Bonkend geluid bij langzaam varen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Bonkend geluid bij langzaam varen

Berichtdoor Hans_Corrie » 12 Mrt 2015, 12:38

Wie kan mij helpen.
Ik heb sinds 2013 een Gillissen vlet uit 1994.
Bij aankoop is een nieuwe schroefas (2013) met een nieuwe gland geplaatst en alles wat daarbij komt.
Na ca. een week varen ontdekte ik dat er een bonkend / kloppend geluid ergens in de aandrijving zit als de motor stationair (ca 800 tpm) draait met ingeschakelde schroef. Ik had het niet eerder gehoord omdat je het eigenlijk alleen in het achter ruim hoort (want daar is het motor geluid aanmerkelijk minder).
Het ritme ervan is ongelijk aan het motor geluid en ook veel langzamer.
Ik noem het bonkend of kloppen omdat het geen ratelend geluid is zoals je dat bij tandwielen heb.
Met iets meer toeren (900 tpm) is het bonken helemaal weg.
Verder zitten er geen bijgeluiden in de motor en aandrijving en tot aan 3000 toeren loopt alles als een zonnetje.

Mijn eerste gedachte was de schroef of schroefas.
In de winter van 2013-2014 de boot op de wal en alles nagekeken. Er zit nergens speling op de schroefas..

Het volgende idee was de demper plaat. Dus deze winter weer op de wal, keerkoppeling eruit, demperplaat eraf.
Het blijkt een R&D plaat te zijn met "ringen" die een uitslag van ca 5 a 10 graden kan maken.
Er is niets aan kapot, geen smelt plekken, geen slijpsel, geen scheuren.
De spelling op de spline tussen keerkoppeling en demperplaat is minder dan een graad (ca 2 mm op een diameter van 362 mm)
Er zit geen speling op het vliegwiel (althans wat ik zo met een stevige schroevendraaier kon voelen).
Op de ingaande as van de KK zit geen speling en bij het met de hand heen en weer draaien voel ik nauwelijks speling op de tanden.
Op de homokineet zit minimaal speling maar er lijkt een zwaar punt te zitten bij een wat grotere uitslag.

Wat Details:
Motor: Ford 2715; 6 pitter (gebouwd door OTOSAN = Turks): 135 pK; 380Nm; Loopt als een tierelier;
Koppeling: PRM302D/2.5; hydraulisch met schakel dempers die het schakelen vertraagd tot 1 second. Het omschakelen gaat werkelijk subliem.
Het geheel is gebouwd in 1994 en was nog nooit losgeweest (de verf zat nog op de bouten).
Draaiuren : ca 4000.

Ik heb inmiddels diverse tips gekregen die nog niet allemaal zijn afgewerkt
1. teveel vrije beweging in het roer = gecontroleerd. Wel wat in de hak en een beetje in de aansluiting naar de cilinder. moet ik nog verder bekijken
2. loszittende of defecte motor steunen. Moet nog gecontroleerd. Kan er nu niet bij omdat de KK op het luik staat.
Maar ik verwacht het niet omdat de motor niet staat te schudden.
3. De homokineet. Die heb ik gedemonteerd (ja echt). Geen schade, geen kuilen. Hij ziet er perfect uit.
Dit gaat weer terug. Alleen nog nieuw vet erin (welke) en ik heb nog pakkingen nodig (1.5 mm dik).
Waar kan ik die spullen het beste bestellen?

Inmiddels met Dintra gebeld (Gert).
Die denk wel mee. Echter hij weet het zo direct ook niet.
Als ik de demper zou willen vervangen dan adviseert hij een moderner model van R&D met 33 graden uitslag.
Kost maar €350 (ai-jai). Ik overweeg het to doen want de zaak is nu los.
Ergens anders in het forum had iemand wat bedenking tegen een te zachte (2 fasen) demperplaat. Dat zou weer een andere resonantie kunnen veroorzaken. Advies was om in dat geval een zwaarder model te kiezen. Het door Dintra aangeboden model is 680 Nm.
Ik twijfel nu toch ernstig.

Alle advies en tips zijn welkom.
Alvast dank daarvoor.

Groet, Hans
Hans_Corrie

ligplaats: Drimmelen
info:

Re: Bonkend geluid bij langzaam varen

Berichtdoor stentor950 » 12 Mrt 2015, 14:16

Ik heb een soortgelijk euvel gehad bij de installatie van mijn nieuwe motor. Degene die hem installeerde heeft vreemd zitten kijken. Het euvel trad namelijk alleen op bij stationair draaiende motor. Zodra het toerental opliep was het klopende geluid weg.
Het bleek toen toch aan de demperplaat te liggen. Deze bleek te zwaar/stug te zijn. Na montage van een soepeler demperplaat- iets in de geest van 30 graden-, was het geluid weg. Na nu ruim 300 uur te hebben gedraaid, ook niet meer terug gekomen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor aquanaut » 12 Mrt 2015, 21:03

Hans,
Wat voor schroef zit er onder de boot?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Hans_Corrie » 12 Mrt 2015, 21:09

Hallo Stentor950,

Je bent de eerste die mijn klacht herkent :mrgreen:
Ik heb vandaag nog eens uitgebreid met Dintra gesproken.
Dit keer een iemand anders die er tijd voor nam (ze denken echt mee :idea: ) .
Advies was om toch nog eens goed naar de schroefas te kijken.
Maar toch ook een zachtere z.g. 33 graden demper te plaatsen omdat dit toch gunstig is voor de hele aandrijf lijn.
Om in sfeer te blijven: Ik ben bijna overstag.
Het spul is nu toch los en er moet nog meer worden gedaan.

Wat betreft de homo kineet. Ik weet nu dat het een Aquadrive CVA20300 combinatie is.
Ik heb nu ook het part nummer voor de pakking. Maar waar o waar kan ik die kopen.
Iemand een idee?
Nog niet getreurd als ik die niet kan vinden. Ik heb inmiddels een tekening op maat gemaakt en kan de pakking zelf snijden.
Nu nog materiaal. 1.5 mm dik. Tja, volgende zoektocht.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Groet,
Hans
Hans_Corrie

info:

Berichtdoor Hans_Corrie » 12 Mrt 2015, 21:11

Hallo Aquanaut.

Een 4 blads. Diameter ca 60 cm

Groet,
Hans
Hans_Corrie

info:

Berichtdoor aquanaut » 12 Mrt 2015, 21:22

Voor onderdelen voor de Aquadrive zou ik eens hier informeren:
http://www.gknservice.com/nl/marine/aquadrive.html

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Hans_Corrie » 13 Mrt 2015, 22:24

Aquanaut,
GNK Gebeld. Hadden de pakking niet op voorraad en weten ook de bestel tijd niet.
Leveren overigens niet aan particulieren (wij zijn importeur) dus doorverwezen naar Bloklandnonferro.
Ook niet op voorraad: "een oude zeker", "Ja 20 jaar" Oud :o
Levertijd ook niet bekend.
Dus: Pakking gekocht, alles 3 keer opgemeten, tekening gemaakt, Uitprinten, nameten, aftekenen, knippen en snijden, alles 2 keer, klaar.
Avondje is om maar dan heb je ook wat.
Inmiddels ook homokineet vet (MoS2) gekocht bij Hap in Veldhoven. 400 gram €6,50. Daar kan ik niet over klagen.
Morgen monteren.
Ik ben tevreden :D , Althans tot nu toe.

Inmiddels besloten om de R&D 33 graden demperplaat bij Dintra te kopen.

Groet,
Hans
Hans_Corrie

info:

Berichtdoor Basher » 14 Mrt 2015, 00:43

Ik lees even mee zogezegd......en lees dat er nieuw vet in de "Aquadrive" moet ????

Deze winter heb ik het hele spul uit de put gehaald en de hele motor en koppeling beetgehad. De groene rakker heb ik verder niets mee gedaan omdat mijn zegsman in deze daar niets over had gezegd en ik niet thuis ben in het fenomeen Aquadrive/Python. Weet alleen die ie iets beter presteert dan de blauwe concurrent en minder vaak stuk gaat.

Op advies van een bekende jachtreparateur de eigenlijke homokineet tussen de 2 flenzen omgedraaid. De reden zou zijn, dat ie dan eens een poosje de andere kant op slijt i.p.v. dezelfde. Komt er minder snel ruimte op.

Maar de eigenlijke vraag is waarom en hoe vaak daar nieuw vet in moet. Zag eigenlijk ook niet waar dat dan in zou moeten.
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hans_Corrie » 14 Mrt 2015, 08:39

Basher,
Omdraaien ga ik inderdaad doen.
Hoewel nog niet echt voelbaar, zie je toch dat het oppervlak, waar de kogels lopen, iets is in gewalst.
Maar echt speling zit er niet in.
Om te kunnen zien of er schade was heb ik het oude vet eruit gehaald.
Daarbij verlies je gewoon wat dus komt er nieuw in.
Maar Aquadrive geeft daar geen advies over. Dus als het niet nodig is dan lekker laten zitten.

Groet,
Hans
Hans_Corrie

info:

Berichtdoor Basher » 14 Mrt 2015, 13:05

OK, thnks
Basher

ligplaats:
info:

Volgende