Nieuwe motor

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Nieuwe motor

Berichtdoor Blacktoppie » 25 Sep 2025, 22:09

Als je met tig zou lassen heb je geen last van spetters, maar warmte eromheen heb je natuurlijk altijd..

Wel een mooie oplossing zo..

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor pascall » 26 Sep 2025, 04:02

Daarvoor gebruik ik blusdekens, goedkoop en supereffectief.

Goede tip, maar ik heb lasdekens maar dan toch brand/smelt er wel eens een spetter doorheen of piept er tussen door :lol:

Als je met tig zou lassen heb je geen last van spetters, maar warmte eromheen heb je natuurlijk altijd..

Helaas niet in mijn bezit en ook geen ervaring mee.

Maar we zijn weer een stap verder, het vertrouwde karretje is er uit.
Eerst de schroefas met schroef terug gemonteerd en vastgezet in de kleminrichting van de Aqaudrive stuwdruklager.
Dit bouten vastgezet op volgorde zoals aangegeven in de bijgevoegde documentatie/schema, inclusief de vereiste Newton.
Nu werd het mij temeer duidelijk waarom de procedure 3 tot 5 maal herhaald dient te worden telkens bij het opgegeven moment in Newton, 20, 40 en 66 Newton.
Het verbaasde mij hoeveel de bouten telkens verder konden worden aangedraaid bij de volgende ronden, in totaal 15x deze procedure.
Ook de schroef op de as volgens het boekje aangebracht, de (nieuwe) conus op de as ingesmeerd met schuurpasta, de schroef er op gezet en draaien maar, net zolang dat de conus van de schroef 100% match met de conus van de as.
Daarna schoonmaken , schroef verwarmd en met spie aanbrengen, moer er op en borgbout er in.
Het bootje terug in de plomp en opzij van een sleepboot een eindje verder gebracht, waar de motor is uit gehesen dit met de kraan op de sleepboot.
De roest (minimaal) die onder de motorsteunen aanwezig was verwijderd, bilge ontvet en opgeschuurd, er kan weer begonnen worden met het opbouwen van de conservering,

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2025, 09:51

Als je met tig zou lassen heb je geen last van spetters, maar warmte eromheen heb je natuurlijk altijd.

pascall schreef:Helaas niet in mijn bezit en ook geen ervaring mee.
Mvg, Pascal.

He' Pascal, wel bij de les blijven, ook als je het druk hebt ! Die mensen doen hun best en denken met je mee, zien al je reeds vervaardigde kunstwerken op deze site voorbij komen en nu vertel je ineens dat je geen TIG. lasapparaat hebt ?
Doet de buurman dan al dat laswerk voor je ?
Mooi compact motortje, wel veel moeilijke rubber slangen !
zag ik liever in rvs. met silicone rechte verbinding stukjes, welke je zo op lengte af kan snijden.
Dat stuk rechte pijp boven het olie filter lijkt me ook niet handig, maar misschien voor als je, je lasapparaat hebt terug gevonden !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Sep 2025, 12:56

TIG is natuurlijk erg mooi, maar met electroden ben je wat veelzijdiger, dan kun je ook iets buiten lassen. En de tegenwoordige inverters zijn heel handzaam en je hebt alleen electroden en (kracht)stroom nodig. (ik heb thuis geen krachtstroom dus zit op 230v, maar dat gaat toch minder lekker).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 26 Sep 2025, 15:51

Amersfow schreef:TIG is natuurlijk erg mooi, maar met electroden ben je wat veelzijdiger, dan kun je ook iets buiten lassen. En de tegenwoordige inverters zijn heel handzaam en je hebt alleen electroden en (kracht)stroom nodig. (ik heb thuis geen krachtstroom dus zit op 230v, maar dat gaat toch minder lekker).

Lulkoek, denk dat TIG minstens zo veelzijdig is, kwalitatief veel beter laswerk, en daarmee veel mooier uitziend, buiten wel even zorgen dat je gas niet weg waait !
In de handzaamheid zit ook al geen verschil. Staal en rvs gaat goed op 230V aluminium heeft wat meer warmte nodig.
Maar was jij het niet die kritiek had over de lengte van topic's, denk dat iedereen die van dit gereedschap gebruik maakt, ook wel over de basiskennis beschikt, in ieder geval, jou kennis over dit onderwerp, niet zit te wachten !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 26 Sep 2025, 17:34

Amersfow schreef:TIG is natuurlijk erg mooi, maar met electroden ben je wat veelzijdiger, dan kun je ook iets buiten lassen. En de tegenwoordige inverters zijn heel handzaam en je hebt alleen electroden en (kracht)stroom nodig. (ik heb thuis geen krachtstroom dus zit op 230v, maar dat gaat toch minder lekker).

Ik had in 2002 al een bmbe inverter waar ook een TIG toorts op kon, gewoon op 230v. Dus in het veld op elektrode en waar het windstil was evt TIG gebruiken. Hedendaags gebruik ik helemaal geen bmbe meer, heb een 230 cebora MAG machientje, kan ik nagenoeg spatvrij mee lassen.
Vorig jaar met een hypermodern 230 v inverter mogen lassen, geweldig hoe techniek vooruit gaat, helaas miji ets te duur voor de hobby ( 5000 euro)

TIG is prachtig mooi voor kleinere of fijnere klussen, maar voor meters maken ongeschikt.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2025, 04:32

He' Pascal, wel bij de les blijven, ook als je het druk hebt ! Die mensen doen hun best en denken met je mee, zien al je reeds vervaardigde kunstwerken op deze site voorbij komen en nu vertel je ineens dat je geen TIG. lasapparaat hebt ?
Doet de buurman dan al dat laswerk voor je ?
Mooi compact motortje, wel veel moeilijke rubber slangen !
zag ik liever in rvs. met silicone rechte verbinding stukjes, welke je zo op lengte af kan snijden.
Dat stuk rechte pijp boven het olie filter lijkt me ook niet handig, maar misschien voor als je, je lasapparaat hebt terug gevonden !

Ha ha, ik neem alle informatie grondig ten harte hoor maar toen ik mijn eerste tweedehands lasapparaat kocht 40 jaar terug, het lasapparaat was toen zekers ook al 40 jaar oud toen ik het kocht, was ik een hele grote leek in de kennis wat lassen betreft.
Tig, Mig, Mag, toverspreuken, alleen een electrode, daar had ik wel een van gehoord.
Achteraf gezien had het mij veel werk bespaard maar ik wist toen niet beter.
Uiteindelijk wordt je er toch handig in en blijf je hangen, vast houden aan het vertrouwde, waar ik wel tegenaanloop is dat de zeer vaste hand die ik had niet meer is.
ik moet nu de electrode vast houden om een mooie strakke las te leggen wat ik voorheen met één handje deed.
Voorbeeldje, SB/BB lichtbakjes vervaardigd uit 1.8 mm rvs 316, gelast met 2.5 electrode Elga arosta 316, eigenlijk iets voor Tig.

De buurman, die heeft net een nieuwe vriendin, geen tijd :lol:

Ja inderdaad veel rubber op het karretje maar daar gaat lucht door dus niet zo bezwaarlijk, bij de nieuwe motor is het niet veel beter.
Ik weet niet of het beter is om een slang te vervangen voor rvs, betekend meer verbindingen en rvs is ook niet heilig.
Die recht pijp boven het oliefilter zit niet in de weg voor het vervagen van het filter, daar is ruimte genoeg voor.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2025, 04:36

Er zit verschil in inverters, de een last beter dan de andere, maar 230 of 380, dat maakt niet uit.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Sep 2025, 05:00

Nu het karretje er uit is, alle ruimte om de bilge en de fundatie te voorzien van een paar nieuwe laklagen, hiervoor gebruik ik DD lak.
En dan het grote moment, de mockup van de motor op zijn plaats zetten, komt alles op zijn plaats terecht zoals gehoopt/bedacht?
Zoals het er nu uitziet past het precies, mogelijk moet er een kleine uitsparing van 1 cm diep gemaakt worden in het motorluik, het zal er omhouden.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2025, 16:10

pascall schreef: Ja inderdaad veel rubber op het karretje maar daar gaat lucht door dus niet zo bezwaarlijk, bij de nieuwe motor is het niet veel beter.
Ik weet niet of het beter is om een slang te vervangen voor rvs, betekend meer verbindingen en rvs is ook niet heilig.
Die recht pijp boven het oliefilter zit niet in de weg voor het vervagen van het filter, daar is ruimte genoeg voor.
Mvg, Pascal.

Zweer bij RVS, hoor graag de nadelen !
Rubber bochten zijn altijd kwetsbare punten in vloeistof/lucht transport, en vaak moeilijk verkrijgbaar op de plekken waar je ze nodig hebt !
Daarom dacht ik de oplossing te hebben, alle rubberbochten vervangen door RVS. en deze pijp dan zo maken dat alleen 2 siliconen rubber verbinding stukjes nodig zijn om de gehele leiding te vervangen.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten