inventarisatie van kosten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: inventarisatie van kosten

Berichtdoor quichot » 11 Jun 2014, 09:58

elrenegado schreef: @quichot, berekenen wat ik bespaar vind ik niet zinvol om dat mee te nemen in de kosten.

Het zijn jouw centen, dus proost! :lol:
Maar waarom zou je het niet meenemen? Het gaat er toch om wat je uiteindelijk onder de streep betaalt over de looptijd? Of ben ik nou gek? (Niet inkoppen! ;) )
hetzelfde zie je vaak bij autokosten. Mensen nemen dan puur de pompprijs per kilometer, want aanschaf, afschrijving, wegenbelasting, reparatie- en onderhoudskosten en verzekering 'zijn toch al betaald'!
Overigens is er nog een puntje ter overweging: mogelijke emissie-eisen in de nabije toekomst. Het is nog niet zover, maar mocht het er van komen, dan zit je met een moderne motor goed.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor elrenegado » 11 Jun 2014, 11:10

Het gaat mij puur om de eenmalige kosten.
Dat de kosten per vaaruur daarna iets afnemen is mooi meegenomen.

ik krijg ergens dit jaar een leuk bedrag uitgekeerd, en dat wil ik stoppen in hermotorisering.
al het andere (verlichting, lader, omvormer, koelkast, toilet etc) is reeds vervangen.
Als het even kan wil ik ook nog een boegschroef in laten bouwen, enkel omdat in mijn thuishaven de bocht heel krap is, en precies over bakboord.
over bakboord draait mijn boot het minst scherp.

ik heb volgende week woensdag een afspraak staan, dan komt er iemand kijken hoe en wat er gedaan moet worden om een sole mini 33 in te bouwen.

mocht er iemand anders nog een tip hebben qua bedrijf in de regio kaag/braasem/westeinder dan hoor ik dat graag.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor riny » 11 Jun 2014, 13:22

sole diesel heb zelf de sole diesel 34 een typer ervoor super motor lekker rustig en genoeg vermogen om te manoevreren
riny

ligplaats: Den Bosch
info:

Berichtdoor Broertje » 11 Jun 2014, 14:13

Klaassen motoren uithoorn zit ook bij jou in de buurt zoals vanochtend in een ander topic al aangegeven hier onze nieuwe mitsubishi gekocht. (Deze is door hem zelf zeer degelijk gemariniseerd) voor mijn aanschaf heel veel informatie ingewonnen ook bij mitsubishi zelf hij koopt de basis motor in onder exact dezelfde specificaties als vetus. Ook verkoopt hij sole.
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick2 » 11 Jun 2014, 16:25

Hoi, hier even wat concrete getallen.

Timray TMD di 49 pk met hydraulische keerkoppeling.
4252 € exclusief btw.
Voor plaatsing was er 1000€ geschat.

Even wat uitleg.

In onze Doerak 950 Pav lag de gekende Indenor van 59pk met een 9000 draaiuren. Ex huurboot van ProAqua.
Motor deed het nog goed en toch een andere er in.
Reden. Als het goed gaat kunnen we nog minstens 15 jaar varen. Ben nu 56 jaar dat hopelijk lukt dat nog. Deze boot zal ons overleven en dus willen wij alle plezier en mentale rust. Hermoterisering dus.

Waarom Timray. Hier bij ons in het Gentse zit een verdeler van dit merk. Ik kreeg van hem contactgegevens van booteigenaren met dergelijke motor ouder dan vier jaar. Daar geen negatieve commentaren gekregen.
Ik heb eerst het web doorgespit over deze motoren en kwam zowel negatieve als positieve reacties tegen. De negatieve reacties kwamen dan vooral van mensen die deze motor niet in hun boot liggen hebben en het vooral hebben over beschikbaarheid van wisselstukken e.d. Ook een punt om over na te denken namelijk.

En toch voor deze motor gekozen:

Is reeds een direct ingespoten principe, dus toch al een stuk moderner dan de voorganger. Essentiële onderdelen zoals impellerpomp, startmotor en Alternator zien er degelijk en vrij universeel uit. Vervanging door een bestaande lijkt geen probleem te geven.
Bassistechniek zonder electronica wat ik op een boot een pluspunt vindt.
Basismechanica waar ik als gediplomeerd auto technieker zonder ervaring toch nog mijn weg mee weet te vinden.
Als belangrijk element natuurlijk ook de prijs. in een boot van 43 jaar een investering doen van duizenden euro's moet je een beetje beperken. Een nieuwe motor zal bij verkoop een pluspunt zijn, of je het verschil tussen deze motor een bv een Vetus bij verkoop er uit haalt durf ik sterk te betwijfelen. Als je ziet hoeveel er te koop ligt met een recente motor en hoe daar de prijszetting is denk ik dat het merkverschil de meerwaarde niet zal geven.
`
Ook even de twijfels:

Bij de plaatsing was het hoger liggen van de Timray t.o.v de Indenor de reden waarom er meer aanpassingswerk aan het chasis was dan gehoopt. Na de aanpassingen ligt hij perfect.
Het geluid is niet minder dan de vorige maar door betere geluidsisolatie aan de luiken is dit nu een pak rustiger geworden. Het is niet meer storend.

De plaatsing moet nog worden afgerekend maar zal binnen de schatting blijven.
Een geluk was dat de waterlock en wierpotfilter konden blijven behouden. Voor de rest was alles inbegrepen.

We hebben nu reeds een dertigtal uren proefgevaren en de ondervindingen zijn volgende:
Motor start erg soepel.
Vermogen is sterk toegenomen. Was niet noodzakelijk.
Rompsnelheid wordt bereikt op 80 % van het toerental.
Onze normale kruissnelheid van 11km ligt nu op 1600 tr ipv van voorheen 2200 met de indenor. Het verbruik zal later blijken.

Deze zomer varen we naar Parijs en dat was uiteindelijk de reden om de Indenor nu reeds te vervangen. Het zal nu toch iets comfortabeler varen zijn en zeker met een geruster gemoed.
De oude motor is verkocht voor 800€. De nieuwe eigenaar heeft de motor nog in de boot en draaiend gezien.

Mvg

Patrick
Patrick2

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 11 Jun 2014, 16:53

Met klaasen heb ik inderdaad een afspraak.

Maar bovenstaand verhaal zet ook aan tot nadenken.
Toch ook daar maar eens informeren.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Blacktoppie » 11 Jun 2014, 17:17

Patrick2 schreef:.........
Als belangrijk element natuurlijk ook de prijs. in een boot van 43 jaar een investering doen van duizenden euro's moet je een beetje beperken. Een nieuwe motor zal bij verkoop een pluspunt zijn, of je het verschil tussen deze motor een bv een Vetus bij verkoop er uit haalt durf ik sterk te betwijfelen. Als je ziet hoeveel er te koop ligt met een recente motor en hoe daar de prijszetting is denk ik dat het merkverschil de meerwaarde niet zal geven.
......`

ik denk zelf eigenlijk dat een boot met een recente motor niet meer geld op zal leveren dan de actuele marktwaarde voor de boot(met een goede andere motor).
waar het verschil in zit in zit is denk ik vooral dat een boot met een recente motor sneller zal verkopen dan een exemplaar met een ouder type.
een andere motor kopen doe je imo dan ook vooral voor jezelf en niet voor een hogere prijs bij eventuele verkoop van de boot.

maar dit is enkel mijn visie als leek op het geheel :wink:

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor stentor950 » 11 Jun 2014, 21:27

quichot schreef:Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat je ongeveer 40 pk nodig hebt, alleen maar omdat je OM die toevallig levert. Het kan waarschijnlijk veel efficiënter, dus laat daar eens een deskundige naar kijken. Niet alleen kun je waarschijnlijk met minder vermogen toe, maar voor dat vermogen heeft een moderne motor ook minder brandstof nodig. Dus bij de totale kosten moet je ook het terugverdienmodel betrekken. Bij de huidige brandstofprijzen wordt met het terugbrengen van ieder litertje per uur al 1,40 terugverdiend. Daarom wordt het interessant te schatten hoeveel vaaruren je in de nabije toekomst denkt te gaan maken met een eventuele nieuwe motor. Dat geschatte aantal uren x 1,40 euro per bespaard litertje (huidige prijspijl, dus reken maar gerust 1,60 of meer!) kun je gevoeglijk van de kosten voor hermotorisering aftrekken. Voeg daar aan toe de verminderde onderhouds- en reparatiekosten. Dus hoe meer je vaart, hoe haalbaarder het wordt. En mocht je het schip voor die tijd verkopen heb je een dikke voorsprong op je concurrenten.
Dit staat nog los van niet-prijsbare voordelen, zoals comfort en ruimtebesparing. Betrek in je berekeningen ook wat die je waard zijn.
En gooi die koelpijpen er onder vandaan. Wat die aan weerstand opleveren kun je missen als kiespijn. Een passend beunkoelertje plaatsen is waarschijnlijk goedkoper dan het koelsysteem van een nieuwe motor weer aan te passen aan die buizenwinkel.

Dat er met minder vermogen toe kan zou mogelijk kunnen zijn. Ik ken de boot van elrenegado niet, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Maar is eenvoudig -globaal- uit te rekenen. Voor een goed advies zou ik natuurlijk wel even een leverancier raadplegen. Als indicatie voor wat betreft vermogen en schroef staat een berekening ophttp://www.vicprop.com

Wat quichot verder aangeeft doet mij wel even een wenkbrauw optrekken. Hij draagt ideale(?) maar kostbare oplossingen aan. Je kunt natuurlijk gaan voor de State of the Art oplossing...een VW Marine, maar dan ben je inclusief zijn computergestuurde inspuiting (wordt je ook niet blij van), zomaar het dubbele kwijt dan voor de voordelige optie. Is het dat waard? Dat is de vraag nog maar, en je moet er diepe zakken voor hebben. Voor een investering van zomaar 5 á 6 mille meer, kan je heelveel litertjes diesel meer verstoken, zelfs als 1 liter 2 euro zou kosten. Daarnaast kan je dat geld dan ook besteden aan, zoals elrenegado aangaf een boegschroef.

Toen ik mijn motor vorig jaar liet vervangen, ging de leverancier er als vanzelfsprekend vanuit dat er wierpotten moesten komen - met natuurlijk de afsluiters- en een natte uitlaat. Kostenplaatje, ongeveer 15.000 Euro. Hiervan ging ongeveer 4000 euro zitten in bovenstaande zaken. Toen ik vroeg waarom hij dit dan wilde zei de goede man: "Dat wil namelijk iedereen". Ik dus niet. Ik heb kielkoeling en wilde daar absoluut niet vanaf. Geen gedoe in de winter met het vorstvrij houden van afsluiters, geen verstopte wierpotten, inclusief het gehannes wat ik bij diverse boten heb meegemaakt op de Nieuwkoopse plassen, tot het teloorgaan van een Peugeot Indenor aan toe! Aanpassingen voor de koeling? Helemaal niet, precies op dezelfde manier als bij de oude motor! Koste alleen een paar nieuwe slangen van de juiste lengte en gelijk ook maar nieuwe RVS klemmen.

Minder onderhoud en reparatie kosten? Hoe bedoel je? Eén keer per jaar een beurtje? Bij verkoop meeropbrengst? Je doet het voor je eigen gemoedsrust. Bij verkoop brengt een nieuwe motor nauwelijks meer op dan een wat oudere goed werkende motor. Comfort? Ja daar heb je er waarschijnlijk een. Misschien dat een duurdere motor minder lawaai maakt. Ruimte besparing? Maakt niet uit. Waar een oude motor heeft gestaan, past in 99% van de gevallen ook een nieuwe motor. Deze zijn namelijk kleiner dan de oude. Ik heb daar naar gekeken, en alle nieuwe motoren waren kleiner dan mijn oude BMC (1971) en is dus geen issue.

Dat kielkoeling zoveel meer weerstand op zou leveren kan ik mij haast niet voorstellen. Met 37 pk komt mijn boot (9,5 mt) nog steeds op de rompsnelheid. Als ik even de vergelijking met auto's mag maken. Hoeveel auto's rijden er niet rond (stationcars en SUV's) met standaard dakdragers? Autofabrikanten doen er alles aan om het brandsof verbruik zo gunstig mogelijk uit de bus te laten komen, en toch zitten ze er op.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Marcel010 » 11 Jun 2014, 22:39

Eens met Stentor in deze, die weerstand lijkt me te verwaarlozen.
Wij hebben ook kielkoeling en willen niet meer anders.
Ik moet de gootsteen van de keuken nog boven de waterlijn laten uitkomen en dan heb ik totaal geen omkijken meer naar de boot, al wordt het -30.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jun 2014, 23:31

Ga vooral voor een motor met de laagste prijs..

Zo ben ik ook begonnen en dat heeft heel wat slapeloze nachten opgeleverd.
Wat een ellende.
Daarna Solé, VW, Vetus Iveco en Yanmar ingebouwd en dat was probleemloos.

Als ik een Dutch Tender met een perfecte motor van 4000 euro zou kunnen aanbieden zou ik toch geen 12000 euro aan een motor uit geven..?

Zet die rose bril eens af!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard