Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Berichtdoor adventure1 » 22 Dec 2013, 21:22

Bericht door adventure1 » za 23 feb 2013, 19:39

Ik heb twee poederblussers aan boord die meer dan 10 jaar oud zijn, ik kom eigenlijk nu pas tot de ontdekking dat die dingen allang vervangen moesten worden, het betreft poederblussers met een inhoud van twee kg.
Nu kan ik mij herinneren dat poederblussers eigenlijk rotdingen zijn door de bijkomende schade, ik heb nog even nagezien hoe lang zo'n twee kg blusser werkt en dat blijkt een magere 9 seconden te zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere brandblussers die geschikt zijn voor aan boord.
Bij het rondstruinen op internet kom ik de Eolo blusstaaf tegen, dat ding werkt op aerosol (de advertentie zegt: een soort Halon) en veroorzaakt daardoor geen bijkomende schade (zegt de advertentie) en het ding heeft een bluscapaciteit van circa 30 seconden zegt, alweer, de advertentie.
Deze blusser is alleen geschikt voor A en B branden maar ik heb geen gas aan boord dus dan zou ik volgens mij kunnen volstaan met een A/B blusser.
Ik heb nog even nagezien wat een 2 kg poederblusser kost, is volgens mij circa drie tientjes, de blusstaaf kost het dubbele maar het lijkt mij de meerprijs meer dan waard door de langere blustijd en door het ontbreken van nevenschade door het poeder.

Ik had nog nooit van die blusstaaf gehoord, heeft een van jullie hier ervaring mee en mijn vraag is ook: is het aan te raden?
adventure1

ligplaats:
info:

Re: Eolo Blusstaaf, brand aan boord

Berichtdoor Bejakruiser » 22 Dec 2013, 21:22

Bericht door Bejakruiser » za 23 feb 2013, 23:30

Het belangrijkste van iedere blusser is dat je weet hoe je een bepaalde brand moet blussen met het type welke je gebruikt. Want zelfs een blusser van 5kg met 30sec blus capaciteit is te snel leeg als je hem verkeerd gebruikt.

Ik zou in ieders geval een co2 blusser van 5 kg nemen.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:22

Bericht door vodnik » zo 24 feb 2013, 22:58

Ik heb er geen ervaring mee maar het maakte mij wel nieuwsgierig.
De volgende sloveense site laat wat demo's zien: http://www.varnost-doma.net/video-prikaz.html

Ben wel benieuwd wat brandweerinspectie er van vindt en vooral wat de invloed op het milieu is! (Halon werkt als blusmiddel ook uitstekend maar de milieu belasting is groot)
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor adventure1 » 22 Dec 2013, 21:23

Bericht door adventure1 » ma 25 feb 2013, 22:20

vodnik schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar het maakte mij wel nieuwsgierig.
De volgende sloveense site laat wat demo's zien: http://www.varnost-doma.net/video-prikaz.html

Ben wel benieuwd wat brandweerinspectie er van vindt en vooral wat de invloed op het milieu is! (Halon werkt als blusmiddel ook uitstekend maar de milieu belasting is groot)

Ik heb even op Wikipedia gekeken en het betreft geen Halon maar een aerosol en dat zou, volgens Wikipedia, geen belasting voor het milieu betekenen.
Zoals ik het zie maken deze Eolo blussers de gebruikelijke poeder- en schuimblussers overbodig en hebben ze een blustijd die de andere blussers niet halen, tenminste niet als je in dezelfde prijsklasse kijkt.
Nou blijken er ook andere merken aerosol blussers te zijn maar die zijn weer duurder dan die Eolo.

Ik ben eigenlijk benieuwd of anderen er al ervaring mee hebben, het product is volgens mij al een jaar of twee in de handel dus er zou toch wat ervaring mee moeten zijn.
adventure1

ligplaats:
info:

Berichtdoor vodnik » 22 Dec 2013, 21:23

Bericht door vodnik » ma 25 feb 2013, 23:13

een aerosol is een mengsel van gas en vaste deeltjes, waar het nu mn omgaat is welk gas is dan gebruikt? dit moet iets zijn dat het vuur stopt, dus samengeperste lucht is het zeker niet.
Halon is het ook niet, dat is verboden, maar wat dan wel?
vodnik

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 22 Dec 2013, 21:23

Bericht door henkvd » di 26 feb 2013, 20:35

Het product en de resultaten, is mij nog iets te mistig.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 21:23

Bericht door vuuren1 » di 26 feb 2013, 21:44

Bel de plaatselijke brandweer eens op...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor adventure1 » 22 Dec 2013, 21:24

Bericht door adventure1 » zo 03 maart 2013, 16:21

vuuren1 schreef:
Bel de plaatselijke brandweer eens op...

Goed idee, ik heb de brandweer een mailtje gestuurd met mijn vragen, ben benieuwd!
adventure1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Dec 2013, 21:24

Bericht door R.C.Grootveld » wo 31 jul 2013, 12:10

vodnik schreef:
Halon werkt als blusmiddel ook uitstekend maar de milieu belasting is groot

Inderdaad, echter het gebruik van Halon als blusmiddel is al enige jaren verboden.
Voor zover ik weet is slechts de luchtvaart vrijgesteld van dit verbod.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Dec 2013, 21:24

Bericht door R.C.Grootveld » wo 31 jul 2013, 12:17

Tijdens de bouw van onze boot heb ik op m'n reguliere BHV cursus advies gevraagd bij de instructeur (werkzaak bij beroepsbrandweer):
Zijn advies: Schuim, om precies te zijn AFFF voor handblussers, voor het motorcompartiment (afgesloten ruimte) is een vaste, automatische CO2 installatie de voorkeur.
Gasblussers (CO2, Aerosols) doven alleen de vlammen, maar laten geen blusmiddel achter, dus op een vloeistofplas en/of bij vaste stoffen, is het gevaar van herontbranding door de hoge temp. een serieus gevaar.
Schuim laat een laag achter die herontbranding remt. Dit werd ook overduidelijk bij de oefeningen met de diverse blusmiddelen.
Over gasbranden zou ik me maar geen zorgen maken, die moet je sowieso niet blussen (en dat zal de brandweer ook niet snel doen).
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips