Welke marifoon

communicatie en navigatie apparatuur

Welke marifoon

Berichtdoor helenakruiser » 03 Mrt 2026, 13:22

Sinds het tragische ongeval op het PM kanaal afgelopen jaar heb ik mij er toe kunnen zetten om het marifooncertificaat te bemachtigen. Dat is gelukt en bleek verrassend eenvoudig om te doen . Nu echter vraag ik mij af welke . Een handheld of een vaste . Ik zie dat er veel te koop is in alle prijsklassen. Ik twijfel nu welke te nemen . Vaargebied is eigenlijk alleen maar noord Nederland maar heb wel het plan om ook eens een flink stuk af te zakken via de IJssel richting Gelderland . Gewoon een goede marifoon die doet wat moet en mag . Tips zijn welkom.

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Welke marifoon

Berichtdoor heuvels » 03 Mrt 2026, 13:36

Ik heb een handheld, doet het meestal goed maar soms heb ik niet genoeg bereik naar bijv. brugwachtcentrales. Met name gemerkt op NH kanaal voor de vlotjesbruggen. Ik heb een houten stuurhut maar in een stalen hut zal het bereik vermoedelijk minder zijn.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 03 Mrt 2026, 13:56

Een vaste marifoon met een Celmar 0-1 van AC Marine en Aircell 7 of H155 kabel en solide connectors.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 03 Mrt 2026, 14:08

Met een vaste en goede antenne heb je gegarandeerd meer bereik dan met een handheld. Een handheld kan ook prima werken wanneer je het alleen maar voor het PM kanaal nodig hebt. Kom je veel meer op beroeps bevaren water dan is een AIS transponder ook een aanrader. Dan "ziet" de beroepsschipper ook wat eerder.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2026, 20:09

helenakruiser schreef: heb wel het plan om ook eens een flink stuk af te zakken via de IJssel richting Gelderland . Gewoon een goede marifoon die doet wat moet en mag . Tips zijn welkom.
Vriendelijke groet

Neem wel genoeg diesel mee voor dat afzakken, je zal het nodig hebben !
Met 1 marifoon ben je doorgaans totaal onbereikbaar, het zal dan via de sluismeester , brugwachter, of blok begeleider moeten.
Daarom een tweede marifoon op 10 ! En als je dan toch bezig bent om geld uit te geven voor je eigen veiligheid, doe er dan ook een AIS systeempje bij, als het goed is kan je dan zelf waarnemen, wat er allemaal om je heen gebeurt, en als ik in je buurt ben en ik snap niet wat je allemaal aan het doen bent, kan ik het je tenminste vragen.
Gr.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 03 Mrt 2026, 20:21

Ja , je hebt mij dat laten zien toen ik aan boord was bij jou , idd iets om over na te denken .

Vriendelijke groet
helenakruiser

Berichtdoor jkb » 04 Mrt 2026, 08:41

Bedienpost ver weg? Zijn er dan geen repeaterantennes? Of reageren de brugwachters niet direct omdat zij meerdere bruggen moeten bedienen?
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 04 Mrt 2026, 08:59

tja een gemiddelde hand held rijkt ongeveer 6/7 km behalve op 16 de vaste gemiddeld rond 16/18 km .
maar dat zegt lang niet alles er kan veel verschil in zitten hoogte antenne ed .
maar met mijn hand held kom ik voor 90 % het hele land door tijdens de normale vaarten door ons land en België en Frankrijk gebruik ik eigenlijk nooit de vaste marifoon .
deze zit beneden die andere gebruik ik op de buitenstuurstand .
en komt er onverhoopt een moment dat ik ze gelijk zou moeten gebruiken ach een stapje naar beneden is zo gepiept .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor henkvd » 04 Mrt 2026, 18:57

Door de band genomen zijn alle kanalen 1 watt, beetje afhankelijk van de programmering, behalve 16 die is 25 watt, zal verder afhangen of er nog meer kanalen op hoog vermogen kunnen, wat dat bereft, hangt het geheel van de leeftijd af welke bezetting er ooit in gezet is, teveel smaken inmiddels, binnenvaart bezetting, zeevaart bezetting of VDES bezetting, of wat er ook in geknoeid is.
18 t/m 28 en 78 tot 86 aangepast of niet, oud hoog vermogen.
87 en 88 met echt oude programmering zijn dan ook nog 25 watt, terwijl die al heel lang simplex laag vermogen zijn.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor helenakruiser » 04 Mrt 2026, 19:11

Ik ga voor een RT 144 , geheel nagekeken en aangepast aan de huidige norm . Naderhand nog een portofoon

Vriendelijke groet
helenakruiser

Volgende

Terug naar Elektronica