Kadaster

Kadaster

Berichtdoor m-bosch » 05 Aug 2014, 18:23

Als ik een boot koop welke geregistreerd staat bij het kadaster kan ik 2 dingen doen. Ten eerste over laten schrijven door een notaris ( kosten € 1000.= ) of ten tweede vragen of de verkoper hem uitschrijft uit het kadaster.( kosten € 37,=)
Ik kies voor de tweede gezien de kosten. Nu de vraag. Is het voldoende dat de makelaar in de koopovereenkomst vermeldt dat het schip uitgeschreven is of moet ik een orgineel bewijs van de verkoper krijgen de zgn: bewijs van doorhaling teboekstelling welke de verkoper ontvangt van het kadaster als hij het schip uit laat schrijven. Volgens mij als ik geen bewijs heb van uitschrijving kan ik ook niet aantonen dat ik juridisch eigenaar ben van de door mij gekochte boot?
m-bosch

ligplaats:
info:

Re: Kadaster

Berichtdoor henkvd » 05 Aug 2014, 18:48

Als je geen bewijs van uitschrijving hebt, kun je niet aantonen dat hij is uitgeschreven, dat kan dan nog voor vreemde dingen zorgen in de toekomst, een koopcontrakt en minimaal een kopie van uitschrijving is wel verstandig in deze.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Aug 2014, 15:09

Volgens mij is juist een kadaster registratie, het enige "echte juridische" bewijs dat je eigenaar bent.
Het feit dat het schip is uitgeschreven, zorgt er welliswaar voor dat de vorige eigenaar geen eigenaar meer is (en dus geen aanspraak kan maken) maar maakt jou juridisch gezien nog geen eigenaar.
Dat is nu juist de bescherming van een KR
Als alles goed gaat is er meestal niets aan de hand, maar je zult niet de eerste (en dus ook niet de laatste) zijn die geconfronteerd wordt met schuldenlasten oid.
Ik weet niet over wat voor soort schip je het hebt, maar schepen met een handelswaarder van pak hem beet 50K€ + worden over het algemeen altijd geregistreerd.
Bovendien is het ook een bescherming voor jezelf bij toekomstige verkoop en eventuele faillissementen van werven/havens.

Misschien toch even shoppen bij andere notarissen, want ik kan me niet voorstellen dat dat € 1000 moet kosten
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Aug 2014, 19:31

Overschrijven is duur, uitschrijven niet.
Opnieuw inschrijven kost een paar honderd (uit mijn hoofd).

Een nieuwe boot voor ons zelf registreer ik nooit.
Een opdrachtgever raadt ik het wel aan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 06 Aug 2014, 19:39

vuuren1 schreef:Een opdrachtgever raadt ik het wel aan.

En da's heel fair van een goede botenbouwer :!:
Daarmee is de positie van een opdrachtgever tijdens de bouw beschermd in geval van faillissement van de bouwer, en zo hoort het.

Kadastrale inschrijving is vooral in het verleden toegepast om een hypotheek op het schip te kunnen vestigen, kom daar nu maar eens bij aan bij een bank........
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Aug 2014, 20:22

Een hypotheek lospeuteren is erg lastig en zeer beperkt in een onzekere markt.

Deze bouwer gaat niet zomaar failliet (geen overheadkosten) maar een onderaannemer kan dat wel gaan. Dat is in deze tijd een risico.
Zelf zou ik nu ook een eigen boot laten registreren (behalve bij onderaannemers die ik erg goed ken).

We hebben in de tijd een goed netwerk opgebouwd, onze cascobouwer bouwt zelfs zonder schriftelijke overeenkomst en dat gaat uitstekend.
Maar iedereen heeft een fraai verhaal en als opdrachtgever moet je dat op voorhand niet geloven.

Er zijn zat werven die beginnen met een aanbetaling van 50%, moet je nooit doen.
Bij een snijpakket doe ik het wel zo omdat ik anders mogelijk met een vracht platen blijf zitten.
Bij een complete boot gaat het in 10 termijnen (dat is uitzonderlijk).

Stel dat je een deels afgebouwde boot overhoudt dan heb je mogelijk teveel betaald en een dergelijke boot elders af laten bouwen blijkt veelal erg lastig.
We hebben er 3 van omgevallen werven afgebouwd omdat anderen het niet aandurfden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 09 Aug 2014, 15:57

Als je je schip (opnieuw) inschrijft in het kadaster, dan moet je wel een originele meetbrief hebben en een eigendomsbewijs. Dan is het inderdaad niet al te duur. Heb je geen meetbrief, dan moet je het schip laten hermeten. Dat is kostbaar. Als eigendomsbewijs wordt geaccepteerd een kwitantie of factuur met namen van oude/nieuwe eigenaar, bedrag, etc.
Maar ik snap niet goed waarom overschrijven op een andere naam zo duur moet zijn. Volgens mij probeert die notaris je een poot uit te draaien. Eist het kadaster trouwens een notariële acte? Het is geen vastgoed.
In elk geval zou ik die kadastrale registratie handhaven. Dat is waterdicht. handig voor een boot! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Marcel010 » 09 Aug 2014, 17:05

Ik vind het ook wel een hoop geld, ik was de aankoop van onze woning 400 euro kwijt bij de notaris.
Of is dit weer het typische gevalletje watersporter een poot uitdraaien, ze doen het toch wel :lol:
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor R0N » 10 Aug 2014, 08:31

Waarom zou een leveringsakte zo duur moeten zijn?
Ik keek ff snel op url=http://www.degoedkoopstenotaris.nl]http://www.degoedkoopstenotaris.nl[/url] (kende ik verder niet) maar kom daar niet verder dan 535Eur hier in de buurt..

Volgens mij wil die Notaris nog op vakantie dit jaar..
R0N

ligplaats: Haarlem
info:

Berichtdoor Stylerider » 11 Aug 2014, 11:30

Kadaster uitschrijven en dan weer inschrijven is veruit het voordeligst, heeft te maken met bepaalde leges, weet niet meer precies wat. Dit is mij zelfs door de notaris aanbevolen. Ik heb uiteindelijk alleen uitgeschreven.

Je kan op de ANWB site een template van een solide koopkontrakt downloaden. Dit is een zeer goede basis voor een eigendomsbewijs.

Bij de ANWB kan je voor een paar tientjes een officieel uitziend eigendomsbewijs met stempels en zo krijgen als je een formulier invult en paar fototjes van je schip opstuurd. Doet het goed in het buitenland. Het heet ICP.
Stylerider

ligplaats:
info:

Terug naar Hints en tips