door Chicken power » 09 Jun 2015, 12:07
Dit is dus de in Nieuw-Zeeland gebouwde maritieme versie.
Die site geeft het ook al aan, het hele Whispergen avontuur is over. De aardbeving in 2011 was de finale klap.
Ik denk dat deze firma idd enige op dit halfrond is die er nog iets van weet, en er aan kan repareren. Victron is er al een heel poosje geleden mee gestopt.
De Spaanse (licentiebouw) versie is geloof ik nog doorgegaan tot 2013, ze werden nog tot in 2014 veelvuldig in België als WKK-unit geplaatst. En van die laatste heb ik er, met een paar vrienden, een aantal onderhanden gehad.
Het grote probleem bij deze Stirlingmachine's is het werkgas. Door de hoge druk (>30 bar) van die stikstof, krijgen niet alleen de pakkingen er behoorlijk van langs, maar het stikstof diffundeert op termijn ook door het metaal heen. Wil je zo'n ding op vermogen houden, dan moet je er eigenlijk een vulsetje met manometer naast hebben staan.
Bijzondere wat ons opviel, was dat sommige onderdelen welhaast over-engeneered waren, terwijl er over de verdeling van massakrachten niet zo ver was nagedacht. Er had nog wat aan lagering te verbeteren geweest.
Al met al wel grappig om aan zo'n machine gewerkt te hebben, maar voor een betrouwbare energielevering zijn de toestellen nu niet meer geschikt. Hetzelfde geldt overigens ook voor de indertijd zo bejubelde Sunmachine, niets meer van over dan wat artefacten.
Groet, Cp