Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor pascall » 03 Sep 2025, 04:24

We pakken de draad weer op.
Na een prachtige reis te hebben gemaakt in Scandinavië (377 uur en 3709km} de westkust van Zweden tot de Noorse grens, Götakanaal en langst de oostkust van zweden weer terug via Denemarken, Duitsland en Nederland, is de tijd aangebroken om de motor te vervangen.
Gisteren de PSI precisie meter ( van 0 tot 0,6 bar) in ontvangst mogen nemen voor het meten van de tegendruk in de uitlaat.
Een nieuwe Homokineet koppeling met stuwdruklager is besteld, huidige zit er 14.000 uur in, deze wordt dus ook vervangen zodat we een volledig nieuwe aandrijflijn hebben.
helaas zit hier een lange levertijd op dus is het wachten op dit onderdeel voor we kunnen starten met het ombouwen.
Zoals eerder beschreven is er een verloop gemaakt voor de uitlaatslang van 1004mm naar 90mm in RVS, toch ga ik nog een tweede uitvoering maken en dat is de inlaat op het waterlock verdikken van 90mm naar 1004mm.
Wat het uiteindelijk gaat worden, dat zal de tijd uitmaken, eerst maar eens kijken hoe het construeren hiervan uitvalt.

Wort vervolgd,

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 03 Sep 2025, 05:39

Veel werk zeg, mooi.

Ook nog Stenungsund en Märstrand aangedaan? Mooie plaatsjes (hoewel om 21:00 uur alle keukens en gordijnen dicht gaan :D ). Ik logeerde altijd in Stenungsbaden, een (gewezen) jachtclub.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 03 Sep 2025, 06:13

Amersfow schreef:Veel werk zeg, mooi.

Ook nog Stenungsund en Märstrand aangedaan? Mooie plaatsjes (hoewel om 21:00 uur alle keukens en gordijnen dicht gaan :D ). Ik logeerde altijd in Stenungsbaden, een (gewezen) jachtclub.

Hoi, nee Märstrand niet aangedaan, wel al meerdere keren geweest, prachtige plaats en eiland trouwens!
Stenungsund zijn we voorbijgevaren, net daarboven hebben we in Ljungskile gelegen, prachtige omgeving!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2025, 04:30

Een onderdeel van het plaatsen van de nieuwe motor is het vervangen van de huidige kabelboom en het dashboard.
Ik heb Lang getwijfeld om het bestaande dashboard met bijbehorende kabelboom te behouden, dit omdat het een hels karwei is om een nieuwe kabel aan te brengen.
De 3 bestaand kabelgoten zitten vol dus dient er een nieuwe weg gevonden te worden zonder breekwerk of ingrijpende aanpassingen .
De oude situatie behouden betekend dat de bestaande kabelboom gekapt dient te worden en er een verbinding gemaakt moet worden met de nieuwe kabelboom op de nieuwe motor.
Tevens is de nieuwe kabelboom 16 dradig terwijl de huidige kabelboom uit 11 draden bestaat.
Nog een reden voor twijfels is het dashboard aan zich, de huidige is een stuk groter van omvang als het nieuwe exemplaar, zijn de klokken verzonken (makkelijk stofvrij houden) en bestaat uit 5 klokken, die nieuwe heeft er 4.
Uiteindelijk besloten om alles te vernieuwen, minder verbindingen, plug and play en ook de basis waar alles om begonnen is, nog 20 jaar onbezorgd varen, heeft mij besloten tot deze keuze.
Ook heeft een nieuw kabeltracé voordelen voor de nog te vervangen elektronische motorbediening, ook voor deze moeten nieuwe kabel aangebracht worden.
Dus eerst het veel te grote gat opvullen wat ontstaat met het vervangen van het bestaande dashboard met het nieuwe.
Hiervoor een kader gemaakt uit Trespa waarin het nieuwe dashboard in is verzonken.
Het kader meerdere lagen gespoten in zijdeglans zwart, wel eerst een testje gedaan wat betreft de hechting en krasvastheid van de lak maar die heeft het glansrijk doorstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een blik in de schakelkast onder het dashboard, hier moet de nieuwe kabel netjes worden aangebracht :roll:

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Sep 2025, 07:00

Dat aanbrengen van wijzigingen in een bestaande boot is een bekend verschijnsel. Het is ook onontkoombaar. Gedurende de jaren komt er apparatuur bij en er valt apparatuur af. Dat zie je ook op commerciële schepen. Maar om het dan weer helemaal te maken zoals jij het nu hebt dat is vaak heel moeilijk of vrijwel onmogelijk. Tenzij je je halve boot wilt/kunt slopen.
Ik zie hetzelfde op mijn eigen boot. Alleen ziet het er daar inmiddels niet meer zo supernetjes uit (was ooit wel zo) omdat je vrijwel nergens achter de betimmering kunt komen en omdat er oorspronkelijk niet voldoende met kabelgoten of pvc pijpen is gewerkt waardoor je een oude kabel weg kunt halen en/of toe kunt voegen. Dat heeft de bouwer ooit niet helemaal goed gedaan.
Ik denk dat je de enige juiste beslissing genomen hebt door maar door de zure appel heen te bijten en het in één keer toch helemaal goed aan te leggen. En, petje af voor wat je tot op heden al hebt gemaakt.
En voor @amersfow. Ik heb ook wel eens in Stenungsbaden overnacht. Was een luxe hotel. Het bestaat nog steeds. En ik heb dit jaar wel een paar dagen met de boot in Stenungsund gelegen.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2025, 08:01

SimondeDanser schreef:Dat aanbrengen van wijzigingen in een bestaande boot is een bekend verschijnsel. Het is ook onontkoombaar. Gedurende de jaren komt er apparatuur bij en er valt apparatuur af. Dat zie je ook op commerciële schepen. Maar om het dan weer helemaal te maken zoals jij het nu hebt dat is vaak heel moeilijk of vrijwel onmogelijk. Tenzij je je halve boot wilt/kunt slopen.
Ik zie hetzelfde op mijn eigen boot. Alleen ziet het er daar inmiddels niet meer zo supernetjes uit (was ooit wel zo) omdat je vrijwel nergens achter de betimmering kunt komen en omdat er oorspronkelijk niet voldoende met kabelgoten of pvc pijpen is gewerkt waardoor je een oude kabel weg kunt halen en/of toe kunt voegen. Dat heeft de bouwer ooit niet helemaal goed gedaan.
Ik denk dat je de enige juiste beslissing genomen hebt door maar door de zure appel heen te bijten en het in één keer toch helemaal goed aan te leggen. En, petje af voor wat je tot op heden al hebt gemaakt.
En voor @amersfow. Ik heb ook wel eens in Stenungsbaden overnacht. Was een luxe hotel. Het bestaat nog steeds. En ik heb dit jaar wel een paar dagen met de boot in Stenungsund gelegen.

Inderdaad is het niet altijd even makkelijk om een aanpassing zo te maken dat je het niet kan zien dat het later is toegevoegd.
Tot op het heden is het mij nog altijd gelukt om het zo te maken of het er uitziet dat het altijd zo is geweest.

Oké je hebt de westkust van Zweden verkend?
Dan hebben we elkaar gemist!

Oude situatie;

Afbeelding

Nieuwe situatie;

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 08 Sep 2025, 08:49

pascall schreef:Oké je hebt de westkust van Zweden verkend?
Dan hebben we elkaar gemist!

Dat klopt. Op mijn gemak de hele westkust Zweden langs geweest en vervolgens door de Oslofjord in naar Oslo.
Ik heb je wel gezien (op de ais) en op de terugweg zaten we op een gegeven moment dicht bij elkaar. Jullie zaten nog net op het zuidwest puntje van Zweden en ik zat toen aan de Deense kant in Köge. De reis die jullie dit jaar gemaakt hebben staat ook nog op mijn bucketlist.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2025, 09:10

Geweldig!

Wij wilde de zuidkust van Noorwegen doen maar vanwege de steeds aanhoudende harde wind besloten om het Götakanaal te doen.
We zijn tot de Noorse grens geweest en het vaargebied tussen Göteborg en de Noorse grens verkend, prachtig!!

Volgende keer ff appen ;)

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Sep 2025, 11:34

Leuk te lezen zeg. Ik werkte bij AkzoNobel, dat zit veel in Zweden, daarom daar tig keer geweest. Leuk stadje, leuke eettentjes (Italiaan, Thai, of de Zweedse haring restaurants), maar kom niet na 21 uur. Ben er eens met een college op uit geweest met een halfglyder. Klein stukje varen en je waant je in the middle of nowhere. Ze liggen aan een mooring of een oog in de rotsen. Echt of the grid.

Die stuurstand, het is mega, maar... je zit wel binnen. Ik zit bijna nooit binnen, dan mis je mi veel zicht en de ervaring.

Btw, die bediening voor de motor lijkt dubbel, is er 1 loos of heb je 2 motoren?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 08 Sep 2025, 12:29

Amersfow schreef:Leuk te lezen zeg. Ik werkte bij AkzoNobel, dat zit veel in Zweden, daarom daar tig keer geweest. Leuk stadje, leuke eettentjes (Italiaan, Thai, of de Zweedse haring restaurants), maar kom niet na 21 uur. Ben er eens met een college op uit geweest met een halfglyder. Klein stukje varen en je waant je in the middle of nowhere. Ze liggen aan een mooring of een oog in de rotsen. Echt of the grid.

Die stuurstand, het is mega, maar... je zit wel binnen. Ik zit bijna nooit binnen, dan mis je mi veel zicht en de ervaring.

Btw, die bediening voor de motor lijkt dubbel, is er 1 loos of heb je 2 motoren?

Nee we hebben een motor, de bediening handels zijn gekoppeld.
We hebben ook een buitenstuurstand dus kunnen kiezen, maar de voor keur is binnen sturen.
Het is comfortabeler en ik zit niet graag in de volle zon, buiten dat varen we 90% op piloot dus kunnen we ook nog rondhuppelen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten