Bericht door adventure1 » za 23 feb 2013, 19:39
Ik heb twee poederblussers aan boord die meer dan 10 jaar oud zijn, ik kom eigenlijk nu pas tot de ontdekking dat die dingen allang vervangen moesten worden, het betreft poederblussers met een inhoud van twee kg.
Nu kan ik mij herinneren dat poederblussers eigenlijk rotdingen zijn door de bijkomende schade, ik heb nog even nagezien hoe lang zo'n twee kg blusser werkt en dat blijkt een magere 9 seconden te zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar andere brandblussers die geschikt zijn voor aan boord.
Bij het rondstruinen op internet kom ik de Eolo blusstaaf tegen, dat ding werkt op aerosol (de advertentie zegt: een soort Halon) en veroorzaakt daardoor geen bijkomende schade (zegt de advertentie) en het ding heeft een bluscapaciteit van circa 30 seconden zegt, alweer, de advertentie.
Deze blusser is alleen geschikt voor A en B branden maar ik heb geen gas aan boord dus dan zou ik volgens mij kunnen volstaan met een A/B blusser.
Ik heb nog even nagezien wat een 2 kg poederblusser kost, is volgens mij circa drie tientjes, de blusstaaf kost het dubbele maar het lijkt mij de meerprijs meer dan waard door de langere blustijd en door het ontbreken van nevenschade door het poeder.
Ik had nog nooit van die blusstaaf gehoord, heeft een van jullie hier ervaring mee en mijn vraag is ook: is het aan te raden?