LOODBALLAST VASTLEGGEN

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

LOODBALLAST VASTLEGGEN

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 20:16

Bericht door chrisoosterlinck » zo 24 nov 2013, 19:07

Heeft iemand ervaring met het vastzetten van zijn loodballast in een zeilboot? Betreft een SPRAY 340.
Ik heb ongeveer 3000 kg loodballast in blokken van 13 à 15 kg die ik wil vastzetten in de kiel.
De kiel heeft 4 compartimenten waarvan de twee middelste met lood.
Heb gehoord dat dit best wordt vastgezet om te vermijden dat het lood gaat bewegen en op die manier het staal van binnenuit gaat beschadigen.
Biedt epoxycement een oplossing?
Wat als er toch water onderaan komt vast te zitten?
Een opening laten om met een pomp het water van onderaan te kunnen wegpompen?
Ervaringsdeskundigen?
Bedankt
Chris
.....

ligplaats:
info:

Re: LOODBALLAST VASTLEGGEN

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 20:16

Bericht door De Stoere » zo 24 nov 2013, 21:29

Chris ..Volgens mij hoef je lood in een kiel helemaal niet vast te leggen,dit blijft echt wel leggen hoor,en wat betreft het beschadigen van het staal,hoef je helemaal niet bang te zijn want lood is veel zachter als staal.Waar je wel mee uit moet kijken is met vocht,daar heb staal wel een hekel aan.Ik heb een motor boot met een klein beetje lood in de kiel,maar dat blijft echt leggen waar het legt,geen enkel probleem.Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 20:16

Bericht door vodnik » zo 24 nov 2013, 21:56

Met B7 en uitschieters naar 10, op de noordzee?
Zou dat lood toch maar vastzetten!

Ik heb er geen ervaring mee, dus ook geen tip. (wel ervaring met onverwacht storm)

(mooi schip trouwens Spray 340)
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 20:16

Bericht door De Stoere » ma 25 nov 2013, 17:50

Als lood onder in de kiel legt komt het er pas uit als je meer dan 45 graden scheef gaat,als dit gebeurd lig je om .en windkracht tien op de noordzee is wel heel uitzonderlijk.Met het weer bericht van tegenwoordig wordt je ruim op tijd gewaarschuuwd.Bovendien denk ik dat er maar heel weinig op dit forum op de noordzee komen.Gr René ( De stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 20:17

Bericht door vodnik » ma 25 nov 2013, 18:10

Nee, het gaat niet om de helling die je maakt maar om de versnellingen die ontstaan als je op de golven klapt. De versnellingen kunnen zo sterk zijn dat goederen gaan zweven.
Dat er hier niet veel forumleden zijn die op zee varen kan ik me wel voorstellen, dit is meer een motorboot forum dan een zeilers forum (maar wel een forum waar je wat aan hebt!)

Ik denk dan ook dat TS de vraag beter op een zeilersforum kan stellen ( bv op het jeanneau forum)
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor vodnik » 21 Dec 2013, 20:17

Bericht door vodnik » ma 25 nov 2013, 18:10

Nee, het gaat niet om de helling die je maakt maar om de versnellingen die ontstaan als je op de golven klapt. De versnellingen kunnen zo sterk zijn dat goederen gaan zweven.
Dat er hier niet veel forumleden zijn die op zee varen kan ik me wel voorstellen, dit is meer een motorboot forum dan een zeilers forum (maar wel een forum waar je wat aan hebt!)

Ik denk dan ook dat TS de vraag beter op een zeilersforum kan stellen ( bv op het jeanneau forum)
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor Rob Art » 21 Dec 2013, 20:17

Bericht door Rob Art » ma 25 nov 2013, 19:57

De Stoere schreef:
Bovendien denk ik dat er maar heel weinig op dit forum op de noordzee komen.Gr René ( De stoere).

Ik ben gelukkig één van de uitzonderingen :D :D :D .
Afgelopen oktober nog een proefvaart gedaan met een Dijkstra 60 bij 7bf. Ik moet zeggen dat het een ruige proefvaart was met flink stampen. En zoals Vodnik al aan geeft, heb je vooral als je schip naar beneden duikt dat het lijkt alsof je zweeft, daarom word natuurlijk alles zeevast gezet voor je naar buiten gaat. Wat loodballast betreft, weet ik niet beter dan dat dit (bij scheepswerven) word ingegoten in de
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 20:18

Bericht door De Stoere » ma 25 nov 2013, 20:06

Voor dat het lood gaat ( zweven) hangen al de andere dingen allang aan het plafond,ik zou er in ieder geval totaal niet bang voor zijn.Het lood blijft ten alle tijden het beste liggen ten opzichten van de andere materialen door het hoge soortgelijke gewicht.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 20:18

Bericht door vuuren1 » ma 25 nov 2013, 22:17

Het ligt er vooral aan hoe de loodbroodjes in de boot liggen.

In een kiel waar het niet gemakkelijk kan schuiven is er niks loos. Zweven gaan ze niet, daar zijn ze te zwaar voor.
Als je 1 loodbroodje op een horizontaal vlak met ruimte er omheen legt dan vraag je om moeilijkheden.

Even zwart wit maar hopelijk duidelijk dat het per situatie heel anders kan zijn.

Wij kiezen niet voor ingieten omdat er na verloop van tijd a.g.v. uitzetting en krimp scheuren in het gietsel kunnen ontstaan: Geeft corrosie.
Gewoon logisch nadenken en loodbroodjes goed zekeren zodat ze niet kunnen schuiven.

In een Dutch Tender kan soms 800 kg ballast in de neus zitten als de boot mager is uitgerust en er een lagere doorvaarthoogte wordt gevraagd.
Er zijn ervaringsvoorbeelden van WK 8 op het IJsselmeer (dwarszee) waarbij er met de ballast helemaal niks gebeurde.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2013, 20:18

Bericht door pascall » di 26 nov 2013, 17:27

Ik heb de broodjes lood op rubber matten gelegd, ook onder ruwe omstandigheden geen nadelige gevolgen gehad!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen