verstuiver reiniger

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

verstuiver reiniger

Berichtdoor divedanny » 20 Apr 2015, 20:11

Goedeavond,

Ik heb een daf 575 nu ligt er soms bij stationair draaien en lichte olie film op het water bij mijn watergekoelde uitlaat . Nu lees ik dat het soms aan de verstuivers kan liggen.maar voor ik deze eruit haal en laat testen, wilde ik een keer zon injector cleaner proberen, Iemand hier ervaring daar mee. Ik heb een tank van 800ltr diesel .op zon flesje staat te mengen met ong 50liter . Hoe pak je dit aan?

Benieuwd naar de reacties
divedanny

ligplaats: s-Hertogenbosch
info:

Re: verstuiver reiniger

Berichtdoor aquanaut » 20 Apr 2015, 20:21

Niet aan beginnen!
Hoe lang zitten de verstuivers er al in?
Heb je ze al eens laten afstellen?
In wat voor schip (lengte, gewicht) ligt de DAF?

EDIT en hoe lang geleden zijn de kleppen gesteld?

Houd er rekening mee dat dit verschijnsel er wellicht niet helemaal uit te halen is, zeker bij onderbelasting.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor divedanny » 20 Apr 2015, 20:50

Bedankt voor je reactie

Mijn schip is 13 mtr bij 4 mtr en weegt rond de 14 ton de kleppen zijn vorige maand gesteld.
Ikzelf heb de verstuivers er niet uit gehad sinds ik hem heb (2jaar) en de vorige eigenaar zou ik na moeten vragen maar denk dat ze er sowieso 6tot 10 jaar inzitten.

Het verstuiver eruithalen ,testen en terug plaatsen met materiaal kosten erbij vind ik toch flink en als er dan weinig winst te behalen valt?
divedanny

info:

Berichtdoor Marcel010 » 20 Apr 2015, 21:08

Het zou toch opzicht geen kwaad kunnen die verstuiver reiniger?
Ik zou een apart tankje tijdelijk aansluiten en het daarbij mengen en dat voor 3/4 opvaren.
Of heb je eventueel een dagtank?

Of het helpt is een ander verhaal, kwaad kan het niet lijkt mij.

Verstuivers afstellen en eventueel repareren moet voor 200 euro wel een eind lukken per 4 stuks.
Moet je ook niet in de botenwereld voor op zoek gaan maar naar een Bosch auto service punt, moet je alleen we de openingsdruk weten
maar dat moet te vinden zijn voor jou veel voorkomende motor.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor aquanaut » 20 Apr 2015, 21:19

divedanny schreef:.........6tot 10 jaar inzitten.

Het verstuiver eruithalen ,testen en terug plaatsen met materiaal kosten erbij vind ik toch flink en als er dan weinig winst te behalen valt?

Verstuivers afstellen behoort tot het regulier onderhoud.
Je reactie vind ik een beetje vreemd, het is een beetje de categorie "ik ruik uit mn mond, wie heeft er ervaring met mondwater? Ik ga niet naar een tandarts wat daar valt geen winst te behalen"

Als je het trekken en plaatsen zelf doet vallen de kosten alleszins mee.
Liters injectorreiniger door verkeerd afgestelde injectors pompen geeft 0 winst dus wanner ben je beter af denk je?
Onderhoud kost nou eenmaal geld, het is niet anders.
Dat kleppen stellen, zelf gedaan of laten doen?

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor divedanny » 21 Apr 2015, 06:24

Nou ik bedoel eigenlijk meer , als die kleine oliefilm een vrij voorkomend verschijnsel is bij een daf .dan vind ik het zonde om een paar honderd euro uit te geven als dan blijkt dat er met de verstuivers weinig mis blijkt te zijn. Ik snap dat het "regulier" onderhoud is , maar als ik 50 draai uren per jaar heb is het veel.

Dus de interval van dat soort onderhoud zal wat langer zijn lijkt me dan

wat zijn duidelijke klachten van slecht afgestelde verstuivers?
divedanny

info:

Berichtdoor divedanny » 21 Apr 2015, 06:26

En het kleppen stellen is deze keer gedaan door een monteur maar doe dat in het vervolg ook zelf
divedanny

info:

Berichtdoor aquanaut » 22 Apr 2015, 20:10

divedanny schreef:Nou ik bedoel eigenlijk meer , als die kleine oliefilm een vrij voorkomend verschijnsel is bij een daf .dan vind ik het zonde om een paar honderd euro uit te geven als dan blijkt dat er met de verstuivers weinig mis blijkt te zijn. Ik snap dat het "regulier" onderhoud is , maar als ik 50 draai uren per jaar heb is het veel.

Dus de interval van dat soort onderhoud zal wat langer zijn lijkt me dan

wat zijn duidelijke klachten van slecht afgestelde verstuivers?

De duidelijke klachten van slechte verstuivers zijn onregelmatig lopen, roken, stinken, stijgen van het oliepeil, zwarte kont, olie op het water en zo kan ik nog wel even doorgaan.
De minder duidelijke klachten zijn gevaarlijker, en kunnen over het hoofd worden gezien.
Waar olieverdunning door brandstof allemaal voor kan zorgen hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.
En dat een Daf met gaten in de zuigers niet lekker loopt waarschijnlijk ook niet.

Daf zelf schrijft zelfs voor dat het aan te bevelen is een setje op de juiste druk afgestelde verstuivers aan boord te hebben.
Kleppen zijn pas gesteld, toen lag het kleppendeksel er dus af, dan was het een kleine moeite om gelijk de verstuivers mee te nemen.

Dafjes zijn erg gevoelig op te ruime klepspeling, een paar honderdste te ruim en je zet de hele boel in "daflucht"

Aquanaut
Gebruikers-avatar
aquanaut

Berichtdoor divedanny » 22 Apr 2015, 20:30

Ok duidelijk verhaal Aquanaut , bedankt

Ik ga ze binnenkort laten testen.
divedanny

info:

Berichtdoor stentor950 » 22 Apr 2015, 21:10

@Divedanny.

Als ik je probleem lees en de reacties daarop, komen deze maar vreemd op mij over. Brandstof en koelsysteem zijn helemaal van elkaar gescheiden. Ik vind het dan ook vreemd dat je het bij de verstuivers zoekt. Je moet je dan ook afvragen hoe het mogelijk is dat er brandstof in het koelsysteem weet door te dringen. Als alle pakkingen/afdichtingen in orde zijn, kan dit door lekkage niet mogelijk zijn.

Ik denk dan ook niet dat het aan de verstuivers ligt. Ze laten controleren, reinigen en opnieuw afpersen behoort zoals eerder gezegd tot het reguliere periodieke onderhoud.

Waar mijn gedachten naar uitgaan is dat er ergens een microscopisch klein scheurtje zit en er ergens brandstof, vanuit het hogedruksysteem, daar doorheen wordt geperst en op die wijze in je koelsysteem terecht komt.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard