hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jun 2014, 17:37

Lucter schreef:Beter lezen jerry, zie start van zijn topic; heeft kleppenblok!

Twee stuurpompen zonder ingebouwde kleppen en zonder apart kleppenblok werk zowieso nooit :!:

Lucter schreef:Bestaande situatie is vreemd, maar daar kun jij niets aan doen, je hebt het zo gekocht.
Als het met de helmstok soepel loopt, lijkt het dus niet in je roeraanhanging of cilinder te zitten.
Blijft over leidingen/stuurpomp. Dus eerst leidingen controleren, indien oke zal het de stuurpomp zijn.

Normaal verslijt je zo'n pomp niet op een jacht, meestal is vocht (water van buiten) de oorzaak van het probleem waardoor er corrosie ontstaat.

Jullie lezen allemaal niet, Hij heeft gewoon 1 pomp zonder kleppen en een kortsluit kraan voor helm stok besturing, dat is alles !
Wat is daar nu vreemd aan ? ?
En er zit vuil in het systeem, en moet dus geheel gespoeld worden en de pomp volledig gedemonteerd !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 03 Jun 2014, 17:48

Wolf1 schreef:

Twee stuurpompen zonder ingebouwde kleppen en zonder apart kleppenblok werk zowieso nooit :!:

Lucter schreef:Bestaande situatie is vreemd, maar daar kun jij niets aan doen, je hebt het zo gekocht.
Als het met de helmstok soepel loopt, lijkt het dus niet in je roeraanhanging of cilinder te zitten.
Blijft over leidingen/stuurpomp. Dus eerst leidingen controleren, indien oke zal het de stuurpomp zijn.

Normaal verslijt je zo'n pomp niet op een jacht, meestal is vocht (water van buiten) de oorzaak van het probleem waardoor er corrosie ontstaat.

Jullie lezen allemaal niet, Hij heeft gewoon 1 pomp zonder kleppen en een kortsluit kraan voor helm stok besturing, dat is alles !
En er zit vuil in het systeem, en moet dus geheel gespoeld worden en de pomp volledig gedemonteerd !
Wolf1

Dank u. Iemand die wél alles leest. Ben het er mee eens dat het door het begin wat warrig was.

Dat spoelen en demonteren van de pomp, hoe doe ik dat? Is daar een beknopte beschrijving voor?
En ik vraag mij af hoe er vuil inkomt, gebeurt dat tijdens het vullen met de hydraulische olie?
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 17:54

Jorisss schreef:
Wolf1 schreef:

Wolf1

Dank u. Iemand die wél alles leest. Ben het er mee eens dat het door het begin wat warrig was.

Dat spoelen en demonteren van de pomp, hoe doe ik dat? Is daar een beknopte beschrijving voor?
En ik vraag mij af hoe er vuil inkomt, gebeurt dat tijdens het vullen met de hydraulische olie?

Jij durft! iemand die wel alles leest?? Wellicht voortaan eerst volledige info geven??

Dat vuil is uit een baard gevallen, komt de laatste tijd wel meer rotzooi uit :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 03 Jun 2014, 18:40

Lucter schreef:Jij durft! iemand die wel alles leest?? Wellicht voortaan eerst volledige info geven??

Dat vuil is uit een baard gevallen, komt de laatste tijd wel meer rotzooi uit :!:

Koffie verkeerd gedronken?
Derde bericht van het topic meld ik al dat ik me afvraag of er wel kleppen tussen zitten en dat ik dat de volgende dag op de boot zal nagaan.
Zeker over het hoofd gezien?
Geef ook zelf al aan dat het warrig is door de eerste post waar info staat die niet klopt.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 20:32

Koffie was prima Joris.

Succes :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jun 2014, 20:42

Jorisss schreef:Nee, nu gaat er iets fout, er is één stuurpomp!
De tweede bedieningsplek is de helmstok, geen tweede stuurpomp.
Ook geef ik aan dat het een axiaal plunjer pomp is, die zonder kleppen werkt. Zo staat het ten minste in de inbouwhandleiding van Vetus. Wanneer de stuurpomp en cillinder met een kortsluitkraan/by-pass is voorzien kan een helmstok als tweede stuurstand danwel noodvoorziening dienen.

Dus, stuurwiel ->stuurpomp->leidingwerk->kortsluitkraan->cillinder->aangehangen roer.
Het heeft dus ook goed gefunctioneerd, alleen afgelopen dagen ging het sturen steeds zwaarder met het stuurwiel. Wanneer de by-pass kraan wordt omgezet draait het stuurwiel niet mee bij bewegen aangehangen roer maar gaat het wel licht. Bypass kraan weer omzetten, stuurwiel draait zwaar én draait mee bij bewegen aangehangen roer. Dit is al zo vanaf moment aankoop en keuring schip (toen liep alles wel licht).

Hoop dat het zo duidelijk is.

Het ging zeker fout omdat je over een dubbele besturing en een kleppenblok schreef..
Kennelijk heb je geen probleem met de stuurpomp als je de by-pass kraan open zet.

Heb je ook al met de helmstok gestuurd, dan moet dat nu ook zwaar gaan..
In dat geval loopt de roeras of de cilinder zwaar, kan ook dat je roer iets heeft geraakt waardoor de as krom is.

Als je meteen met de juiste en goede informatie komt kunnen we je mogelijk helpen. Als je dat herhaaldelijk onduidelijk laat haken we vanzelf af.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 03 Jun 2014, 20:54

Joriss,

Als de bypasskraan open staat, wat gaat er dan licht? De helmstok? en dan ook het stuurwiel? Als je dan het stuurwiel draait, blijft dan de helmstok stilstaan, of beweegt hij mee? Bij langzaam draaien? En bij snel?

Kraan weer sluiten. Nu gaat het weer zwaar aan het wiel. Pak het wiel heel licht met twee vingers aan, en probeer het wiel voorzichtig langzaam te draaien. Moet je nu eerst een kracht overwinnen voordat er enige beweging in het wiel komt, of beweegt het wiel meteen langzaam mee, met minimale kracht?

Als het wiel zwaar loopt, is dat hetzelfde in beide richtingen?

Voel je onregelmatigheid (schokkerig) als je draait?

Zijn je leidingen van kunststof (zwart), of koper?

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 03 Jun 2014, 21:02

Met de helmstok sturen gaat niet zwaar maar juist licht. Op dat moment draait het stuurwiel niet mee.
Als het stuurwiel draait, draait de helmstok ook, deze zit aan het aangehangen roerblad.

Stuurwiel draaien gaat met kracht en zeker niet licht met 2 vingers.Beide kanten lopen zwaar. Schokkerig is mij niet direkt opgevallen dus ga er vanuit dat dat niet het geval is.

Leidingen zijn van koper van stuurpomp tot bypass (deze zit vlak bij de stuurcillinder), van bypass tot cillinder zo'n 30-40 cm zwarte flexibele hydraulische leiding.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jun 2014, 21:12

Het verhaal blijft vaag maar ik doe een poging:

Als het roer + as + cilinder niet zwaar lopen en onbelast de stuurpomp ook niet (met by-pass open) blijft er 1 ding over.
De pomp heeft kleppen en defecte veren die niet werken als de pomp arbeid moet leveren.

Ga nu eerst eens na of er een aangebouwd kleppenblok aan de pomp zit..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 21:39

@Hans, die mpt30 heb ik zelf, die heeft definitief geen kleppen. Ook ik schat in dat de frictie uit de stuurpomp
komt, bij langdurig te laag peil droogt het rubber (jaartje of 30 oud!) uit en kunnen afbrokkelende resten de boel verstoppen.

Als Joris de boel aan de stuurpomp afkoppelt (slangen merken! en een olieopvang mogelijkheid creeren voor de troep) en het spulletje beweegt dan wel soepel dan weet hij zeker dat
het in de pomp zit is mijn idee. Aan de stuurpomp zelf is niet veel te doen= niets meer voor te krijgen
Lucter

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen