Uitlaat verplaatsen. OPGELOST.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Uitlaat verplaatsen. OPGELOST.

Berichtdoor laserdevil » 21 Jul 2014, 11:50

Heb je het een opgelost komt het andere al weer aankloppen.
Volgens mij heb ik een boot ;) .
Schijnbaar heb ik iets met buizen , en nu in de vorm van de droge uitlaat.
IK moet de doorsnee nog meten , maar volgens mij is het een 2duims pijp.
Achter op de spiegel aan bb.zijde nipt boven de waterlijn zit de onderkant van de uitlaat.
aan de buitenkant hebben ze de uitlaat door de huid gelast met een vierkante rvs plaat van ong. 15cmx15cm.
binnen maakt hij gelijk een 90° bocht naar boven.
Dan gaat hij ong.20cm omhoog gevolgd door een 180° bocht.
Omlaag gaat het ook weer ong. 20cm gevolgd door een 90° bocht , en dan naar voren naar de motor ong. 2,5mtr ,en met een 90°bocht naar sb. op aan met een rvs flexibel stuk ertussen naar het spruitstuk.
Dit alles zeer ruim ingepakt met isolatie.
Het gaat zich om het stukje bocht van buiten naar binnen.
Door het schommelen van de boot en golfslag van het water klotst het water regelmatig de uitlaat in , vandaar ook die zwanenhals (waterlock).
Nu is schijnbaar door de jaren heen van het warm stoken en water de buis gaan roesten.
Met als gevolg nu een gaatje in die bocht.
Nu wil ik dit provisorisch gaan dichten met gun gum of sikaflex en een slangklem.
Mijn plan van aanpak is om de uitlaat 10 a 15cm hoger uit de spiegel te laten komen.
De zwanenhals zal dan zijn lengte toch houden , door deze ook aan 1 zijde ong. 10 a 15cm te verlengen , alhoewel de kans van binnenkomst water zeer gering is op die hoogte.
Maar we gaan geen enkel risico aan.
Het uitstekende stukje oude uitlaat wil ik wegslijpen.
Dan wil ik een rond rvs plaatje net wat groter als de doorsnee van het oude stuk uitlaat op de vierkante rvs plaat laten lassen , en van binnen roest weg halen en goed conserveren.
Moet alleen even bekijken of we het bij ons aan de vaste steiger kunnen doen door de boot daar op te binden , door met een paar mensen aan 1 kant te gaan staan.
Ik weet niet of de lasser dat doet , maar dan blijft het wel droog voor dat laswerk.
Anders moet ik maar voor een uurtje een kraan in.
Nu zijn mijn vragen:
1: hoe zijn de ervaringen met droge uitlaten , betreffende corrosie naarmate de uitlaat verder de boot in gaat , maw. hoe groot is de kans dat de hele buis rot is?
2: zijn er problemen als ik het stuk wat vernieuwd word met flens uitvoer en op het bestaande stuk ook een flens laat lassen met originele pakking ertussen?
3: als het rvs mag zijn mag deze buis dan direct aan de spiegel gelast worden of moet buiten dan ook een rvs plaat aangelast worden (rond of vierkant) zoals de oude situatie en wat is de reden hiervoor?
4: Wat is de ideale wanddikte voor een uitlaat , zowel voor rvs als ook voor staal?
5: bij goedkeuring rvs 304 of 316?
Ik heb dit zo uit zitten denken , omdat ik alles op het water kan doen , behalve dan het oude gat dichtlassen.
Ideeën en/of tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door laserdevil op 06 Aug 2014, 20:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Re: Uitlaat verplaatsen.

Berichtdoor Amersfow » 21 Jul 2014, 12:16

Ik heb mijn natte uitlaat ook eens verplaatst. Het oude gat gewoon met plaatje trespa en sikaflex dichtgemaakt, en nieuwe gat zelf geboord. In het water. Jij moet natuurlijk staal hebben, ik zou gewoon alleen normaal staal houden. RVS en normaal staal is niet zoon goeie combinatie. Roest in de motorruimte lijkt me wel loslopen. Ik had een jarenoude stalen schroefas die er nog helemaal blank uitzag.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Jul 2014, 17:38

Laserdevil.ik zou het gewoon gaspijp houden is er prima geschikt voor.
Bij ons in de boot zitten twee hele grote uitlaatdempers waarvan ik er één een keer heb vernieuwd.
De dempers bij ons zitten er met flensen tussen hoog onder het achterdek,geen zwanenhals.
Toen ik de demper moest vernieuwen kreeg ik de bouten nooit meer los,ik kon de bouten vanwegen de ruimt ook niet doorzagen.
Uit eindelijk heb ik de hele demper onder in die krappe ruimte aan stukken gezaagd ,ben zelden zo zwart geweest.
Bij thio een nieuwe demper laten maken ( Perfect maatwerk) ik kon hem er zo tussen bouten en daarna vastlassen onder het achterdek.
Voorlopig heb ik er één gedaan de ander is tot nog toe niet lek.
Ik zit er ook niet op te wachten dat de andere ook nog komt( Demper is ongeveer een meter lang met een doorsnee van een centimeter of veertig).
Ik zou ook geen r.v.s. gebruiken.
Wat ik wel vreemd vindt bij ons is dat de doorvoer er zonder enige isolatie ingelast zit,wel zit er buiten ook een vierkante plaat opgelast,ik neem aan omdat daar de spiegel verrot was.
Om de boot om te trekken naar een kant heb ik wel eens een tretfort aan de steiger en aan de handgreep op het dak gemaakt,dan trek je hem vrij makkelijk om ,als de steiger tenminste niet uit de grond komt.
Succes ermee Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jul 2014, 21:08

Zoals ik het lees is het deel wat water pakt rot en zal de rest wel meevallen.

Na jaren is een uitlaatdemper leeggeroest en aan vervanging toe (behalve bij een motor met wat rook..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor laserdevil » 21 Jul 2014, 23:57

Dat geeft een mens vertrouwen ;).
Dan gaan we binnen met flens werken , of buis aan buis lassen.
Dus ik kan hem gewoon door de spiegel steken en dan binnen/buiten rondom lassen en schilderen?
Hoop niet dat hij te warm word voor de lak daar hij nu helemaal geen koeling meer krijgt van water wat tegen de spiegel slaat.
Binnen kan ik hem bewerken met hittebestendige lak.
Gaat tot 650° en is mat zwart.
Ziet toch geen hond.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

info:

Berichtdoor Klaver vier » 22 Jul 2014, 15:42

Chrit.zoals ik al zij bij mij zit hij rechtstreeks door de spiegel gelast.
De spiegel is een heel groot koelend oppervlak de verf blijft daar gewoon opzitten.
Bij ons was eigenlijk de demper kapot gegaan omdat er van achteraf regenwater in kwam.
Ik heb nu over de stukken pijp die door de spiegel steken twee r.v.s pijpen gelijmd en deze aan de achterkant schuin afgeslepen,zodat er geen water meer in komt.
Zit al jaren muurvast gewoon met hightec van den brave gelijmd
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor laserdevil » 22 Jul 2014, 22:25

Vandaag kwam de waarheid aan het licht.
Ik wou hem met sikaflex dicht maken en dan een slangklem erom heen als noodreperatie.
Moest ik 2 slangklemmen weghalen waar de isolatieband mee vast zat.
Drukte ik zo door de bocht heen.
Een derde slangklem was zelfs half weggeroest.
Heb toen de isolatiedeken losgemaakt en kwam tot mijn verwondering een flens tegen.
Toen ik nog verder keek kwam daar ineens een demper tevoorschijn.
Alles zag er nog prima uit , behalve de bocht.
Afbeelding
Deze kon ik nadat ik de flens losgedraaid had , wat goed ging(mazzeltje ;) ) , na een paar buigingen zo eruit halen zoals op de foto.
Een paar watersportcollega's stonden er meteen bij om me te hulp te schieten.
Dat moet rvs worden zeiden ze.
Nu gaan ze me dat stuk in rvs maken incl. flens en pakking voor een paar euro aan materiaal kosten , en lassen ze me de buis ook nog in de spiegel vast , zonder uit het water te halen.
De lasser gaat tig lassen wat volgens hem het beste resultaat geeft op rvs.
De materialen worden minimaal 2mm dik.
Het maakt je af en toe nederig...........
Ik was bang dat de bocht bekleed was met asbest , maar ik krab me een ongeluk........rot glaswol :D.
Aan de binnenkant van de spiegel kon ik ook nog zien dat dit de derde gekozen plaats voor een uitlaat was.
Deze gaat 10cm hoger als de laatste en zit dan hoog en droog , en overleeft mij zeker.
De zwanenhals komt ook in de nieuwe pijp , puur om alles uit te sluiten.
Ik ga dan nog kleinere isolatiematten halen om de zwanenhals te isoleren.
De rest van de pijp heeft ook van die dikke matten , zilverkleurig met haakjes.
Buiten had ik de pijp al met een stuk dik plastic bekleed met een slangklem zodat er geen water meer naar binnen kon.
Binnen de bramen naar binnen geslagen en daar ook dik plastic met een slangklem.
Ze bellen me donderdag of vrijdag op om de boel te hechten , passen en af te lassen.
Hoop dat ik zaterdag of zondag de eerste primer op de uitlaat/spiegel heb zitten , dan kunnen we nog 1 week genieten.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

info:

Berichtdoor elrenegado » 23 Jul 2014, 08:00

In mijn boot zit de uitlaat (ook droog) exact hetzelfde.
Echter is deze wel onder een hoek naar buiten gezet, dus iets schuin naar beneden.
enkel als we met 2 of 3 achterop zitten en er komt een redelijke golf dan komt de uitlaat even onder water, maar het loopt er direct weer uit.

binnenin is de uitlaat nog goed,
maar door de warmte is de verf net rond de pijp wel verkleurd en zie ik al kleine barstjes erin.
ook het uitstekende pijpje is al bijna ontdaan van de verf, duidelijk geen hittebestendige verf gebruikt.

ik zou de inzet van dat rvs stuk in ieder geval ruim voldoende houden,
15x15 is wellicht te klein, omdat de warmte goed doorzet in de rest van de spiegel er omheen heb je kans dat de verf rondom het rvs plaatje vergaat.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor laserdevil » 06 Aug 2014, 20:13

Even een kleine update:
De uitlaat is in onderdelen bezorgd door een collega watersporter in de haven.
Het waren: 4x bocht 90° , 2x flens en 2x rechte stukken rvs316.
De waarde ong. €200,-.
Betaald €25,- ;).
Had weinig keus , hij zei dat moet zo.
Wie ben ik dan om dit tegen te spreken? ;)
Een andere collega watersporter die onderhoud doet bij een bedrijf , heeft de boel opgemeten en daarna aan elkaar gelast (tig).
Hij had alleen vorige week maandag en dinsdag tijd , daar hij vrijdag op vakantie ging..
Heeft zelfs in zijn pauze op het werk er voor opgegeven.
Is ook vroeger gestopt met werken om het af te krijgen.
Die man is zijn gewicht in goud waard , en zal door mij beloond worden met een goed wijntje uit zell.
Voor de kenners onder ons , Schwartze katz , maar liefst 6 flessen besteld , extra voor hem.
Ik waardeer het als iemand zich zo voor me inzet.
Ik zeg al , het maakt je af en toe nederig.
Hij heeft er voor gezorgd dat het laatste weekend van onze vakantie nog mooi was.
Afbeelding
Op de foto is goed te zien dat inclusief mijn rotte uitlaat ( waar nu binnen en buiten 6mmrvs plaat zit) er 3 uitlaten gezeten hebben.
1 rvs plaat is een bout op gelast , en in de andere zit een gat.
Daar heb ik op beide zijden dik sikaflex 291i op gezet , en tegen elkaar vast gedraaid.
Buiten de kit mooi weggestreken en krijgt de zelfde kleur als de rest van de spiegel.
Het weg slijpen van de oude was een beetje stuntwerk.
We hebben bij ons aan de slip een vaste steiger.
Aan het eind staat een buis van ong. 1,5mtr boven water.
Ik heb een spanband genomen en deze door een van de dragers van mijn cavitatieplaat getrokken (plaat ligt onder water en steunen zitten erboven gelast maar ook onder water) , en beide uiteinden in de buis gehaakt.
De ratel flink aangetrokken en de boot kwam 10 a 15cm omhoog uit het water.
Toen kon er geen water meer binnen komen , en heb ik alles weg geslepen.
Binnen ging nog , maar buiten moest ik vanuit mijn ribje werken zonder deze lek te maken door de vonken van mijn haakse slijper.
De spanband moest ik een stukje hout tegen maken , anders zouden de vonken de spanband zwak kunnen maken (nylon) , en dan was de ramp niet te overzien geweest.
Al met al is alles prima verlopen , en op het water geldt gelukkig nog steeds dat we elkaar helpen.
Zeker in onze haven
Het creme goedje is hammerite no1.
Deze heb ik daar gepoten waar roest zat , nadat ik de roest eerst goed verwijderd heb.
De roest was ontstaan door het binnen dringende water.
De flens tegen de spiegel zit zo omdat hij gaten heeft geboord en draad getapt , zodat hij er bouten in kon draaien die van buiten gezien precies gelijk kwamen met de spiegel , en deze aangedraaid met contra moeren.
Ook hier sikaflex gebruikt.
Dit hoeft niet eens geplamuurd te worden , zo strak en wordt geschuurd en gelakt.
Het is van buiten nu net of de uitlaat van binnen vastgelast zit zonder een zichtbare naad buiten.
De lasser wou niet lassen binnen , en deed het uit voorzorg voor in de toekomst als de uitlaat er eens uit moest of zo.
Good thinking. ;)
Ik durf rustig te stellen dat deze uitlaat mij overleeft.
En misschien dat meer mensen wat aan deze uitleg hebben want ik weet zeker dat ik niet de laatste zal zijn met een rotte uitlaat.
Bij ons in de haven liggen al weer een paar potentiële klanten ;)
In ieder geval eind goed al goed.
Voorlopig zit het met het buizenwerk bij mijn boot goed :D :D :D .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

info:

Re: Uitlaat verplaatsen. OPGELOST.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Aug 2014, 20:45

Buiten aan een boot slijpen geeft roestschade in de omgeving en is eigenlijk taboe.

Iemand voor zo'n prestatie 'belonen' met wijn vindt ik wel wat karig. Een lasser drinkt meestal bier ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard