmeter, deze geeft braaf aan wat de huidige voltage is en wel amperage er wordt getrokken, tijden het varen op een normale snelheid geeft de voltmeter 13,7 volt aan en het amperage is 0.05. Zodoende denken we te weten dat de boot niet veel stroom trekt als hij vaart. (Ik kwam er net achter dat het voltage direct via de accu gemeten wordt maar het amperage alleen over het dashboard, verlichting etc.)
Als we het gas verhogen dan gaat het voltage op de voltmeter ook omhoog, dit is dus echt afhankelijk van hoeveel gas we geven.
En dat is waar we nu zijn.

Ik wilde er aan toevoegen dat ik veel respect heb voor iedereen die ons heeft beantwoord, en als ik snel of tegenstrijdig reageer dan komt het omdat ik denk dat ik het heb uitgeprobeerd en dat soms de boot op een andere manier reageert.
We gaan alle oplossingen uitproberen die hier zijn aangedragen maar we zijn niet zo snel, wel snel met reageren maar niet snel met uitvoeren.
Het is niet zo dat als iemand een oplossing aandraagt we daar niets mee doen, de reden dat we zo snel antwoorden is om het te begrijpen, en ja we kunnen iemand inhuren maar we hebben beide niet veel geld en aangezien het echt een levenswerk van mijn schoonvader is, is de vrees ook gelijk dat alles wat we hebben gemaakt de afgelopen 5 jaar, misschien allemaal overnieuw moet. Dus we zijn heel erg storingsgericht aan zoeken maar dat betekent niet dat we het goed doen.

Het is een wat langer verhaal geworden, sorry daarvoor.. .
Laatst gewijzigd door markdekker op 02 Sep 2025, 14:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
markdekker

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard