Wéér een keer : Raamrubbers

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Wéér een keer : Raamrubbers

Berichtdoor juttertje » 07 Nov 2014, 14:45

Ook bij mij zit er nogal wat roest onder de raamrubbers.
Dit óndanks regelmatige schilderbeurt door jachtschilder maar die heeft kennelijk geen zin gehad om er even goed tijd aan te besteden :evil: :twisted:
Ik ga dat nu zelf maar eens serieus aanpakken met onder andere de tips vanaf dit forum.
ik wil echter meteen van de gelegenheid gebruik maken om de binnenzijde van de kajuit te voorzien van een nieuwe look.
Dat wil zeggen, het geplakte vinyl eraf, dan een laag kurk 6mm (of misschien wel meer) en daarop weer 4mm deco triplex.
Ik zit te dubben over nieuwe alu ramen maar de prijs daarvan is ongeveer een kwart boot, dus ik neig eigenlijk toch naar gewoon weer bestaand glas in nieuw rubber.
Dat rubber wil ik dan van binnen wel óver het triplex heen natuurlijk. En niet zoals het nu zit, koud om het staal en dan het vinyl ongeveer tegen het rubber aan. Ziet er niet uit!!
Nu heb ik twee vragen;
is dat gebruikelijk om het rubber van binnen over de wandbekleding te zetten, dus rubberprofiel met glaszijdig 5 mm en staalzijdig 15 mm?
Hoe zorg je ervoor dat áls er onverhoopt toch weer wat lekkage langs het rubber ontstaat dit niet tussen het staal en het kurk loopt waardoor alle ontroesting voor niets geweest is,
maar dat het staal en de binnenbekleding als het ware één geheel is waar geen vocht tussen of in kan trekken?
juttertje

ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Wéér een keer : Raamrubbers

Berichtdoor laserdevil » 07 Nov 2014, 16:07

Ik heb de binnenbekleding ook onder de rubber zitten.
In dit geval triplex mahonie.
Zat er al toen ik de boot kocht.
Tip: en deze komt uit de historie van de autobussen branche.
Als alles klaar is en je wil de ramen gaan plaatsen , plak vooheen even alutape over de randen.
Dit wil zeggen op de rand plakken en dan vouwend naar binnen en buiten plakken.
In de bochten natuurlijk inknippen.
Zorg dat de tape niet onder de rubber uitsteekt , dus kijk voor de juiste breedte.
Druk hem goed aan.
Waar geen lucht zit kan geen vocht komen en dus niet gaan roesten.
Als je dit goed doet zijn de rubbers eerder versleten dan dat het daar gaat roesten.
gaat bij mij al jaren goed.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Nov 2014, 20:19

Met het juiste rubberprofiel kan je het rubber ook over de wandafwerking laten komen.
Verder het staal heel goed voorbehandelen na grondig ontroesten.

Vroeger gebruikte ik een laag of 4 owatrol menie en een laag of 4 lak, nu zou ik een oppervlakte tolerante unverseel epoxiprimer gebruiken.

Dan de raamrubbers voor montage met acrilaatkit inkitten en monteren.
Die kit soort is direct na montage met water en zeep af te wassen (het geeft een beetje troep).
De kit vult alles op en er kan geen vocht meer tussen komen.

Ik heb de betreffende boot bijna 20 jaar gehad en nooit meer roest kunnen ontdekken.

Al je last krijgt van zwarte strepen over je lak dan is 1/3 witte lak en 2/3 zilverpaint over de rubbers de oplossing en blijft goed zitten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 07 Nov 2014, 21:23

laserdevil schreef:Tip: en deze komt uit de historie van de autobussen branche.
Als alles klaar is en je wil de ramen gaan plaatsen , plak vooheen even alutape over de randen.
Dit wil zeggen op de rand plakken en dan vouwend naar binnen en buiten plakken.
In de bochten natuurlijk inknippen.
Zorg dat de tape niet onder de rubber uitsteekt , dus kijk voor de juiste breedte.
Druk hem goed aan.
Waar geen lucht zit kan geen vocht komen en dus niet gaan roesten.
Als je dit goed doet zijn de rubbers eerder versleten dan dat het daar gaat roesten.
gaat bij mij al jaren goed.

De RET in Rotterdam schijnt dit ook toegepast te hebben op vroegere trams. Heb alleen maar goede berichten over deze truuk gehoord. (zelf alu-ramen....geen eigen ervaring dus)
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 07 Nov 2014, 21:47

Acrylaatkit is hygroscopisch, beter is butyleenkit.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor pleysant » 07 Nov 2014, 22:19

Mijn rubbers zitten er 10 jaar in en heb nog steeds geen lekkage,maar smeer ze elke winter van binnen en van buiten in de glycerine om uitdroging te voorkomen,nog geen barstje in mijn rubbers te zien.

Vrg,Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 08 Nov 2014, 21:32

ErikH schreef:Acrylaatkit is hygroscopisch, beter is butyleenkit.

Gr.

Erik

Deze kit is gemakkelijk af te wassen.

Hygroscopisch is iets wat minimaal open staat en dan vertraag je met deze kit invloeden van vocht in de eerste lange tijd. En zeker in de dikkere kit lagen die interingsplekken van oude roest op vullen.
Ofwel, niets is perfect maar dit is een gemakkelijke en goedkope oplossing voor de doe het zelver waarbij je heel lang van problemen gevrijwaard bent.

Buttyleenkit is niet beter omdat je niet aan de laagdikte kan voldoen bij raamrubbers, zie hier het verhaal van een fabrikant:
(ofwel ook dit is poreus bij geringe laagdikte)

Gebruiksaanwijzing: Zorg voor een minimale voegbreedte van 5 mm en maximaal 20 mm. Voor het beste resultaat: voegdiepte = voegbreedte. Kit gelijkmatig in de voeg spuiten en met Bison Silicone Multi-Tool gladstrijken. De aangebrachte schilderstape direct na gladstrijken verwijderen.
Vlekken/resten: Natte vlekken verwijderen met terpentine. Uitgeharde kit is alleen mechanisch te verwijderen.
Aandachtspunten: De kit is overschilderbaar en bestand tegen weersinvloeden na het vormen van een oppervlakte huid (ca. 24 uur). Butyleenkit vormt enkel aan het oppervlak een huidje die voldoende stvig is om te overschilderen. Voor buitenafdichtingen hoger dan de derde verdieping is deze kit niet aan te bevelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 08 Nov 2014, 22:57

Dit is wat ik vond bij de eerste de beste pdf over kitten;

Een nadeel is de vochtgevoeligheid en beperkte vervormbaarheid. Acrylaatkit wordt daarom vooral binnenshuis gebruikt (geen thermische beweging van materialen).

Voordeel van butyleenkit is dat het niet plakt, bij de volgende schilderbeurt kun je de boel makkelijk demonteren. Heb er al het dekbeslag mee gedaan, voor de rest moet ik maar vertrouwen op het schilderwerk.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Nov 2014, 23:59

Klopt in theorie deels maar tussen een raamrubber en de stalen gelakte opbouw is de laagdikte van de kit bijna nul en zal daar niet 1 kit in mee kunnen gaan. De voorgeschreven voegbreedte van 5 mm haal je nooit.
Iets verder is er meer ruimte en dat is tussen de ruit, het rubber en de kajuit, dat moet je opvullen omdat daar uiteindelijk water bij komt.

Waar je het mee opvult is niet eens zo spannend.
Ik heb prima ervaringen met een goedkope acrylaatkit, dat gaf jarenlang geen enkel probleem meer terwijl het zonder kitopvulling wel een probleem was.

Toen ik minder armlastig werd kwamen er ramen in aluminium profielen en daar paste ik bijna hetzelfde toe, alleen toen met een kit van 30 euro per tube.

Maar dat is 10x duurder dan iets wat ook goed werkt.

Opmerking:
Ik wordt hier vaak afgerekend als ik een oude motor afkeur (dat heeft ervaringsredenen) en nu is meedenken met een goedkope, adequate oplossing ineens te goedkoop..?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor juttertje » 10 Nov 2014, 10:47

Allemaal zeer bedankt voor het meedenken.
Die tip van het alu-tape is wel verrassend vind ik, daarmee wordt de waterdichtheid, en zeker op langere termijn dan toch eigenlijk bepaald door de lijmlaag van die tape??
Laat die niet op een gegeven moment los waardoor je er juist meer last als gemak van krijgt?
Die "" oppervlakte tolerante unverseel epoxiprimer"" die jij noemt Hans, welke zie je dan voor je?
Er werd mij op een andere plek geadviseerd om een "epoxy sealer"aan te brengen, die zou waterdun zijn en zich in elk putje van het staal dringen en hiermee ook een echte afsluiting geven.
En over die kit om de rubbers in te zetten; vroeger, toen autoruiten nog niet gelijmd werden werd voor de staalkant van het raamrubber toch ook kit gebruikt?? wat voor kit was dat dan??
Die hardde volgens mij ook niet uit, was wel een bende met inzetten, maar als het eenmaal zat was het ook echt wel dicht.
groet, Wim
juttertje

ligplaats: Jirnsum
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen