Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Nieuwe schroefinstallatie, watergesmeerd

Berichtdoor Marcel010 » 21 Mei 2015, 22:08

Wederom heel erg bedankt allemaal, ik ga het proberen zo dun mogelijk te houden.
De schroefaskoker krijg ik volgende week binnen, ik heb deze wat langer laten maken en zodoende kan ik deze zelf op maat maken.
Wat is nou de beste qua buitenkant, van wat ik zie wordt er geprobeerd om zo weinig mogelijk ruimte tussen het buitenlager en de achterkant van de schroef te houden?
Is 1cm voldoende hiervoor?

Ik kan namelijk wat schuiven met de schroefaskoker omdat ik deze wat langer heb laten maken.
Tevens kan ik dan spelen met de afstand van de schroef tot het roer, daar zijn richtlijnen voor en die ga ik dan ook gelijk toepassen.

Zou iemand nog kunnen antwoorden of het veilig is om een stuk uit het vlak te slijpen aan de onderkant?
Zoals gezegd gaat het om een stuk van 40x15 centimeter.
Er lopen uiteraard wat spanten hier en daar en ik heb overal dik 3mm staal.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Bvd.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor peter jansen » 21 Mei 2015, 22:24

Marcel. De schroef mag maximaal 2 maal de diameter van de schroefas van het achterlager zitten.
Voor wat betreft het uitslijpen van het vlak zie ik geen bezwaar. Haal de spanten binnenin iets verder door zodat je de nieuwe plaat goed kunt doorlassen. Daarna de spanten weer terug lassen en klaar ben je.
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Marcel010 » 21 Mei 2015, 22:25

peter jansen schreef:Marcel. De schroef mag maximaal 2 maal de diameter van de schroefas van het achterlager zitten.
Voor wat betreft het uitslijpen van het vlak zie ik geen bezwaar. Haal de spanten binnenin iets verder door zodat je de nieuwe plaat goed kunt doorlassen. Daarna de spanten weer terug lassen en klaar ben je.

Bedankt Peter,

Dus in mijn geval 60mm, goed om te weten.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Marcel010 » 24 Mei 2015, 22:28

Ik ben er redelijk uit, ik heb de mal nu af en maakt de breedte 70mm.
Dat is minder breed dan de oude en dat werkte ook goed.

Ik ben ook met de tips van iedereen aan het rekenen gegaan:

Afbeelding

Ik hou dan vanaf het buitenlager tot de schroef 30mm aan, dan heb ik iets speling op de minimale 20mm.
Verder plaats ik het buitenlager dan zover mogelijk uit de scheg, ik heb dan achter de schroef 30mm as, en dan rond de 80mm schroefaskoker die uitsteekt, op dat deel zit een lasdubbeling
van 60mm.
Dus in totaal 11cm, en dan begint de scheg van 70mm breed.

Verder hebben wij een schroef van 37cm diameter, 12% daarvan is 44mm en dat wordt de afstand van voorkant schroef tot waar het roer begint.

Ik moet dan alleen nog kijken hoe hoog de koker komt, ik heb rondom wel genoeg de ruimte, ik heb gelezen dat de afstand van de tippen van de schroef tot het vlak
minimaal 10% van de schroefdiamter moet zijn, in ons geval dus 3,7mm.
Die gaan we dus ook aanhouden uiteraard.

Ik zag op internet een vergelijkbare boot qua bodem, en daar hebben ze dit gemaakt:

Afbeelding

Dit wordt het bij ons dus ook ongeveer, alleen wij hebben iets meer ruimte achter de schroef.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor varg » 25 Mei 2015, 10:17

Marcel010 schreef:Ik moet dan alleen nog kijken hoe hoog de koker komt, ik heb rondom wel genoeg de ruimte, ik heb gelezen dat de afstand van de tippen van de schroef tot het vlak
minimaal 10% van de schroefdiamter moet zijn, in ons geval dus 3,7mm.
Die gaan we dus ook aanhouden uiteraard.

Pas op! 10% van 37 cm is ongeveer 4 cm! (geen 3,7 mm). In mijn geheugen staat overigens het advies om een 20% vrijslag aan te houden (als het mogelijk is natuurlijk). Hoe meer ruimte tussen vlak en schroef, hoe minder geluid binnen van de schroef en hoe meer rendement.
Nog een ding...het gaat niet alleen om de breedte van de scheg, maar vooral om het profiel van de scheg. Daarom is het belangrijk het laatste vlakke stukje achteraan de scheg van een punt of ronding te voorzien zodat er minder werveling in de aanstroom van de schroef komt.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 25 Mei 2015, 11:15

Ik vind die roerhak er op de foto eng dun uitzien. 1x de bodem raken en de boel is verbogen. Een t-profiel op z'n kop i.p.v. een platte strip zou al een hele verbetering zijn.

varg schreef:Nog een ding...het gaat niet alleen om de breedte van de scheg, maar vooral om het profiel van de scheg.

Je hebt gelijk, maar de schegconstructie zoals op de foto zie je op 90% van de plezierjachten.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor aquanaut » 25 Mei 2015, 15:12

Marcel,
Zoals Arnold al aangeeft de vrijslag boven moet minimaal 0,2 x D zijn.
Aan de onderzijde volstaat 0,1 D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor stentor950 » 25 Mei 2015, 16:06

@ ErikH

Ik vraag mij dan af of het allemaal werf gebouwd is.

Afbeelding
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Marcel010 » 25 Mei 2015, 17:07

@ Varg, je hebt gelijk, het is 37mm, daarop heb ik ook alles berekend hoor, dit is een invoerfout (3,7mm zou ook wel heel weinig zijn ;) )

@Erikh, dat is ook mijn idee en ze zullen lang niet allemaal ontevreden zijn, wij waren ook tevreden met een constructie die hetzelfde was en breder was.
Nu gaan we smaller dus het zal alleen maar beter worden.
Die hak wordt bij ons een heel stuk degelijker, dit is inderdaad wel erg dun gemaakt.

@ Aquanaut, dat redden we niet, als ik dat zo maak komt de schroefaskoker te schuin en moet de motor nog een heel stuk naar boven.
Dan komt die tegen mijn motorluik aan, het gaat nu ook maar net.
Ik kom op 50mm uit wat ik heb aan vrijslag.
Overigens komt die 10% van de schroefdiameter van Vetus vandaan.
Als ik boven 50mm aanhoud en dan heb ik onder nog een krappe 35 mm over, gaat allemaal net dus.

We zouden naar een kleinere schroef kunnen maar dat gaan we sowieso nu niet doen.
We hebben ook een keerkoppeling zonder reductie dus ik moet kijken of dat überhaupt wel kan.
Dat is wellicht iets voor later.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor Marcel010 » 29 Mei 2015, 18:48

Vandaag de schroefaskoker binnengekregen:

Afbeelding

Dikwandig staal, 48x5 met op het einde een lasdubbeling, daar is de pijp over een stuk 120mm een diamter van 60mm.
Hier zit het mantelloos watergesmeerd buitenlager van Exalto in:

Afbeelding

Aan de andere kant een watergesmeerd seal, het is de OMM evo geworden, komt ook bij Exalto vandaan:

Afbeelding

Verder ook een busje laten draaien zodat de as perfect gecentreerd blijft tijdens het uitlijnen van de schroefas op de motor.
Helaas kan dit natuurlijk alleen op het droge gebruikt worden, en een boot lijn je het beste uit op het water ivm vervorming:

Afbeelding

Overigens heb ik allemaal laten maken bij Maidenmeij (www.maidenmeij.nl), met Cor valt goed te werken en hij heeft veel geduld.
Kwaliteit van het werk is ook zeer netjes, echt een aanrader!
Voor 20 euro werd dit ook zonder problemen verstuurd, daar kan ik niet vanuit Rotterdam voor naar Friesland rijden :)
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard