Gedurende mijn auto leven heb ik tot nu toe 14 auto's versleten, waarvan 12 nieuwe en 2 tweedehands modellen. Ooit spijt gehad van de aankoop van de nieuwe auto's? Nee, geen moment. En van de tweedehands modellen? Alleen maar spijt van gehad, een brok ellende!
Rijd je nieuw, dan weet je dat deze ook daadwerkelijk nieuw is en hoe deze gedurende zijn autoleven worden behandeld. Daar heb jezelf namelijk invloed op. Behalve de reguliere beurten, en bij enkele ook nog nieuwe banden, heb ik er slechts één gehad waarbij ik iedere 20.000 km nieuwe remschijven kon laten monteren omdat deze - alweer- krom waren. Denk niet dat ik de enige was, want bijna elke wagen van dit model had daar last van.
Bovenstaande lezende vraag je je wellicht af; Wat heeft dit met het onderwerp te maken? M.i heeft dit wel raakpunten.
Het ging over de kosten die gepaard gaan bij eventuele vervanging of revisie van de motor (en ? KK). Vervanging zowel nieuw als gebruikt.
Wat is er tegen op gebruikt? Wat mij betreft ga ik dit liever voorbij. Ik denk dan even terug aan mijn 2x rijdende ellende en dan weet ik genoeg. Dat van die oude vrouwtjes en altijd binnen gestaan vergeet ik maar snel.
Revisie van de motor? Als je een boot koopt waarin een oude motor staat ( 40 tot 50 jaar of nog ouder), dan weet je dat er op een gegeven moment mankementen aan komen die niet meer op eenvoudige, lees tegen geringe kosten, zijn op te lossen. Los van het feit dat onderdelen niet of nauwelijks nog verkrijgbaar zijn. Dan toch overgaan tot revisie? M.i. in is dit water naar de zee dragen. Een revisie, mits goed uitgevoerd, kost een hoop duiten en nadien zit je nog steeds met een OUDE motor. Nee, dat zou mijn oplossing niet zijn.
Nieuwe motor? Ja, dat blijft dan nog over.
Maar nu komt er wat anders om de hoek kijken. Bij mij in de haven liggen ongeveer net zoveel zeil- als motorboten. Van de motorboten (kajuitboten) is het merendeel tussen de 25 en 40 jaar oud met een lengte tussen de 8 en pakweg 12 meter. Door de eigenaren wordt veel energie gestoken in het onderhouden van hun boot. Over het algemeen zijn dit hardwerkende mensen met een gemiddeld inkomen. Zij rijden in een modale auto omdat de (spaar) centen in de boot zijn/worden gestoken. Vaak hebben zij eerder een caravan gehad of maakten vliegreizen o.i.d. Dit hebben zij overboord gegooid en hun hart ligt nu bij de watersport. Wat zij wel gemeen hebben is dat zij varen leuk vinden, maar de kosten niet uit de hand moeten -gaan- lopen. Zij kunnen zich geen nieuwe boot veroorloven en willen ook geen lening aangaan om een kwaliteitsmotor (lees dure motor) aan te schaffen.
NB. Voor de goede orde. Ik hoor ook bij deze categorie
De dagwaarde van de boten waar ik het nu over heb, schat ik - voor het overgrote deel- tussen de 7 tot 25 duizend euro.
En nu bedenkt één van de eigenaren: Ik wil een nieuwe motor!, maar hij moet passen bij mijn boot, maar ook bij mijn budget! Bedenk daarbij dat deze eigenaar geen geldboompje in de tuin heeft staan en in deze tijden liever wat spaarcentjes achter de hand wil houden om Pensioen en AOW-gaten te vullen die ons door regeringswege zijn opgedrongen.
Als ik af moet gaan op de adviezen die hier worden gegeven, dan zal vervanging van de motor veelal de dagwaarde van de/hun boot te boven gaan.