quichot schreef:Davidos schreef: Zo snel varen bij 1900 -2100 toeren per minuut vind ik al bijzonder, maar ik ken de 575 niet - misschien is dit wel een motor waarbij dat normaal is.aquanaut schreef:voor een Valk sport 1060 is de 575 redelijk overbemeten ik ken er meerdere die na hun DAF periode het vermogen hebben gehalveerd en nog gewoon hun rompsnelheid halen.
De verhoudingen tussen die vrij matige prestaties en het toerental vielen mij, als 575-schipper, ook op. De Jonge Willem, waterverplaatsing ongeveer 40 ton, en als vrachtscheepje nou niet bepaald scherp -zeg maar lomp- gelijnd, loopt na herberekening en aanpassing van de schroef 13 km/h bij 1800 rpm. (Wat ik overigens alleen doe als het echt nodig is, bij oplopen bijv.) Bij 1600 toeren loopt het scheepje nu 11 km/h, en dat vind ik mooi zat. Meer dan 1800 rpm heb ik zelfs nog nooit geprobeerd. Dus los van het probleem dat kennelijk na revisie is ontstaan krijg ik de indruk dat ook vóór die tijd de 575 voornamelijk als overbemeten slagroomklopper dienst deed.
Ik bedoelde met het halveren niet zozeer op ondermaatse prestaties van de 575 hoor!
De 575 wordt vaak 120PK genoemd, in werkelijkheid is dit maar 105 PK @ 2400 rpm (kortstondig) en 86pk @ 2100 rpm continue.
De genoemde Valk sport heeft een lwl van......9,5 m? dus een rompsnelheid van ongeveer 13.5 km
Wat zal die wegen...9 ton? 5 pk per ton = 45pk
Als jij de kop van De Jonge Willem in de kant zet en vol gas geeft, welk toerental haal je dan?
Aquanaut