elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Stelling van de maand

Re: elektrische varen gaat het in de toekomst worden

Berichtdoor quichot » 01 Feb 2012, 09:42

vuuren1 schreef: In volledig elektrisch varen zie ik nog geen toekomst.

Wie weet is dat uiteindelijk ook helemaal niet de toekomst, en krijgen we ooit te maken met een totaal ander principe van energie-opwekking.
Wel ironisch, als je je bedenkt dat ons land letterlijk uit de grond is gestampt, en vervolgens is uitgegroeid tot een welvarende wereldmacht, met niets anders dan windenergie. En dat met de beperkte materiaalkennis van toen! In feite zijn de zeilers onder ons goed bezig!

Stel dat er binnen 5 jaar helemaal geen olie, kolen of nucleaire brandstof meer beschikbaar zouden zijn, en er dus niks anders op zou zitten dan met de kennis van nu massaal in te zetten op zonne- en windenergie, dan zouden we, denk ik, in korte tijd verbazend ver komen! Er is nu te weinig druk van heilig moeten. Lui, inderdaad.

vuuren1 schreef: Ik zie nog geen Dutch Tender -Volt- in de bladen komen :)

We wachten af, Hans, we wachten af... ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sigdock » 01 Feb 2012, 10:44

In feite zijn de zeilers onder ons goed bezig!

Dank u, dank u .... :mrgreen:
sigdock

ligplaats: Marina Muiderzank
info: Kalik 30

Berichtdoor oeds » 01 Feb 2012, 11:10

Ja ze nemen ons de wind uit de zijlen hihihihi
mensen die me niet kennen zeggen hij is gek!
mensen die me wel kennen zeggen hij is zo gek nog niet!!
Gebruikers-avatar
oeds

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 01 Feb 2012, 21:10

Met zonne- en windenergie komen we er (binnen 5 jaar) echt niet.
Het kleine deel windenergie kost alleen maar subsidie en zonne-energie is ook duur.

Een bekende van mij gaat voor totale onafhankelijkheid en is daar ook behoorlijk ver mee.
Maar... Hij woont in en boerderij met volop grond en hoeft niet meer te werken.

Voor de geinteresseerden een leuk maar vooral apart verhaal
Hoe werkt het daar op dit moment?
- Elektra:
Grootdeels op wind- en zonne-energie (het laatste gekoppels aan het net ivm subsidie).
Een ander deel met accu's
-Noodstroom:
Honda generator op houtgas.
-Verwarming en koken:
Hout uit eigen kweek.
-Autorijden:
Op houtblokjes middels een hooutgasgenerator.
-Grasmaaien:
Middels een micro houtvergasser en een verbrandingsmotor.
-Eten:
Verbouwen van eigen groente.

Om die bijzondere technieken in de praktijk te kunnen brengen moet je wel fors geschoold zijn en ook praktijkvaardig zijn, anders is het realiseren van dit grote gedeelte onbetaalbaar (zelfs in dit geval van veel zelfwerkzaamheid en veel helemaal zelf maken) het allemaal een berg geld).

Hij doet veel met hout, maar zegt ook dat er onvoldoende hout beschikbaar is om die dingen op grotere schaal toe te passen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor JulienH » 03 Feb 2012, 19:15

Opraken van de fossiele brandstoffen? Op dit moment zijn ze in staat om 30% tot 40 % olie uit een bron te halen. De overige 60 tot 70% kan er niet uitgehaald worden door een gebrek aan druk. Hier zal de technologie verder ontwikkeld moeten worden om ook het andere deel uit de bron te krijgen. Dat is dan wel het dubbele van wat we er tot nu toe uit krijgen. Dus fossiele brandstof is nog lang niet op. Daarnaast kan er nu naar olie geboord worden tot een maximale diepte van 3.5 km. Wanneer de techniek verder ontwikkeld en ook de diepste zeeën van 11km. aangeboord kunnen worden, is er nog veel meer fossiele brandstof beschikbaar. Dus opraken is niet echt het goede woord en op is het nog lang niet.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 03 Feb 2012, 20:34

JulienH schreef:Opraken van de fossiele brandstoffen? Op dit moment zijn ze in staat om 30% tot 40 % olie uit een bron te halen. De overige 60 tot 70% kan er niet uitgehaald worden door een gebrek aan druk. Hier zal de technologie verder ontwikkeld moeten worden om ook het andere deel uit de bron te krijgen. Dat is dan wel het dubbele van wat we er tot nu toe uit krijgen. Dus fossiele brandstof is nog lang niet op. Daarnaast kan er nu naar olie geboord worden tot een maximale diepte van 3.5 km. Wanneer de techniek verder ontwikkeld en ook de diepste zeeën van 11km. aangeboord kunnen worden, is er nog veel meer fossiele brandstof beschikbaar. Dus opraken is niet echt het goede woord en op is het nog lang niet.

Opraken of meer verbruiken dan men NU kan* produceren is iets anders.
Het laatste heet -Peakoil-.
Uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubbertpiek

*
In hoeverre de cijfers echt kloppen weet ik niet omdat de oliemaatschappijen wellicht nog wat achter de hand hebben maar stil houden om de winst hoog te houden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2012, 09:18

JulienH schreef:Opraken van de fossiele brandstoffen? Op dit moment zijn ze in staat om 30% tot 40 % olie uit een bron te halen. De overige 60 tot 70% kan er niet uitgehaald worden door een gebrek aan druk. Hier zal de technologie verder ontwikkeld moeten worden om ook het andere deel uit de bron te krijgen. Dat is dan wel het dubbele van wat we er tot nu toe uit krijgen. Dus fossiele brandstof is nog lang niet op.

In het midden gelaten of die cijfers kloppen, maakt het in feite niet zoveel uit.
Stel de totale periode dat er ontwikkelde mensen op de aardkloot rondlopen op 100%, dan hebben we de helft van de fossiele brandstoffen er in nauwelijks 0,2% daarvan doorgejast. De andere helft zal -gezien de sterk groeiende energiebehoefte- in niet meer dan nog eens 0,1% op zijn. Al met al een nauwelijks waarneembaar flitsje op de tijdlijn. Dan laat ik nog in het midden van welke invloed dat op ons klimaat is geweest.
Je redenering klopt dus alleen vanuit het adagium: na ons de zondvloed.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor antonh » 04 Feb 2012, 10:06

Ik vindt dat gehele milieu gezeur gewoon onzin.
De olie raakt op wordt er gezegd en de prijs gaat omhoog.
Het aardgas wordt minder en de prijs vliegt omhoog.
Als er een of andere hotemetoot in Den Haag een scheet heeft dwarsliggen komt het milieu weer naar voren.
Ga een gewoon 4 batterijen kopen in een winkel.
Kijk eens was er voor verpakking er om zit.
Waar moet je daar mee naar toe.
Onze flessen, alles nu in kunststof, waarom geen glas.
Auto of boot is milieu vriendelijk?
Waar komt die stroom vandaan?
Van de centrales, en die worden met kolen of gas gestookt.
Het is gewoon een stokpaardje.
Eerst hadden we smog toen zure regen toen ozon gat en toen .........................
Waarom is de wegen belasting voor lpg zo duur?
Omdat het schoner is.
Zo lang men geld verdient met praten over milieu blijft men zeuren.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor quichot » 04 Feb 2012, 11:11

antonh schreef:Ik vindt dat gehele milieu gezeur gewoon onzin.
Als er een of andere hotemetoot in Den Haag een scheet heeft dwarsliggen komt het milieu weer naar voren.
Zo lang men geld verdient met praten over milieu blijft men zeuren.

Een verhelderende zienswijze, maar daar gaat het hier niet om.
Je kunt natuurlijk 'dat zooitje in Den Haag' de schuld blijven geven, je kunt er niet mee verhinderen dat fossiele brandstoffen hoe dan ook opraken. Want de helft ervan hebben we in één eeuw opgestookt, en over tijdsduur voor de andere helft maak ik me weinig illusies, gezien de explosieve toename van de vraag. Een deel zal bovendien onwinbaar blijven omdat delven ervan meer energie kost dan het oplevert. Bovendien zullen er, naarmate de bronnen schaarser worden, nog meer geopolitieke conflicten, oorlogen in jip-en-janneketaal, uitbarsten. Dat alles heeft niks met milieu te maken, maar met nuchtere vaststelling van feiten.
*latere wijziging*
Overigens is het woord milieu ten onrechte een besmet begrip geworden. Los van de eigenlijke betekenis wordt milieu steeds vaker in één adem genoemd met freaks, naieve zeloten, linkse Gutmenschen die de vooruitgang in de weg staan. Wat de eigenlijke oorzaak ook is, het staat vast dat de aarde opwarmt. Gore had gelijk: het is een ongemakkelijke boodschap dat wij daar zelf toe bijdragen. We horen veel liever dat het allemaal onzin is en niets te maken heeft met onze CO2-productie. Mij lijkt het verstandiger om die optie niet te overschreeuwen, en nu al naar duurzame alternatieven om te zien.
Maar nogmaals, je kunt ook denken dat het mijn tijd wel zal duren.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 07 Feb 2012, 23:17

Maar gaan we straks allemaal elektrisch varen?

Ik denk het niet..
We blijven gewoon dieselolie tanken, los van de stijgende prijzen.
De bestaande boot ombouwen is onbetaalbaar en als het zo door gaat is er in NL straks geen jachtwerf meer over om een nieuwe boot te kunnen bestellen..
We zijn (nog steeds) relatief rijk, vooral als we een boot als hobby kunnen handhaven.
Dan is de brandstofprijs met de weinige vaaruren die we maken niet echt van invloed op het totale kostenplaatje.

Daarbij is elektrisch varen heel erg duur omdat je munten in een blauwe paal op een jachthaven moet gooien waarbij de KWh prijs erg hoog is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling