12 v / 24 v dilemma

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: 12 v / 24 v dilemma

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jul 2026, 08:19

SimondeDanser schreef:Ik zou ook maar eens kijken voor een 24V startmotor. Dat maakt het gehele systeem wel simpeler. Kijk bijv. eens op marktplaats. Prijs kan meevallen. Soms blijft er ergens een startmotor over i.v.m. een ombouw of door een in elkaar gedraaide motor. Hoeft niet perse van Volvo te zijn (duur). Grote kans dat een startmotor voor bijv. een DAF ook past. Zo heb ik jarenlang een splinternieuwe startmotor die van een Volvo af kwam op mijn DAF gehad. Let er wel op dat je een startmotor neemt met voldoende vermogen. Iets zwaarder dan je huidige startmotor is geen probleem. Lichter zou ik niet kiezen.
Succes ermee.

En het dashboard dan ? Gewoon 12V laten en een 12v Start accu met een DC/DC lader om vanuit het 24V boardnet te laden.
De 24V dynamo zit op de Perkens dus die komt nu inplaats van de 12V.
De boegschroeven komen nu uiteraard op het 24V systeem !
24V Dynamo lampje, via een 12V relaitje aangestuurd vanuit 15 contactslot.
Als de huishoud 24V set litium wordt moet er een maximum temperatuur spanningregelaar op de dynamo en een dikke condensator met laad begrenzing weerstand op de boegschroef, nog nooit gemaakt maar lijkt me leuk, gaat de boegschroef ook nooit meer kapot !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor maarten01 » 25 Jul 2026, 10:53

Dank allen voor de input, voor alsnog lijkt mij de oplossing aangedragen door Wolf de meest simpele.
Ik ga nu eerst het bedradings schema checken of ik nog iets over het hoofd heb gezien, zal ongetwijfeld nog vragen hebben.

Groet Maarten
maarten01

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 25 Jul 2026, 12:05

Als je de ruimte hebt op je motor, zou je er ook een 24v. dynamo bij kunnen plaatsen. Dan zou je de twee spanningen-circuits helemaal separaat kunnen houden. Het geeft je ook nog wat meer capaciteit voor het geval je nog eens een 230v. omvormer zou willen plaatsen. Zo zit het bij onze boot ook. Boeg en hekschroef, alsmede de omvormer van 3000w op 24v. met daarvoor 4*200Ah accu's (serie-parallel). De boordinstallatie op 12v. met daarvoor 2*200Ah.accu's. Dat werkt al jaren perfect.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Vorige

Terug naar Scheepselektra