Advies plaatsen uitlaat verwarming

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Advies plaatsen uitlaat verwarming

Berichtdoor Jorisss » 30 Aug 2014, 14:11

Eerder heb ik gemeld dat ik een Wallas 30D kachel wilde gaan plaatsen. Doordat mijn rug van de winter dit voorkwam heb ik de Wallas ondertussen verkocht (kon ook niet in de motorruimte) en heb ik onlangs een Wallas 3900 Air Top gekocht.
Deze kan wel in de motorruimte en dat is dan ook de bedoeling.
Doordat onze boot een achterkajuit heeft is het technisch niet mogelijk de uitlaat vanuit de motorruimte op de spiegel te plaatsen. Deze zou dus aan de zijkant moeten komen (in het donkerrood, net boven de kabelaring op onderstaande foto). De motorruimte zit onder de kuipvloer en dus is de plek waar de uitlaat aan de zijkant zou komen precies ter hoogte van de doorgang /"deur" van de kuiptent. Weliswaar 50 cm lager maar is dit slim ivm CO vergiftiging?
Een andere optie zou zijn de uitlaat door de kuipbank naar boven te boren, langs de achterwand stuurhuis omhoog, door het overstek van het dak en dan met een Wallas uitlaat op het dak (daar waar op de foto de touwen hangen met de uitlaat omhoog). Gassen stijgen dan mooi op, en wij, en niemand anders heeft er direkt last van. Lengte uitlaat zou dan ongeveer 3,5 mtr worden.
Uiteraard zou de uitlaat geisoleerd moeten worden in de kuip en de bedoeling is deze van een stalen pijp 24 mm te maken (24 mm is de diameter uitlaatleiding van de Webasto). Zou dit mogelijk zijn en zinvol? Of is gewoon aan de zijkant net zo veilig?

Het volgende is dan waar de verse lucht die opgewarmd wordt aangezogen moet worden (dus niet de lucht die nodig is voor de verbranding)? Ook in de zijkant (is een slang van rond 90mm)? Als daar de uitlaat al zit....is dat dan wel veilig?
Zou slimmer zijn deze door de kuipbank te boren en zo de relatief verse lucht aan te zuigen vanuit de kuip onder de kuiptent? En hoe voorkom ik dan dat er veel motorgeluid weglekt naar de kuip?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jorisss op 30 Aug 2014, 16:36, in totaal 2 keer gewijzigd.
Jorisss

ligplaats:
info:

Re: Advies plaatsen uitlaat verwarming

Berichtdoor Lucter » 30 Aug 2014, 15:39

Een 24 mm uitlaat met een lengte van 3,50 mtr??? Da's vragen om een veel te hoge tegendruk.

Lees eerst de uitgebreide installatie-instructies van Webasto eens door.

Over het algemeen is men van mening dat de te verwarmen (en dus niet de verbrandingslucht) lucht het beste van binnen kan komen ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 30 Aug 2014, 16:43

Lucter schreef:Een 24 mm uitlaat met een lengte van 3,50 mtr??? Da's vragen om een veel te hoge tegendruk.

Lees eerst de uitgebreide installatie-instructies van Webasto eens door.

Over het algemeen is men van mening dat de te verwarmen (en dus niet de verbrandingslucht) lucht het beste van binnen kan komen ;)

Volgens mij is men dat van mening, omdat dat minder energie kost. Bij mijn weten is lucht van buiten aanzuigen en deze verwarmen een betere vorm van verwarmen (minder condens) én lucht verversen.

De uitgebreidde instructie heb ik doorgelezen en ik zie daar nergens instaan dat de uitlaat geen lengte van 3,5 mtr mag hebben. Wel moet er een condens aftappunt gemaakt worden wanneer de uitlaat langer dan 2 mtr wordt.
De vraag is of dat nodig is? Mijn grootste vraag is waar ik de uitlaat het beste kan plaatsen.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 30 Aug 2014, 20:24

jorisss,

Ik zou de comfortlucht uit de kuip trekken, het van buitenaf halen heeft wat nadelen ivm waterkering van de inlaat.
Van binnenuit warm wel sneller op maar geeft inderdaad meer condens, en een muffe lucht.
De lange uitlaat is op zich geen probleem, je zult wel de kachel op de langere uitlaat moeten (laten) afstellen, en de drain is icm met het lange verticale deel een must.

Het in het vrijboord plaatsen van de uitlaat, heeft naast genoemde nadelen ook als nadeel dat er een stootwil voor kan komen te hangen.
Het voordeel van plaatsing in het vrijboord is de eenvoud van installatie

De Airtop 3900 is overigens een forse kachel voor de getoonde boot, met als resultaat dat er veel deellast zal worden gestookt.
Hierdoor is frequenter onderhoud nodig aan de kachel.
Als je overigens de "boost"stand niet gebruikt is het gewoon een 3500w kachel.

De door de kuip lopende uitlaat zal wel geïsoleerd moeten worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor elrenegado » 31 Aug 2014, 09:59

waarom plaats je de uitlaat niet met een mooie schelp op het zwarte ?
het lijkt erop dat je dan ook onder de vloer blijft qua hoogte, en dus hem veel korten bij de kachel kan plaatsen, of heb ik dat mis ?
3,5 meter lijkt mij te lang inderdaad.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor aquanaut » 31 Aug 2014, 11:39

elrenegado schreef:waarom plaats je de uitlaat niet met een mooie schelp op het zwarte ?
het lijkt erop dat je dan ook onder de vloer blijft qua hoogte, en dus hem veel korten bij de kachel kan plaatsen, of heb ik dat mis ?
3,5 meter lijkt mij te lang inderdaad.

Wat denk je dat meer tegendruk oplevert, 3,5 meter steigende pijp of een schelp voor je uitlaat........ :geek:

Heb je je hand wel eens voor zo'n uitlaat gehouden?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Jorisss » 31 Aug 2014, 12:36

Heb nog even de inbouwinstructies erbij gepakt. Lengte uitlaat MET demper max. 2 meter, lengte uitlaat ZONDER demper max. 5 meter. Dus zonder demper zou het mogelijk zijn. Hoeveel meer geluid geeft dit? Verder dient de uitlaat minimaal 24 mm te zijn (is orginele aansluiting Webasto op kachel). Dan zou ik er voor kiezen dit 28 mm te maken, dit is ook de maat van de Wallas dakuitlaat.
Ook staat er dat de uitlaat minstens 60 cm boven de waterlijn moet zitten, in hoeverre ik dat haal wanneer ik hem in het zwarte deel van de romp plaats weet ik niet. Voor de makkelijkheid van de inbouw maakt het niet uit. In het motorruim zijn beide plekken (vrijboord en zwarte deel romp) makkelijk te bereiken.

Vraag me af of de "verse" lucht aanzuigen vanonder de kuiptent het handigst is, hier is het vaak juist het vochtigst met minder weer. Wel het makkelijkst om te plaatsen. Zou die aanvoer verse lucht ook echt met 90mm rond moeten (= aansluitmaat op Webast), dat geeft zo'n groot gat/rooster/schelp.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 31 Aug 2014, 15:17

Uiteraard mag er geen demper worden toegepast, dan lukt het afstellen met 3 meter pijp wss niet meer.
Met een dergelijk lange uitlaat heb je geen demper nodig.
De 60 cm boven de waterlijn ........als je er een nette zwaanshals in maakt komt het niet zo krap.
Hij mag uiteraard nooit onder water komen.