Oliekoeler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Oliekoeler

Berichtdoor vuuren1 » 23 Aug 2014, 23:42

En na 5 jaar zie je ineens ook waar het prijsverschil tussen een Skoda of Seat zit in vergelijk met de echte VW/Audi.

Maar dat moet je ervaren als je de gratis ervaringen van anderen niet aan wilt nemen.

Wij zijn geen Vetus dealer maar ik deel mijn ervaringen slechts...

Als je denkt dat het onzin is ga je toch gewoon voor die veel lager geprijsde motor.
Dan geloof je of in Sinterklaas of je vindt Vetus enorme zakkenvullers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 24 Aug 2014, 07:43

De vraag is ook wat wil je zelf.
Vaar je veel of weinig?
Wil je nog vele jaren met deze motor varen of denk je door te groeien naar een ander schip?
Prijs kwaliteit verhouding hangt af van meer zaken.

We rijden niet allemaal in een RR omdat die beter is dan veel andere auto's.
Ik geloof best dat de Vetus motor beter is. Service en onderdelen, vaarplezier zonder zorgen.
Maar voldoet de andere ook of wordt het een tegenvaller?

Alleen jij kan die overweging voor jezelf maken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Wilfried » 24 Aug 2014, 10:36

Beste mensen dank voor jullie reacties. Ik ga geen nieuwe motor kopen zolang mijn oudjes nog draaien.
Maar je weet maar nooit.
Mijn vraag is gestart uit een vraag van iemand anders (oliekoeler) en ook de vraag gekregen vh prijsverschil.
Ik wil best jullie ervaringen aannemen anders had ik die vraag hier ook niet gesteld maar ik zie liever bewijzen met cijfers.
Als Hans zegt: andere compressie en andere brandstofpomp en ik vind in de specificaties dat het niet waar is. Wat dan ?
Daar heeft Sint Niklaas niets mee te maken en dat ze bij Vetus geld steken in ontwikkeling geloof ik ook wel, maar niet in de ontwikkeling van die motor.
Trouwens is dat zelfde blok met dezelfde specificaties in Engeland voor particulieren te koop voor 2.250 pond.

Wilfried
Wilfried

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Aug 2014, 11:12

Dan wil ik dit topic wel even kapen met wat andere vragen..

wat ik me nou afvraag met die specificaties, is of de vetus alleen soepeler draait dan een andere "Industrie motor" of dat hij ook daadwerkelijk langer meegaat.

laat ik het anders zeggen
als we die "industrie motor" nou eens vergelijken met bijvoorbeeld een Indenor hoe komt die "industrie motor" dan uit de bus, is deze vergelijkbaar of gaat tie langer mee dan een indenor, draait hij soepeler/ stiller..

er zijn voldoende boten die een 30 jaar(of meer) oude indenor erin hebben, als deze industriemotor dit nou ook haalt of beter is, vind ik persoonlijk het prijsverschil van 5000 niet echt gerechtvaardigd
ik kan me namelijk ook niet echt voorstellen dat in die 30 jaar er geen ontwikkelingen hebben plaats gevonden dus denk ergens dat de nieuwe motor(welke dan ook) altijd beter zal zijn dan "oude techniek"(al zal de oude techniek wat rouwer en daarom misschien eerder hufter proof zijn)

let wel dit is niet om iemand aan te vallen, maar idd ook puur uit interesse met in het achterhoofd de gedachte dat elke boot ooit eens een andere motor gaat krijgen en dan een wat completer plaatje te krijgen...

Arco

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor R0N » 24 Aug 2014, 13:16

Ben het wel eens met Arco..
Als ik naar mijn eigen bootje kijk, er ligt een motor in die waarschijnlijk bij de bouw geplaatst is en dus richting de 40 jaar gaat (Yanmar YSM motoren zijn van eind '70).
Stel ik wil komende winter een andere motor plaatsen dan moet ik mij afvragen of mijn boot nog 40 jaar meegaat en of ik zelf nog zo lang met die boot wil doen, op een van beide vragen kan ik denk ik wel "Nee" antwoorden.

Zou ik dus dan kiezen voor een A motor of een B motor (afgezien van de totaalwaarde van de boot) ?
Natuurlijk afhankelijk van budget maar een B motor zal waarschijnlijk de tijd die ik met de boot ga hebben wel overleven en misschien zou ik wel kiezen voor een revisie van de huidige motor wat waarom een andere kiezen als deze het al 40 jaar volhoudt?

Als je nou een nieuwe boot zou kopen is het een heel ander verhaal, dan wil je een A motor want die moet zo lang mogelijk mee...
R0N

ligplaats: Haarlem
info:

Berichtdoor stentor950 » 24 Aug 2014, 14:57

@RON
Bovenstaande discussie is hier al veel vaker voorbij gekomen. Sterker, ik heb zelf eens het balletje opgegooid (!).
Ik geloof zondemeer dat een Vetus, VolvoPenta, VW Marine, Yanmar,... noem de dure jongens maar op....kwalitatief beter zijn dan de mindere goden.

Zou ik dus dan kiezen voor een A motor of een B motor (afgezien van de totaalwaarde van de boot) ?
Natuurlijk afhankelijk van budget maar een B motor zal waarschijnlijk de tijd die ik met de boot ga hebben wel overleven en misschien zou ik wel kiezen voor een revisie van de huidige motor wat waarom een andere kiezen als deze het al 40 jaar volhoudt?

Maar ik ga helemaal met je mee als je de waarde van de boot afzet tegen de waarde van een andere motor van een iets mindere (?) kwaliteit.

Stel ik wil komende winter een andere motor plaatsen dan moet ik mij afvragen of mijn boot nog 40 jaar meegaat en of ik zelf nog zo lang met die boot wil doen, op een van beide vragen kan ik denk ik wel "Nee" antwoorden.

Ik heb deze afweging begin 2013 ook gemaakt. Ik hoef geen motor die 40 jaar meegaat. 10 á 15 jaar is meer dan voldoende. Ik moest wat anders want de oude BMC met zijn 12300 draaiuren was aan zijn eind. Mijn overweging was toen ook, ga ik een motor laten inbouwen die de waarde van mijn boot overstijgt of het oude beestje laten reviseren tegen hilarisch hoge prijzen? Nee dus! Na enig speurwerk bij Timray uitgekomen. Helaas maag je op dit forum daar niet over hebben want je wordt dan ongeveer afgem@@kt (!)
Ik kan je wel melden dat ik er nu voor het tweede seizoen mee vaar en zéér tevreden ben en inmiddels 280 probleemloze draaiuren heb gemaakt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor ErikH » 24 Aug 2014, 18:10

Iedereen maakt terecht z'n eigen afwegingen, maar er zijn meer argumenten dan alleen de levensduur vs. prijs. Geluidsniveau, comfort, koppel/toeren karakterisieken, soorten aangebouwde keerkoppelingen, garantie, onderhoudsintervallen, betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid onderdelen (buitenland), afmetingen, verbruik, natte/droge uitlaat, 12/24V systeem om er een paar te noemen.

Bij een eventuele vervanging zou ik ervoor gaan om de boel 1:1 over te kunnen zetten zonder allerlei aanpassingen aan fundering, schroefas, schroefdiameter etc. Het goedkopere motortje kan hierdoor wel eens heel duur worden.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Aug 2014, 18:42

@ erikH uiteraard is dat ook aan de orde, maar mijn vraag ging in deze wat is verschil tussen de oude motoren en de nieuwe "goedkope" Mitsubishi en de "Dure Vetus" Mitsubishi .

ARco
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor ErikH » 24 Aug 2014, 19:49

Dat weet ik ook niet specifiek, ben ook maar een amateur. Ik weet ook niet of de doorontwikkeling het prijsverschil rechtvaardigen. Wat ik wel weet is dat een moderne diesel qua comfort in geen enkel opzicht is te vergelijken met bijv. een oude Indenor. Ondanks dat de basis hetzelfde blijft, 4 cylinders en 4 zuigers.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Aug 2014, 20:31

ErikH schreef:Dat weet ik ook niet specifiek, ben ook maar een amateur. Ik weet ook niet of de doorontwikkeling het prijsverschil rechtvaardigen. Wat ik wel weet is dat een moderne diesel qua comfort in geen enkel opzicht is te vergelijken met bijv. een oude Indenor. Ondanks dat de basis hetzelfde blijft, 4 cylinders en 4 zuigers.

Gr.

Erik

Maw.. je gaat er altijd op vooruit. Of je nou de "dure" of de "goedkope" variant neemt

arco
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard