Hoeveel PK's

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoeveel PK's

Berichtdoor Lucter » 07 Dec 2013, 22:58

Bericht door Lucter » di 28 mei 2013, 22:22

Nou ja, gelukkig met humor, maar serieus; als je een dieptemeter hebt is het toch wel leuk om te weten wat je offset is :!:

Zeker nu je naar zeeland wilt; de meeste bergingen gaan om aan de grond lopen.... Je wil niet weten wat hier door de plaatselijke bergers al is verdient.
Tegenwoordig wordt bij een dergelijke melding (van vastlopen door een jacht) al door de centrale een nulzesnummer opgegeven voor de verdere communicatie
zodat de reddingsdienst de klus gratis kan afmaken, ongehinderd door agressieve bergers.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 22:58

Bericht door vuuren1 » di 28 mei 2013, 23:40

Jan Huibers schreef:
@ Luctor, mijn Valkkruiser steekt tussen de 1.50 en de 1.70 diep, en die 1.70 is dan bij de hak en dat wordt langzaam minder naar voren toe... Maarjah... In dit topic is duidelijk geworden dat ik over meer dan genoeg pk's beschik. :D

Nooit geweten dat Gijs van der Valk ook zeilschepen heeft gebouwd met een forse kiel.
Ofwel, tussen de 150 en 170 cm diepgang is in jouw geval nogal onwaarschijnlijk
(of Gijs heeft een enorme schroef onder deze boot gemonteerd waardoor de hak eveneens enorm is verlaagd)

170 cm past beter bij de diepgang van een zeegaand zeilschip van 11-12 meter met een extra grote mast + zeiloppervlak.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2013, 22:59

Bericht door quichot » wo 29 mei 2013, 08:17

Als diepgang voor dit type Valk worden waarden opgegeven schommelend tussen de 1,10 en 1,20. Die waarden kloppen ook met de opgegeven waterverplaatsing.
Volgens mij heeft Jan een aardige bijverdienste aan hasj-smokkel!
Jan, je foto van je fraaie, droogstaande, netgeschilderde schip zegt zo niks. Het zal zeker niet inzinken tot het bovenste waterlijntje. Er wordt altijd rekening gehouden met een brede strook wind en water. Kijk maar eens naar het fotootje op je ava: die hele zwarte band blijft boven de waterlijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:59

Bericht door Jan Huibers » wo 29 mei 2013, 20:30

Hasj.... Goed ideeeee :!: :lol:

Zodra ik de kans krijg meet ik het zeer precies op... Men zal wel snappen dat ik het nu echt zeker wil weten en zal het daarna weer melden hier.... Ook als ik geen gelijk heb, want daar ben ik ook niet te beroerd voor..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 22:59

Bericht door Jan Huibers » zo 01 dec 2013, 13:51

Zoals beloofd kom ik terug op de discussie over de diepgang van mijn valkkruiser. Het spijt mij te moeten melden dat ik inderdaad geen gelijk had met wat ik eerder aangaf: een diepgang van 1,5mtr of meer. Het is om heel precies te zijn 1.48mtr!!!

De maten die eerder vermeld werden dat een valkkruiser content 1200 een diepgang van 1.10 tot 1.20 zou hebben klopt ook wel, er staat in de andere werkloods op de Koornwaard namelijk ook een valkkruiser content 1200 die een totaal ander onderwaterschip heeft... Kieldoos is 5cm breder en steekt veel minder diep, ook is het plaatstaal dunner heb ik het idee. Die is trouwens van na 1990 want er zit van de werf uit al geen stuurstand beneden maar precieze bouwjaar weet ik niet van die boot. Hij weegt ook minder als de mijne trouwens.

Conclusie: er zijn 2 types Valkkruiser Content 1200, meer weet ik er niet over te zeggen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 07 Dec 2013, 23:00

Bericht door antonh » zo 01 dec 2013, 20:00

Zoals beloofd kom ik terug op de discussie over de diepgang van mijn valkkruiser. Het spijt mij te moeten melden dat ik inderdaad geen gelijk had met wat ik eerder aangaf: een diepgang van 1,5mtr of meer. Het is om heel precies te zijn 1.48mtr!!!

Jan, je vaargebied is wel beperkt met zo een grote diepgang.
Op veel kanalen zul je niet mogen komen en in de Biesbosch is het varen ook erg beperkt voor je he.
En hoe doe je dat als de boot verhuurd is?
Krijgen de huurders dan te horen waar ze niet mogen komen?
Ik vindt 1,5 meter er veel voor een Valk kruiser.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Dec 2013, 23:00

Bericht door Jan Huibers » zo 01 dec 2013, 20:50

Anton, ik ken in de buurt geen vaarwater waar we niet mogen komen. Als het er te ondiep is dan kan het ook allang niet meer door de doorvaarthoogte.

De Biesbosch is voor huurders inderdaad wat beperkt ja, eigenlijk vanuit Werkendam recht naar het zuiden naar Hank. De rest van de biesbosch wordt wat moeilijk al is dat nog nooit een probleem geweest. De meesten leggen de Roerdomp in Vissershang, laten de bijboot zakken en verkennen zo de leukste slootjes van de biesbosch. En dat is alleen in het voorjaar want in de zomer wil je er niet komen omdat je geperforeerd wordt door de muggen. Verder gaan eigenlijk alle huurders naar Zeeland en daar heb je qua doorvaarthoogte en diepgang nergens last van.

Het ging er eigenlijk meer om dat mijn Content 1200 toch 1.5 diep blijkt te steken en de later gebouwde dan weer niet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 23:00

Bericht door vuuren1 » do 05 dec 2013, 00:18

De Valk kruiser van Jan lijkt deels -custum build- te zijn geweest, ofwel met de forse Ford Dieselmotor en de PRM keerkoppeling met een 3:1 reductie is een grote schroefdiameter het meest effectief.
Kennelijk is dat zo uitgevoerd met als gevolg een vrij grote diepgang (bij m.n. het achterschip).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wes » 02 Sep 2015, 10:56

Ik sta op het punt een marco 820 aan te kopen. Ik twijfel tussen 2 exemplaren. De ene heeft 33 pk, de andere 65. Als ik het goed begrijp, is 33 pk voldoende voor dergelijk schip. Ik vermoed dat ie niet boven de 4 ton komt. Dus ruim kracht genoeg, toch?
Wes

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 02 Sep 2015, 12:23

33PK meer dan voldoende, de 65 pk is haast op zeker een benzinemotor, de 33 een diesel ? Dan is de keuze nog simpeler, dan heeft de diesel de voorkeur.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard