Ondeugdelijke waterslangen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ondeugdelijke waterslangen?

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mei 2014, 20:51

Blacktoppie schreef:maar wat is wat ouder, praten we dan over een maand, een jaar een paar jaar?
tegenover elk negatief verhaal staan vaak 10 gevallen waarbij het wel goed gaat maar waar je dus niks van hoort daarom ben ik benieuwd naar de cijfers.
ik leg me helaas nooit ergens zo maar bij neer maar ben altijd opzoek naar het waarom erachter(geloof me word er soms zelf ook moe van)

overigens zitten ze er bij mij ook en staan ze bij mij ook op de planning om te vervangen, maar dat is eigenlijk gewoon omdat ik geen idee heb hoe oud ze zijn en preventief vervangen kan nooit kwaad.

Een ding is zeker ze gaan een keer, ook na een goede inspectie kan zo'n slang volgende week spontaan afscheuren.
Heb ik al diverse keren meegemaakt: op 1 jachthaven 4x waarvan 1 gezonken boot.
Bij de anderen ging het om kielkoeling, dan zinkt de boot niet maar loopt de motor heet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 20 Mei 2014, 20:58

Hans, misschien iets off topic, maar de door Laserdevil aanbevolen Vetus slangen zijn erg duur.

Hoe sta jij tegenover de doorzichtige pvc slang met spiraal? (https://www.4uboot.nl/Waterslangen-p-537.html)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ronaldmuzie » 20 Mei 2014, 21:24

@lucter De waterslangen zijn niet geurdicht dus minder geschikt voor zwart water en ze kunnen masr tot 65 graden dus ook ongeschikt voor koelwater tip gebruik de juiste slang voor de toepassing mischien wat duurder maar gaat dan ook weer jaren mee

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Berichtdoor Marcel010 » 20 Mei 2014, 21:57

Op onze boot hebben we van die zwarte slangen met een gele streep eroverheen, zal eens kijken naar het merk.
Waren erg duur maar wel erg goed, hebben veel weg van hydrauliekslangen.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Mei 2014, 23:49

Lucter schreef:Hans, misschien iets off topic, maar de door Laserdevil aanbevolen Vetus slangen zijn erg duur.

Hoe sta jij tegenover de doorzichtige pvc slang met spiraal? (https://www.4uboot.nl/Waterslangen-p-537.html)

Je moet ook niet bij Vetus zijn, DG-rubber is minder duur.

Kies wel de juiste slang bij de toepassing.
De slang met spiraal blijft wel heel (of die bv. 85 graden Celcius aankan weet ik zo niet).
Bij een interkoelsysteem in het buitenboordwater gedeelte (wordt niet heet) gebruiken we dezefde spiraalslang.

PVC verhardt ook met de tijd en zal ook om de 10-15 jaar vervangen moeten worden.
Op je drijfvermogen (in dit geval een stukje slang) moet je nooit bezuinigen.

Een boot is een luxe bezit en is niet gratis als je de boel up to date wilt houden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 21 Mei 2014, 08:32

voordeel van transparant is dat je evt ophopend vuil kan zien zitten.

foto geleend van xanthiona.com
Afbeelding

Ik heb het nog nooit zo vuil gehad maar wel makkelijk dit was op de rijn waar ze een paar keer gestrand zijn door een vol gelopen koel systeem
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor Lucter » 21 Mei 2014, 10:00

Heb deze doorzichtige alleen tussen de huiddoorvoer/afsluiter en de pomp van de uitlaatkoeling zitten, alle andere slangen zijn die witte geurdichte van
Vetus.
Lucter

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard