Toch weer varen

Toch weer varen

Berichtdoor patrick1969 » 07 Jul 2015, 20:05

Als rugpatient heb ik de strijd verloren om nog te kunnen zeilen met mijn 42 voet zeilboot, een Jeanneau Sun Odyssey 42.1. Deze zeilde ik voornamelijk alleen daar mijn kinderen nog te klein zijn en mijn vrouw druk met de kids (en ik vond het ook gewoon leuk). Het zeilen is gewoon teveel gedoe geworden voor mijn lijf hoewel ik pas 45ben. Na flink twijfelen hebben wij besloten ons prachtige schip te verkopen. Ik dacht eigenlijk dat dit zou betekenen dat we het water vaarwel moesten zeggen en eerlijk gezegt is het niet in mij opgekomen een motorjacht te overwegen. Totdat mijn vrouw mij vroeg: "waarom kopen we geen motorboot?"
Dat was het startsein om me daar eens flink in te gaan verdiepen (dit is weeer een heel andere wereld).Wij denken aan een 13 tot 15 meter lang schip met voldoende slaapplaats voor 5 of meer personen. Het zal een wat ouder schip worden gezien ons mogelijke budget, we willen ruim onder een ton blijven. Ons lijkt een Super van Craft 1380 b.v. een mooi solide schip maar er zijn er nog veel meer. We moeten eerst nog maar eens onze Jeanneau verkopen maar dat komt wel goed. Mocht er iemand willen ruilen dan hoor ik het graag.De bijzondere 42.1 is makkelijk te vinden via de bestaande kanalen en anders stuur je maar een PM.

Nou, ik zal veel advies gaan zoeken en gaan vragen. tot snel.

Groetjes,

Patrick
patrick1969

ligplaats:
info:

Re: Toch weer varen

Berichtdoor gast » 07 Jul 2015, 20:39

Welkom, ervaring en expertise genoeg hier.
Zeilboot, motorboot of badkuip, het water is te mooi om vaarwel te zeggen 8-)
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Chicken power » 07 Jul 2015, 23:21

Weest in de eerste plaats heel groos op je vrouw!

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor laserdevil » 08 Jul 2015, 13:00

Een super van craft is een machtig mooi schip.
Maar als je je rug een beetje rust wil gunnen moet je haar links laten liggen.
Houten opbouw wat veel verzorging vergt , en ik weet niet of je dat aankan?
Voor de rest sluit ik me aan bij chicken power , hou je ega in ere , en draag haar op handen voor zover dat mogelijk is ;) .
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jul 2015, 22:00

Patrick,

Als je last van je rug hebt snap ik niet wat je met een Supervancraft achtige boot moet?
Die dingen hebben een heel hoog vrijboord, zo hoog dat zelfs gezonde mensen nog al eens door varen als er geen hulp is bij het aanleggen..

Net zo als de volmaakt domme verhalen van Epco bij vaar tv over een Elling die bij uitstek voor senioren bestemd zou zijn.
Je komt niet fatsoenlijk aan de wal zonder aangehangen keukentrap.

Een boot met een laag vrijboord is het meest comfortabel en daarbij zo weinig mogelijk trappen in de boot om het hordenlopen te beperken, dát is een boot om gemakkelijk te varen.
Al die GSAK kruisers vallen m.i. af.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Jul 2015, 22:33

Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor patrick1969 » 11 Jul 2015, 22:11

vuuren1 schreef:Patrick,
.....
Die dingen hebben een heel hoog vrijboord, zo hoog dat zelfs gezonde mensen nog al eens door varen als er geen hulp is bij het aanleggen..

........
Al die GSAK kruisers vallen m.i. af.

Dank je voor de feedback vuuren1, Ik ben toevallig vandaag nog bij een SvC aan boord geweest en daar ondervond ik geen hinder van een "te" hoog gangboord, klein trappetje vind ik ook geen probleem.
Ik ben dan oom 194cm lang en heb aardig lange benen. En de pijn die ik bijna continue heb is vooral uitstralingspijn naar mijn benen. Lekker wiebelen op de boot is trouwens erg aangenaam (vooral staand).
Het is iig een zeer goed punt om echt rekening mee te houden!

Ik hoop trouwens wel wat aan mijn ervaring bij het aanleggen te hebben die ik met mijn (ook hoge) zeilboten heb opgedaan. De bijna 13 meter Jeanneau 42.1 vaarde ik vaak alleen. ook in sluizen etc... (zonder boegschroef). Ik zou verwachten dat het aanleggen van een beetje motorboot een eitje moet zijn (met wat ervarung, rust en gezond verstand). Zei hij met enige hoogmoed ;-)

Jan Huibers schreef:http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/Gillissen-Stevenvlet-1160-OK-AK-1994/1483351

Dit iets?

Mooi schip Jan! Ik ben echter ban dat het voor mijn gezin van 5 net aan de krappe kant is qua zitplaatsen. Zo heb ik ook een lichte voorkeur voor een schip met een aparte dinette.
Dank voor de suggestie!
Laatst gewijzigd door patrick1969 op 11 Jul 2015, 22:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
patrick1969

ligplaats:
info:

Berichtdoor patrick1969 » 11 Jul 2015, 22:30

laserdevil schreef:Een super van craft is een machtig mooi schip.
Maar als je je rug een beetje rust wil gunnen moet je haar links laten liggen.
Houten opbouw wat veel verzorging vergt , en ik weet niet of je dat aankan?
Voor de rest sluit ik me aan bij chicken power , hou je ega in ere , en draag haar op handen voor zover dat mogelijk is ;) .

Ik snap je punt, maar dat onderhoud qua schilderwerk etc gaat goed komen. Ik heb gelukkig wel wat vriendjes met enig verstand van hout die vrij eenvoudig omkoopbaar zijn ;-)

En t vrouwtje, daar zorg ik goed voor ;-)
patrick1969

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 12 Jul 2015, 16:19

Patrick, toch even een vraagje m.b.t. Je zoektocht.
Je bent op zoek naar een schip - ik zelf heb het altijd over mijn boot, maar whats in à name, met 5 slaapplaatsen. Veel boten zullen hier volgens de omschrijving aan voldoen. Zelf heb ik twee jongens die op twaalfjarige leeftijd al volwassen afmetingen hadden. De vraag is dan ook of het volwaardige slaapplaatsen moeten zijn of dat het ook halfwas bedden mogen zijn. Dat maakt de zoektocht een heel andere. Ook de vraag hoe oud jouw kinderen zijn. Realiseer je goed, dat als ze niets met varen cq watersport hebben, dat ze dan met pakweg een jaar of zestien zeggen; " Pa fijn dat je wilt varen, maar ik ga kamperen met vrienden of vriendinnen". Ik wil ermee zeggen, voor wie of voor welk doel ga je over tot aanschaf van een boot.

Voorbeeld:
Alweer twintig jaar gekleden kocht ik een ruime twee onder een kap. Deze hadden de mogelijkheid de beneden verdieping flink uit te bouwen. Veel van ,mijn buren hebben dit toen ook gedaan, met als reden dat je dan lekker de ruimte hebt. Toen ik daar ging wonen, was de jongste 12 en de oudste 15. Voor hoeveel jaar wil je dan die extra ruimte hebben? Juist maximaal tien jaar. Veel van mijn buren vinden het huis nu te groot en kijken nu uit naar een andere woning.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor patrick1969 » 12 Jul 2015, 19:01

Ik dank jullie allen voor de feedback!

@stentor950
Eh, schip, boot, jacht, het is mij ook om het even hoor ;-)
Mijn kinderen zijn drie dames van 4, 6 en 15. zij varen alledrie al vanaf hun geboorte mee en vinden het gelukkig nog steeds geweldig. Hierbij moet gezegt worden dat mijn dochter van 15 heel ernstig ziek is geweest (meer dan 30 ernstige operatoes) en verstandelijk gehandicapt. Zij is 1,55 meter lang en za, ook nooit langer worden (nier patiënt). zij is er niet altijd bij maar toch regelmatig. vwb de andere twee, die hebben voorlopig genoeg aan een kooi van zo'n 1,7 meter (korter kan maar dan kunnen we even vooruit). Of de twee jongste later ook nog mee willen gaan we zien maar voorlopig komt dat wel goed. Als het kan nemen we ook nog graag één of twee vriendjes of vriendinnetjes mee maar hebben er geen probleem mee als we daarvoor de salon of dinette oid moeten ombouwen. ik zoek nu minimaal twee hutten en het zou mooi zijn als het er drie zijn of als we b.v. in de voorpunt drie ipv 2 kooien hebben. Goh, dat is op de Jeanneau wel ff anders. die is 12,80 meter lang en op het breedste deel 3,90 meter breed en daar hebben we drie twee persoons hutten met 2 natte cellen en een flinke salon waar de tafel naar beneden kan om er nig twee behoorlijke bedden bij te hebben. Dat is toch op veel motorboten anders. We hebben alle tijd en zoeken lekker verder! Ik zeg er bij dat jullie adviezen zeker worden meegenomen. Ik verwacht dat het qua merk en boot nog diverse kanten op kan gaan. Misschien lijkt het zo maar wij zitten echt niet vast aan een Super van Craft. als voorbeeld voor de binnenruimte vind ik de SvC 1380 wel erg prettig. Dus laat maar komen die adviezen!
patrick1969

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen