koeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: koeling

Berichtdoor Klaver vier » 27 Apr 2015, 21:21

Misschien begrijp ik het verkeerd maar de lucht die onder de thermostaat zit kan pas weg als de thermostaat open gaat.
Als de thermostaat dan pas open gast bij 85 graden is hij naar mijn mening altijd te laat en kookt hij al.
Ik denk dat het nooit goed gaat werken zonder dat de kleine retour leiding er op zit.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Marie Christina » 28 Apr 2015, 05:35

Bij 85 graden kookt hij nog niet, René. :)
Dat schijnt water bij 100 gr te doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor elrenegado » 28 Apr 2015, 07:56

Klopt,

Maar het water verlaat de kop van het blok,
en kan niet echt verder doordat de thermostaat dicht zit. (of er moet een gaatje in geboord zijn, maar dan kan je hem net zo goed verwijderen)
stel het water in de kop is 100 graden,
afhankelijk van de afstand waar de thermostaat zit kan het best zo zijn dat het water daar geen 85 graden word.
En/Of er zit inderdaad nog een luchtbubbel voor.

Johan,
Ik zou als eerste eens overal de slang iets lossen, kijken of er lucht uit komt of direct KVS.
Ik hiel toen een luchtbel in de slang naar de uitlaatkoeler/uitlaatspruitstuk, en een luchtbel in de uitgaande leiding van de buizen onder de boot.

ik kan wellicht woensdag overdag ook, maar dit is wel iets wat je zelf goed kan checken denk ik.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Marie Christina » 28 Apr 2015, 08:40

Ik weet niet hoor.
Dat hele luchtbelverhaal.
Zou zo'n thermostaat daar niet gewoon doorheen drukken?
Heb je zo'n veer wel eens gezien?
Da's een aardige jongen, hoor.
Die drukt zelfs tegen de waterdruk in, en zoals we allemaal weten is vloeistof niet samendrukbaar en lucht wel.

En alles losmaken?
Komt er dan niet juist lucht in?
(Aan de perskant, na de pomp dus, niet. Dat besef ik ook wel.)

Een paar jaar geleden had ik het hele systeem ook leeg, gewoon om het eens te verversen.
Na opvullen van de expansietank de motor gestart, temperatuur liep op, thermostaat ging open, hele grote "bloebbb" in expansietank, niveau zakte in expansietank, bijgevuld, klaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor elrenegado » 28 Apr 2015, 10:26

dat zou wel de ideale situatie zijn inderdaad.
Maar ik heb geen foto's gezien van hoe het bij Johan zit.
Wellicht zit er ergens een onmogelijke bocht of iets dergelijks waar lucht in blijft staan.

Zelf had ik dat dus ook na vervangen van de KVS en aanpassen bypass thermostaat,
daar bleef in 2 stukken ook een luchtbel steken, en dat zorgde er toch voor dat de motor warm wou lopen (uiteraard uitgezet toen de temp boven de 90 kwam)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Klaver vier » 28 Apr 2015, 10:59

Menno,je zegt zelf al dat je het niet weet,en denkt dat ik niet weet dat water kookt bij 100 graden.
Maar waar het hier omgaat is dat er ergens lucht zit waardoor de circulatie niet opgang komt.
En als de luchtbel bijv, bij de thermostaat zit wat heel goed mogelijk is al geloof je dat niet dan meet hij de luchtbel en niet het water.
Het risico van lucht wordt veel minder als de motor wordt voorzien van een drieweg thermostaat,dan heb je namelijk al een circulerend circuitje voor dat de thermostaat open gaat.
Ik ben verwarmings monteur en heb regelmatig te maken met slechte of geen circulatie,maar ja ik weet het niet
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor JOHAN » 28 Apr 2015, 11:32

allen bedankt voor reactie,ik zal proberen uit te leggen zoals het nu zit.gezien vanaf de voorraad tank,slang naar bb koelpyp met T stuk naar oliekoeler,slang naar uitlaat,slang naar thermosstaat ,slang naar waterpomp,uit het blok slang naar SB koelpyp met daarop een T stuk naar 3e uitgang thermosstaat.dat er iets niet goed zit weet ik zeker,maar wat.vrgr johan.
JOHAN

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 28 Apr 2015, 11:54

euhm.... T stuk naar oliekoeler ?
En waar zit de uitgaande kant van de oliekoeler dan op ?

je hebt nu de bypass van de thermostaat wel aangesloten zitten ?
dus uit de kop nabij de waterpomp komt nu een slang, dan je thermostaat, via de dunne leiding loopt die dan terug naar de ingaande kant onder de dynamo ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor JOHAN » 28 Apr 2015, 13:29

uitgaande van olie koeler gaat naar uitlaat,ja met een T stuk naar de ingaande onder dynamo.wat volgens my niet klopt is dat thermosstaat tussen pomp en uitlaat zit,omdat er volgens my geen circulatie mogelyk is.vrgr johan.
JOHAN

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 28 Apr 2015, 14:01

thermostaat zit bij mij tussen pomp en expansievat,
met de kleine slang op de ingaande slang van het blok.

zo hou je met een gesloten thermostaat een kort circuit over van enkel het motorblok.
vanaf het expansievat gaat het bij mij naar de koelpijpen, komt weer terug in de boot, gaan door oliekoeler, uitlaat en blok.

maargoed, jij zegt dat je na je tankje, een slang naar de koelpijp hebt, met een t stuk naar de oliekoeler, en dan uitlaat etc.
ik zou haast denken dat je geen circulatie door je koelpijpen hebt dan.

Op de ingaande onder de dynamo heb je nu toch ook een T stuk neem ik aan ?

In het hele systeem hoort maar 1 T stuk, dat is van de 20mm uitgang thermostaat naar het T stuk onder de dynamo.

Maak eens fotos, of een filmpje.
Dat zou veel duidelijkheid kunnen scheppen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard