Becker roer onderhoud

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Becker roer onderhoud

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2025, 18:20

Ik heb op mijn kotter een Becker roer; een 2e flap achter het normale roer dat een veel sterkere hoek maakt. Zorgt voor grandioze manoeuvreerbaarheid. Er zit op dat achterste deel van het roer een bus, die door een beweegbare as, die aan de boot zit, de extra hoek maakt. Uitgevoerd in gewoon staal, na zo'n 2500 uur, zit er veel speling op. Ik denk minimaal 6mm. Nu gaat de boot op de helling en ga ik vragen dit te onderhouden. Wat is in deze het beste? Het zit onder water, is een natte constructie (geen vet oid).
As RVS en bus RVS? Of alles in brons? Combi? Ze zullen op de werf ook wel een idee hebben, maar even voor de first opinion hier.

Filmpjes van gelijkwaardige constructie: https://www.facebook.com/motorvletopahe ... 427542528/ en https://youtu.be/cOX4X7duDvo?si=lnfS4t2R3fiHwYx3&t=46
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Becker roer onderhoud

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2025, 18:53

Ik heb een soortgelijke constructie uitgevoerd in een RVS as met bronzen lager.
Na 13000 uur 0 speling!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2025, 19:14

Ok! Bronzen glijlager? En dan in een klembus aan het flaproer? Nog iets met extra speciale anodes? (je zit dan met 3 metalen onder water).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2025, 19:28

Ja bronzen lager, hier een foto;

Het bronzen lager zit in een rvs koker geborgd met inbusbouten.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2025, 20:17

Top! Ga ik met dat plaatje naar de scheepswerf.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 16 Sep 2025, 09:45

Oh dat ziet er interesant uit.., is erachteruit ook verbetering merkbaar?

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor Wolf1 » 16 Sep 2025, 10:30

pascall schreef:Ik heb een soortgelijke constructie uitgevoerd in een RVS as met bronzen lager.
Na 13000 uur 0 speling! Mvg, Pascal.

In het verleden veel van die flaproeren gebouwd, gebruikte voor de flap beweging een standaard 25mm rubber schroefas lager.
We zijn er later wel weer vanaf gestapt. Het visgraad roer werkt net zo goed is alleen midscheeps rechtuit gevoeliger, maar veel minder kwetsbaar en veel goedkoper !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 16 Sep 2025, 10:43

Ik heb het roer zelf gemaakt dus geld speelde geen rol.
Het was een leuk projectje, en met de gedachte zo effectief en efficiënt mogelijk, dus met de minste weerstand, leek mij dit de juiste oplossing.
Wat achteruitvaren betreft, geen idee want ik heb nooit anders gehad, kan het dus niet vergelijken.
Het bootje vaart onbeperkt recht achteruit maar je moet het wel in de gaten houden, eenmaal een bocht ingezet heb je veel ruimte nodig om hem terug te krijgen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 16 Sep 2025, 11:08

Vooruit varend is het fabelachtig, misschien gezichtsbedrog maar het lijkt wel of je de kop opzij kan zetten (waar je normaal natuurlijk alleen het achterschip opzij duwt). Ervaren huurders hebben het ook nooit zo meegemaakt en zijn er lyrisch over. Je kunt, zonder de kopschroef te gebruiken, bijna om zijn as draaien. Dus zeker de moeite waard. Achteruit; het roer is wat langer dus in principe zou je dan wat meer roerwerking moeten hebben. Maar aangezien ik achteruit nooit het roer in de stand zet waar ik heen wil (maar met steeds klapjes vooruit de kont de goede kant op duw) is dat eerder een nadeel. Recht achteruit doe ik zelden, maar wellicht zou dat inderdaad beter moeten gaan.

In de beroepsvaart wordt het natuurlijk veel toegepast, zag bij Daamen laatst deze nog; https://photos.app.goo.gl/7G5rcgQRqCBs8rBt5
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 16 Sep 2025, 21:22

pascall schreef:Ik heb een soortgelijke constructie uitgevoerd in een RVS as met bronzen lager.
Na 13000 uur 0 speling!

Mvg,

Pascal.

Ik denk dat dit de enige goede combinatie van materialen is, mits met een goede passing gemaakt. En dat is bij jou kennelijk het geval.
Ik heb vorig jaar voor iemand een nylon bus gedraaid ter vervanging van een versleten nylon bus, ook voor een Becker roer met een rvs pen. En die boot had bij lange na niet zoveel draaiuren als jij. De versleten bus was behoorlijk uitgelubberd waardoor het Becker roertje bij rechtuit varen herrie begon te maken. Mijn conclusie was dat nylon op de langere duur kennelijk niet zo goed bestand is tegen de vele wisselende belastingen die het te verwerken krijgt.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen