door quichot » 16 Apr 2015, 08:22
Ik geloof niet dat er één ideale oplossing is voor iedereen. Het is sterk afhankelijk van hoe men reist. Voor wie van jachthaven naar jachthaven hopt (dus van walstroom naar walstroom), is de gewone huishoudkoelkast zonder meer de beste oplossing.
Maar vaarders die zich meer in het ongewisse storten moeten rekening houden met lange periodes zonder walstroom. De mooiste walletjes zijn doorgaans in the middle of nowhere, verstoken van iedere voorziening. Niks is vantevoren gepland, dus het verblijf daar kan zomaar een weekje duren. Daarom houd ik vast aan een goede gasinstallatie waarop gekookt, gekoeld en gedouched wordt.
Dat beperkt de stroomafname tot de drink/grijs/spoelwaterpomp, een leeslampje, een paar gsm-laders en soms een meerlichtje. Mijn zonnepaneeltje kan dat makkelijk bijsloffen, zeker 's zomers.
Te vaak wordt gas afgedaan als onveilig. Dat is zeer onterecht. Een goed aangelegde en periodiek gekeurde installatie is volkomen veilig. Ik heb drie flessen in de bun waarmee ik 3 x 3=9 weken vooruit kan.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido