Elektra refit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra refit

Berichtdoor Wolf1 » 13 Sep 2025, 17:23

Amersfow schreef:Uiteraard.

Gaat hij nu voor je opzoeken op internet !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2636
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor Amersfow » 13 Sep 2025, 17:25

Ho ho, je mag tegenwoordig alleen nog maar exact antwoorden op de vraag :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor Wolf1 » 13 Sep 2025, 17:37

Amersfow schreef:Ho ho, je mag tegenwoordig alleen nog maar exact antwoorden op de vraag :D

O, vandaar "uiteraard"
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2636
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor pascall » 13 Sep 2025, 19:13

Amersfow schreef:Uiteraard.


Waar slaat dit nu op,vreemd antwoord?!
Ik vraag het uit belangstelling, niet uit dat ik mij afvraag of jij zelf het antwoord weet, alhoewel ik daar nu wel aan twijfel.
Ik dacht dat het forum er was om kennis te delen en niet om iemand in het gewis te laten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor Amersfow » 13 Sep 2025, 19:21

O sorry, was niet gewend dat iwabs iets vragen omdat ze het echt willen weten :D

Bij Amsterdam Fijnhout zeiden ze dat je met aan beide kanten lakken voorkomt dat vocht aan 1 kant harder verdampt en daarmee je hout krom kan trekken.

Wat een geweldige vaklui daar. Heb er dit jaar in hun nieuwe (?) pand een bijna onzichtbaar bundeltje eerlijk teak gehaald, voor 300 euro. Tis vloeibaar goud onderhand.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2586
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor pascall » 13 Sep 2025, 19:35

Oké, dat is mij bekent en treed zelf op bij multiplex van 4cm dik.
Ik stelde de vraag omdat je expliciet Mahonie noemde maar dat gaat op voor ieder multiplex met wat voor fineer dan ook.
Bij de 4cm dikke multiplex platen lijmen ze ook wel een laag aluminium in om dit fenomeen tegen gaan.
Beste is om beide zijde tegelijk te behandelen of zo snel mogelijk op de andere zijde de lak/verf aan te brengen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2394
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 14 Sep 2025, 06:51

ff wat tips, koop nooit multiplex wat al krom is, het wordt nooit meer recht. koop beter oukume maar pas op
hier heb je licht gekleurde platen van en donkere. koop de donkere. alle multiplex altijd plat neerleggen. bij
mij ligt soms de hele huiskamer vloer vol daar mijn woonkamer blijkbaar kwa vochtigheid en temperatuur heel geschikt
is om de stukken en platen recht te houden. en inderdaad zo snel mogelijk aan twee kanten behandelen werkt
ook maar ook dan plat neerleggen. heb je kwaliteit oukume dan trekt het in geen 100 jaar krom. ik neem mijn
inmiddels bekende test plankie ff als voorbeeld, aan een kant gelamineerd met formica en na alle mishandeling
nog altijd kaarsrecht! oukume is wel een stuk duurder maar uiteindelijk goedkoper dan wanneer je steeds kromme
goedkopere voor de kachel kan gebruiken.wil je echt op zeker spelen dan bestaat er ook multiplex " marine grade'
maar das wel pokke duur. tevens graaf ik in de bouwmarkt net zo lang in een stapel platen tot ik een kaars rechte
plaat heb. zover mijn uitleg,,verder aub graag een beetje on topic blijven zonder elle lange discussies.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 14 Sep 2025, 15:16

aangezien ik in dit draadje naast de elektra ook het houtwerk aandacht wil geven behandelen we in dit geval het maken
van een stuurstand. veel dingen die ik hierbij uitleg gelden ook voor andere dingen die geverfd of gespoten gaan worden.

Ook als je een interieur wilt maken o.i.d heb je natuurlijk, behalve een beetje handig zijn, ook gereedschap nodig. een
beetje goede zaagtafel, decoupeerzaag en een bovenfrees machine heb je minimaal nodig om net werk te maken. tip
indien je het bij de bouwmarkt op maat laat zagen, laat alles minimaal 2cm in omtrek groter zagen want de bouwmarkt
zaag is heel vaak niet scherp en veroorzaakt gesplinterde randen. beter thuis met een scherpe zaag of met de frees op
maat maken.

je maakt je kast zo strak en haaks mogelijk en schuurt hem rondom strak dan bekleed ik hem rondom met 3,6mm oukume
multiplex. ze werk je alle naden mooi weg en krijg je een strak geheel. daarna frees ik de randen netjes rond. deze stuurstand
wordt geheel met DD lak strak afgewerkt dus moet hij superglad worden voor we verven kunnen. ik begin met het hout glad te
schuren met korrel 120 en zet hem daarna in de primer die 25% verdund is om beter in het hout te trekken.hierna schuur ik de kast
weer glad. vervolgens gaat ie weer in de primer, deze keer onverdund. voor ik hem nu schuur maak ik met plamuur alle oneffenheden
eerst glad schuur hem weer en primer hem weer. zo ga ik door tot alles echt glad is. als je hem nu aflakt heb je een resultaat of het
een massief geheel is. het verven van iets stelt niet veel voor, het voorwerken is het belangrijkste voor alles wat je verven wil. is dat
niet strak is wordt je verfwerk ook niet strak.probeer maar eens een vierkante meter strak spiegel zwart te maken dan zie je heel snel
of je voorwerk goed was want verf liegt niet hoe donkerder de kleur hoe beter het voorwerk moet zijn! en ja daar ben je rete lang
mee zoet maar het zal moeten als je perfect lakwerk wilt hebben.

greetzz aat

kassie na eerste keer primer weer glad geschuurd
Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: Elektra refit

Berichtdoor aatv » 22 Sep 2025, 14:26

bezig met het dashboard gedeelte waarin alle componenten verzonken in gebouwd worden. rekening houdend dat
dat er nog een mahonie houten kader omheen/onder komt is dat dan weer een heel gereken en gefrees om alles
op de zelfde hoogte te krijgen mede omdat niet alle componenten bedoeld zijn om ingebouwd te worden. ook de
bovenkant van het dashboard loop mooi in de ronding van de boot op de plaats waar de stuurstand komt te staan.
heb mezelf een mooie makita freesmasjien die ook kan kantelen en onder een hoek kan frezen kado gedaan en
die had ik veel eerder moeten kopen want das echt een fijn handzaam masjientje. zoals gewoonlijk ben je met dit
alles weer de nodige uurtjes bezig.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: henkvd en 1 gast