quichot schreef:Ik zou er dus niet zomaar vanuit gaan dat je ongeveer 40 pk nodig hebt, alleen maar omdat je OM die toevallig levert. Het kan waarschijnlijk veel efficiënter, dus laat daar eens een deskundige naar kijken. Niet alleen kun je waarschijnlijk met minder vermogen toe, maar voor dat vermogen heeft een moderne motor ook minder brandstof nodig. Dus bij de totale kosten moet je ook het terugverdienmodel betrekken. Bij de huidige brandstofprijzen wordt met het terugbrengen van ieder litertje per uur al 1,40 terugverdiend. Daarom wordt het interessant te schatten hoeveel vaaruren je in de nabije toekomst denkt te gaan maken met een eventuele nieuwe motor. Dat geschatte aantal uren x 1,40 euro per bespaard litertje (huidige prijspijl, dus reken maar gerust 1,60 of meer!) kun je gevoeglijk van de kosten voor hermotorisering aftrekken. Voeg daar aan toe de verminderde onderhouds- en reparatiekosten. Dus hoe meer je vaart, hoe haalbaarder het wordt. En mocht je het schip voor die tijd verkopen heb je een dikke voorsprong op je concurrenten.
Dit staat nog los van niet-prijsbare voordelen, zoals comfort en ruimtebesparing. Betrek in je berekeningen ook wat die je waard zijn.
En gooi die koelpijpen er onder vandaan. Wat die aan weerstand opleveren kun je missen als kiespijn. Een passend beunkoelertje plaatsen is waarschijnlijk goedkoper dan het koelsysteem van een nieuwe motor weer aan te passen aan die buizenwinkel.
Dat er met minder vermogen toe kan zou mogelijk kunnen zijn. Ik ken de boot van
elrenegado niet, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Maar is eenvoudig -globaal- uit te rekenen. Voor een goed advies zou ik natuurlijk wel even een leverancier raadplegen. Als indicatie voor wat betreft vermogen en schroef staat een berekening op
http://www.vicprop.comWat quichot verder aangeeft doet mij wel even een wenkbrauw optrekken. Hij draagt ideale(?) maar kostbare oplossingen aan. Je kunt natuurlijk gaan voor de State of the Art oplossing...een VW Marine, maar dan ben je inclusief zijn computergestuurde inspuiting (wordt je ook niet blij van), zomaar het dubbele kwijt dan voor de voordelige optie. Is het dat waard? Dat is de vraag nog maar, en je moet er diepe zakken voor hebben. Voor een investering van zomaar 5 á 6 mille meer, kan je heelveel litertjes diesel meer verstoken, zelfs als 1 liter 2 euro zou kosten. Daarnaast kan je dat geld dan ook besteden aan, zoals
elrenegado aangaf een boegschroef.
Toen ik mijn motor vorig jaar liet vervangen, ging de leverancier er als vanzelfsprekend vanuit dat er wierpotten moesten komen - met natuurlijk de afsluiters- en een natte uitlaat. Kostenplaatje, ongeveer 15.000 Euro. Hiervan ging ongeveer 4000 euro zitten in bovenstaande zaken. Toen ik vroeg waarom hij dit dan wilde zei de goede man: "Dat wil namelijk iedereen". Ik dus niet. Ik heb kielkoeling en wilde daar absoluut niet vanaf. Geen gedoe in de winter met het vorstvrij houden van afsluiters, geen verstopte wierpotten, inclusief het gehannes wat ik bij diverse boten heb meegemaakt op de Nieuwkoopse plassen, tot het teloorgaan van een Peugeot Indenor aan toe! Aanpassingen voor de koeling? Helemaal niet, precies op dezelfde manier als bij de oude motor! Koste alleen een paar nieuwe slangen van de juiste lengte en gelijk ook maar nieuwe RVS klemmen.
Minder onderhoud en reparatie kosten? Hoe bedoel je? Eén keer per jaar een beurtje? Bij verkoop meeropbrengst? Je doet het voor je eigen gemoedsrust. Bij verkoop brengt een nieuwe motor nauwelijks meer op dan een wat oudere goed werkende motor. Comfort? Ja daar heb je er waarschijnlijk een.
Misschien dat een duurdere motor minder lawaai maakt. Ruimte besparing? Maakt niet uit. Waar een oude motor heeft gestaan, past in 99% van de gevallen ook een nieuwe motor. Deze zijn namelijk kleiner dan de oude. Ik heb daar naar gekeken, en alle nieuwe motoren waren kleiner dan mijn oude BMC (1971) en is dus geen issue.
Dat kielkoeling zoveel
meer weerstand op zou leveren kan ik mij haast niet voorstellen. Met 37 pk komt mijn boot (9,5 mt) nog steeds op de rompsnelheid. Als ik even de vergelijking met auto's mag maken. Hoeveel auto's rijden er niet rond (stationcars en SUV's) met standaard dakdragers? Autofabrikanten doen er alles aan om het brandsof verbruik zo gunstig mogelijk uit de bus te laten komen, en toch zitten ze er op.