Kopers vs Verkopersmarkt

Stelling van de maand

Re: Kopers vs Verkopersmarkt

Berichtdoor reijmerink » 23 Dec 2013, 21:35

Bericht door reijmerink » ma 25 feb 2013, 18:30

vraag tussen door..is de verhuurmarkt ook zo slecht? dacht het niet. indien niet dan is het dus een kwestie van verschuiven van boot eigenaar naar bootverhuurder..grtn reijmerink
reijmerink

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:35

Bericht door vuuren1 » ma 25 feb 2013, 23:32

Ik lees alle reacties met belangstelling maar een boot aankopen is wel iets heel anders dan een warme vakantie.
Dat is een korte termijn investering..

Huren is zeker een kosten-overzichtelijke optie.
Ik heb helaas teveel gevoel met mijn boten om ze door huurders te laten slopen, anders had ik daar al veel eerder op ingezet (het is zeker een markt met potentie
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:35

Bericht door quichot » di 26 feb 2013, 08:34

Dat de huurmarkt niet instort, zoals Reijmerink claimt, ik heb daar geen cijfers over, bevestigt mijn vermoeden dat de huidige generatie dertigers best wel wil varen, maar geen gedoe wil. Maar aan de andere kant, Hans wil niet dat zijn scheepjes door huurders worden uitgewoond.
Dan zou je aan een of andere leasevorm kunnen denken. Kom ik toch weer even terug op mijn suggestie om potentiële nieuwe leden van watersportverenigingen te verleiden met een aantrekkelijk all in geen-gedoepakket. Je meert je eigen bootje, als was het een huurboot, af aan een aankomststeiger, overhandigt de sleutels, en als je weer terugkomt ligt je bootje netjes schoon in z'n box, afgetankt, stront eruit, watertank vol. je zou het door kunnen trekken naar collectieve verzekeringen, regulier technisch onderhoud, een soort grote beurt, enz.
Natuurlijk kun je hier allerlei bezwaren tegen opwerpen, maar als je niks doet, gebeurt er ook niks. Je kunt leidzaam toezien hoe de haven leegloopt, je kunt ook de bakens verzetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Popeye » 23 Dec 2013, 21:36

Bericht door Popeye » di 26 feb 2013, 08:46

Zoiets, maar dan in een ander vorm is er met auto's toch ook. https://www.greenwheels.com/nl/Home/Particulieren/Home Dan heb je alleen niet je eigen boot.
Voor boten zou dat nog wel eens geschikter kunnen blijken dan voor auto's.
Een gat in de markt?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 21:36

Bericht door quichot » di 26 feb 2013, 09:44

Ik ben als BAN (Bewust Autoloze Nederlander :D ) een enthousiast gebruiker van Greenwheels. Werkt perfect. En iets dergelijks bestaat in Amsterdam al met fluistersloepen. Maar of dat ook voor jachtjes opgaat die toch iets meer betekenen dat alleen maar een vervoermiddel om van A naar B te varen, vraag ik me af.
Maar inderdaad, waarom zou je de lege plekken in je haven daar niet mee opvullen? Wie weet slaat zoiets aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor swblom » 23 Dec 2013, 21:36

Bericht door swblom » di 26 feb 2013, 10:02

En zoiets bestaat ook al voor zeilboten. Er zijn een paar valkenverhuurders in Friesland waar je een abonnement kunt nemen.

Ook is er nu een bedrijf in Heeg dat een aantal platbodems (Vollenhovense bollen) per seizoen als lease aanbied. Hier betreft het boten die te koop stonden/staan zonder koper te vinden.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 21:36

Bericht door broekie » di 26 feb 2013, 11:38

Ik heb tot vorig jaar, een aantal jaren mijn camper verhuurd. Een Hymer tramp 574 voor 2 personen. (geen kinderen en honden mogelijk)
Is op zich goed bevallen, maar je moet voor jezelf een knopje omzetten, nl niet te sentimenteel zijn met een ding als een camper.
Er zijn mensen die dit niet kunnen. Zien het als iets van zichzelf en zitten in de zenuwen als een ander ermee weg is. Dan moet je niet verhuren.

De meeste huurders zijn er netjes mee, maar er is altijd wel iets.
Daarvoor betalen ze een borg en de kosten van reparatie worden gewoon ingehouden. Geen punt van maken.
Schade aan plaatwerk is vaak maximale borg van € 1000 kwijt. Ook een op zich klein deukje is gewoon duur om te repareren.
Door het jaar kom je goed uit met de huur en de ingehouden borg. Na een aantal schades laat je in een keer de zaak repareren.
Ik heb de camper afgelopen najaar verkocht voor het bedrag wat hij met of zonder verhuur historie gewoon waard was.

Met mijn boot ligt het toch iets anders, want die wil ik gewoon zelf intensief gebruiken. Dus in het vaarseizoen elk weekend.
Zou ik hem langere tijd niet gebruiken, vind ik een boot toch wat moeilijker om te verhuren aan een onbekende en dus mogelijk een leek op het water.
Iemand die ik ken en ervaring op het water heeft, mag hem zo gebruiken.
Je moet dan zo'n vierkante kunststof boot die rondom in de autobanden of fenders zit, nemen. Geen apparatuur enz.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 21:37

Bericht door Jan Huibers » di 26 feb 2013, 14:56

Ik ken een bootverhuurder, die helpt je met aankoop van een nieuwbouw schip, breng daar vervolgens dat nieuwe schip voor 5 jaar in de verhuur. Kvk nummer ect aanvragen als je die nog niet had, btw terug krijgen, zakelijk zover mogelijk afschrijven in 5 jaar. Meedelen in de verhuuropbrengsten. Met de prijzen die zij hanteren krijg je geen 'tokkie's' aan boord.

Is ook een leuk en interesant concept.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 21:37

Bericht door vuuren1 » di 26 feb 2013, 21:10

quichot schreef:
Kom ik toch weer even terug op mijn suggestie om potentiële nieuwe leden van watersportverenigingen te verleiden met een aantrekkelijk all in geen-gedoepakket. Je meert je eigen bootje, als was het een huurboot, af aan een aankomststeiger, overhandigt de sleutels, en als je weer terugkomt ligt je bootje netjes schoon in z'n box, afgetankt, stront eruit, watertank vol. je zou het door kunnen trekken naar collectieve verzekeringen, regulier technisch onderhoud, een soort grote beurt, enz.
Natuurlijk kun je hier allerlei bezwaren tegen opwerpen, maar als je niks doet, gebeurt er ook niks. Je kunt leidzaam toezien hoe de haven leegloopt, je kunt ook de bakens verzetten.

Er zijn bedrijfjes die dit soort dingen al lang oppakken, tot en met boodschappen halen en de koelkast vullen.
Als men maar betaalt.
In o.a. Zeeland zijn Duitsers m.i. een goede doelgroep omdat die mensen een heel eind moeten rijden en geen rompslomp willen bij aankomst.
Dat moet -turn-key- zijn en varen...
Dan is de doelgroep redelijk vermogend en zoiets vindt je in verenigingshavens niet echt.

Wat de laatste jaren is toegenomen is het -sloepenvolk-. Die liggen toenemend in verenigingshavens en besteden allerlei klusjes uit (voor het gemak).
In Maassluis zie ik dat de vrijkomende plekken voor een toenemend deel door recente sloepen wordt ingevuld.
Er is een nieuwe botenloods gebouwd waarbij het bestuur maar hoopte dat er iemand zou zijn die wilde betalen voor een overdekte winterstalling; Die staat heus vol en er is een wachtlijst (ik had niet anders verwacht).
En bij winterklaar maken, soppen, zomerklaar maken, te water laten etc. kom je bijna geen eigenaar tegen, dat besteden ze uit.
Die komen varen als de zon schijnt..

Die verschuiving in de markt is positief.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 23 Dec 2013, 21:37

Bericht door broekie » wo 27 feb 2013, 07:34

Nauta Maritiem in Zoeterwoude heeft een service voor de nieuwe watersporter.
De boot ligt opgeslagen in de loods en als de eigenaar wil varen belt hij op.
De boot wordt dan klaargelegd aan een steiger.
Als hij uitgevaren is, meert hij af en gaat weer naar huis.
Nauta Maritiem bergt de boot weer op.

Een paar jaar geleden is hij daarmee gestart, 7 dagen per week.
Nu zijn ze de zondag gesloten geloof ik.
Voordeel is dat de boot altijd binnen ligt, minder onderhoud en slijtage.
Kostenplaatje weet ik niet.

Zelf moet ik er niet aan denken om zo te watersporten, maar als er een groep is die dat wel zo wil, waarom niet.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Stelling